Dag 24 zaterdag 6 augustus Gobabis - Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 24 zaterdag 6 augustus Gobabis - Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 24 zaterdag 6 augustus Gobabis - Windhoek

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

07 Augustus 2022 | Namibië, Windhoek

Dag 24 zaterdag 6 augustus Gobabis - Windhoek

Renée wordt om half vijf wakker en besluit het vuur op te stoken zodat we straks heet kunnen douchen. Dan terug naar bed en weer slapen. Twee en een half uur later is het water inderdaad gloeiend heet. Lekker haar wassen in heet water dat niet bruin is en naar grond ruikt. We zetten thee, bakken pannenkoeken en maken een tosti met het ijzer wat in de lodge ligt en ondertussen springt iedereen onder de hete douche. We gaan buiten ontbijten. Op de achtergrond lopen de rode hartebeesten en blesbokken voorbij.

Om negen uur stappen we in de auto en pikken Gilles op die bij de lodge de wedstrijd van Heerenveen tegen Sparta probeert terug te kijken. In Gobabis tanken we en dan rijden we langs hele nette wegen met brede schone bermen zonder vee naar Windhoek. Langs de route zijn er alleen nog maar vee boerderijen.

We zijn om 12 uur in Windhoek. Eerst naar de Shell om de tanks vol te gooien. We zijn terug in Namibië waar het tanken van de dubbele tanks heel langzaam gaat. Er staan een stuk of 5 bediendes bij de auto. Ze vragen of we euro’s willen wisselen. Ze hebben 2,20 aan fooi gekregen waar ze graag Namibische dollars voor terug willen. Prima. Achterin de auto hebben we ook nog een doos met eten en twee met fleece gevoerde dekens van de Action. Of ze er belangstelling voor hebben. Nou zeker wel. De ham eten ze meteen op. De rest wordt gekoesterd en als we weg rijden meteen veilig gesteld.

Dan naar het hotel om in te checken. We hadden een familiekamer, maar die is nog niet klaar. Logisch we zijn wel erg vroeg. Er zijn wel 2 aparte kamers naast elkaar. Ook prima. De kinderen blijven op hun kamer en Erik en Renée gaan de auto terugbrengen naar Namibia2Go. Er staat zo’n 5.400 kilometer op de teller. Dat is best veel in de 23 dagen dat we de auto hebben gehad. Waar we bij aankomst uren hebben staan wachten, was het nu auto parkeren, Namibia2Go office binnenlopen. Mannetje gaat mee, doorgeven dat koelkast en usb laders het niet doen en dat de sluiten rechtsachter stuk is. Check of hij afgetankt is en dan is het klaar. Afgesproken dat ze ons morgen naar het vliegveld brengen, dit scheelt 60 euro aan taxi kosten. Ook brengen ze ons met de shuttle naar ons hotel. Een half uur later zijn we al weer terug.

We willen de stad even in, Gilles wil niet mee en dus gaan we met Frédérique Windhoek in. Is er een wandelroute langs allemaal oude gebouwen uit de tijd van de Duitse overheersing en andere bezienswaardigheden. Eerst naar de KFC die vlak bij ons hotel ligt evenals een gigantische shoppingmall waar ons hotel naast ligt.

We beginnen met het pand van Franz Diebler, dan door naar de meteorieten. Deze zijn 150 jaar geleden gevonden bij het plaatsje Gideon. Ze zijn in musea over de hele wereld terecht gekomen, maar er staan hier dus een stuk of 20 op straat. Er zijn ook al de nodige verdwenen/gejat. We zitten nu midden in het centrum van Windhoek waar veel winkels zijn en craft verkopers. We zijn niet geïnteresseerd en lopen door naar de klokketoren aan Independence Avenue. Hier slaan we de hoek om voor het Eckrath en het Gathemann gebouw. Oude Duitse winkelpanden uit 1910 en 1913. Er naast staat het Kronprinz hotel uit 1902.

