Dag 15 donderdag 28 juli Kasane - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 15 donderdag 28 juli Kasane - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 15 donderdag 28 juli Kasane

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

29 Juli 2022 | Botswana, Kasane

Dag 15 donderdag 28 juli Kasane

Vandaag hebben we een rustig dag, alleen aan het eind van de dag hebben we een activiteit. Na het ontbijt zoeken we de was uit. Er moet een Itenge wasserette zijn die voor ca 35 pula (2,75 euro) per kilo je was doet. Bij het hotel kost 1 spijkerbroek 30 pula. Maar eerst gaan Erik en Renée hardlopen. De kids liggen nog in bed nu ze kunnen uitslapen. We zagen gisteren iemand rond het hotel rennen, wel zo veilig en het blijkt een rondje van 400 meter te zijn. In de hitte en met veel vals plat valt het nog flink tegen. Na 10 en 14 (Erik) rondjes houden we het voor gezien.

Dan haren wassen. In het zand van Namibië verandert je haar direct na het wassen in droog touw. Hier met het asfalt blijft het hopelijk wat langer zacht en schoon. Dan samen Kasane in. De wasserette blijkt alleen open op maandag, woensdag en vrijdag. Dan zelf maar op de hand wassen wat nodig is. Eerst langs de Spar voor brood en yoghurtjes voor het ontbijt van de kids. Dan naar de Mascom voor een simkaart met data.

Terug bij het hotel doet Renée de was en Erik stampt de auto uit en maakt de koelkast. Er zat een stekker los. De kinderen slapen boven ons en hun verdieping hangt nu vol lijnen met ondergoed. De kids eten en gaan douchen. We relaxen nog wat en gaan dan naar de receptie voor onze sunset cruise in Chobe NP.

We worden opgepikt door mister T van Kalahari tours. Eerst moeten we papieren invullen en dan gaan we op pad. De rivier waarop we varen is de grens tussen Namibië en Botswana. Al snel zien we op een eiland een groep mannetjes olifanten. Op dit eiland komen geen roofdieren omdat je er heen moet zwemmen. De olifanten trekken het gras met wortel en al uit de sompige grond waar veel water op staat. Slaan de wortels dan door het water om het zand er af te spoelen en eten het dan pas op. Ze willen zo weinig mogelijk zand binnenkrijgen omdat hun kiezen hier sneller van slijten en geen kiezen om te kauwen betekent sterven van de honger.

Achter op het eiland lopen lechwe antilopen. Er zitten een heel aantal enorme nijlkrokodillen die zich opwarmen in de zon. Er loopt een kudde buffels en er gaan steeds meer nijlpaarden aan land om te grazen. Er staan nog meer olifanten op het eiland ditmaal een kudde vrouwtjes. Op de kant lopen impala, kudu, een kudde bavianen en nog veel neer olifanten. Ze zouden er hier 150.000 hebben. Dat geloven we meteen want we zien zelfs meer olifanten dan impala’s.

Als ze zon onder begint te gaan moeten we via een saaier kanaal terug. De kade is hier hoger, waardoor je de dieren minder hoed ziet. We komen langs een dood nijlpaard wat opgeblazen op zijn rug in het water ligt. Wat stinkt dat zeg. Terug bij het begin van het eiland gaan de olifanten het water in. Met de ondergaande zon geeft dit fantastische plaatjes. Wat zijn de zonsopkomsten en ondergangen hier toch mooi.

Terug bij het hotel bedluiten we daar ook maar te gaan eten. Het smaakt prima. Hadden we gisteren beter meteen kunnen doen.

• 29 Juli 2022 - 07:09

Roelie Hogenberg:

GEWELDIG wat een mooie manier om de dag te beginnen voor mij. Dit reisverslag lezen

• 29 Juli 2022 - 08:40

Gelske Soldaat:

Wat geniet ik iedere dag van het verslag van jullie reis,het is net een spannend boek!