We lopen door naar het Zoo park. Hier staat op een pilaar de schedel van een olifant. We mieten hard zoeken want het is maar een kleine schedel zonder de tanden. Ook staat er een gedenkteken voor de Duitse soldaten die omgekomen zijn bij het bewaren van de vrede tussen de verschillende stammen tijdens de Duitse overheersing van 1889 en 1916. Ze zullen wel omgekomen zijn om hun eigen bezetting te verdedigen. Zo wie zo merk je hier nog wel veel van de Duitse suprematie en de blanke boeren /voortrekkers. Bij sommige grote farms zie he in de naamgeving woorden als voortrekker terug. De farm eigenaren hebben ook altijd Duitse namen evenals veel plaatsjes en schooltjes die door Duitse paters opgericht zijn.

Van het Zoo park lopen we naar de Lutherse Christi kerk. Dit is het veroemdste gebouw van Windhoek en een geschenk van Kaiser Wilhelm II. Vlak er naast staat een heel modern gebouw, het onafhankelijkheidsmuseum. Misschien iets om morgen te bezoeken. We lopen terug langs het Goethe instituut en het Supreme Court. We lopen terug naar de meteorieten en komen daar in Wernhill Park een enorme shopping mallbestaande uit 3 verdiepingen. We lopen en 1 af en komen minstens 6 sportzaken tegen. Een NY petje kost ook hier 40 euro dus goedkoper is het niet. Frédérique wordt helemaal blij van alle kledingzaken dus we lopen er heel wat af. Bij 1 zaak vinden we een geweldig leuk merk Redbat. We zijn 50 euro lichter en hebben daarvoor 6 shirtjes/tops en een short. Dan elders nog een jurkje.

Terug bij ons hotel willen we inchecken voor de vlucht en zien dan dat de tijd alweer veranderd is. 2 maanden voor vertrek werd het opeens een avondvlucht om 19 uur ipv een ochtendvlucht om 8:55 uur. Nu blijkt dat we pas om 20:15 uur vliegen. Dus bellen met Namibia2Go of ze ons nog later weg kunnen brengen. 16 uur is de laatste tijd dat de shuttle rijdt. Nou prima, dan maar wat langer op het vliegveld, al moet er erg weinig te doen en te eten zijn.

‘s Avonds gaan we eten bij Joe’s Beerhouse. Één van de bekendste restaurants in Windhoek. De taxi die het hotel heeft besteld is er na 15 minuten nog steeds niet, maar we zitten naast de taxiplaats en ze rijden ons steeds toeterend voorbij. Dus wd houden na 15 minuten de eerste beste maar staande.

Joe’s Beerhouse is een enorme grote maar gezellige locatie met een overdekt deel en een buiten deel.Het is goed dat we (2 maand geleden) gereserveerd hebben, want ze bleken helemaal vol te zitten. Overal hangen de raarste dingen aan het plafond oude fietsen, boeien, bordjes, dierengeweien, leeuwenkoppen, veel gezellige lampjes en langs de muren staan honderden lege Jägermeister flessen. Achter ons is een vuur aan, dus we zitten lekker warm. Op het menu staan veel van de dieren die we gezien hebben. We gaan voor de spies met zebra, kudu, oryx, springbok en krokodil. Wat is al het vlees toch mals. Ook Gilles geniet er enorm van. Voor deze vakantie at hij nooit biefstuk en nu…..Natuurlijk nog een Dom Pedro (vanille ijs gemengd met Amaruhla of Kahlua) na en dan met de taxi van het restaurant naar huis. De taxi komt er gewoon bij op de rekening en is een keer zo duur als op de heenweg (12 ipv 6 euro dus nog niets) Maar als we wegrijden staan er ook geen andere taxi’s. Op de hotelkamer nog even voetbal kijken en dan naar bed.

• 07 Augustus 2022 - 09:24

Roelie Hogenberg:

Dit zal weer het laatste verslag zijn. Ik ben eraan gewend geraakt dit te lezen voor ik
    Opsta. Soms is er nog geen mail maar meestal wel. Bedankt dat ik weer mee mocht reizen. Ook Jan leest jullie avonturen. Kom weer veilig thuis en tot gauw. Liefs Roelie

• 07 Augustus 2022 - 11:14

Piet Visser:

Have a safe flight home. Dank voor alle verhalen, Renée. Moai wark! En veel succes weer bij alle Nederlandse zoogdieren en ander gepeupel dat je op je werk, in winkel en woonstraat weer tegenkomt. Dikke túten fan Marja & Piet