Dag 18 zondag 31 juli Kasane - Elephant Sands - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 18 zondag 31 juli Kasane - Elephant Sands - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 18 zondag 31 juli Kasane - Elephant Sands

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

01 Augustus 2022 | Botswana, Kasane

Dag 18 zondag 31 juli Kasane - Elephant Sands

We rijden tegen tienen weg. Eerst langs de Spar voor wat boodschapjes. En dan de dik 3 uur naar de Elephant Sands Lodge.

De weg is lang en recht en de eerste 100 kilometer zijn er geen picknickplekken. Als deze er wel zijn, staat er een groot bord met de tekst:’Disclaimer. You are in a wildlife area.. stopping here is at your own risk.’ Dat wordt een hele snelle plasstop en dan weer verder.. onze accu van de koelast blijkt ook na anderhalf uur rijden nog steeds leeg en dus koelt de koelkast alleen als hij aan het elektrisch ligt. Dat os er vanavond niet, dus we proberen de koelkast zo weinig mogelijk te openen.

Onderweg is het 1 groot nationaal park. Dieren kunnen hier vrij rondlopen in een immens groot gebied en we zien verschillende keren olifanten, maar ook impala, kudu, wratten zwijntjes, Kaapse hoornraven en meerkatten. Opeens ligt er een dood aangereden baby olifantje langs de weg. Wat ontzettend zielig. Auto’s mogen hier 120 km/h terwijl de dieren hier ook oversteken. Daar waar je langzamer moet rijden, moet je dat ook echt doen, want er staat onherroepelijk politiecontrole met een laser. Een paar kilometervoor de afslag Elephant Sands is er een veterinary coridor. De schoenen moeten weer ontsmet en al het ongekookte vlees moeten we inleveren. Daar gaan de burgers en steaks voor morgen. Gelukkig waren we er max. 10 euro aan kwijt en de koelkast doet t ook niet. Dus waarschijnlijk was het sowieso niet echt eetbaar geweest na 2 dagen.

Bij Elephant Sands staan de olifanten al te drinken in de waterpoel voor het restaurant en zwembad. Frédérique gelooft ons als we zeggen dat de waterpoel het zwembad is. Gelukkig is er ook een echt maar goed koud zwembad. Van het geld dat we hier nog extra hebben, omdat Jan en Grietje mee zouden en we alles 2,5 jaar gelden al betaald hebben in Botswana, boeken we een game drive aan het einde van de middag.

We gaan nog niet naar onze safari tent op palen, maar installeren ons bij het zwembad. Hier staan de olifanten op zo’n 3,5 meter afstand van ons te drinken. Wat ontzettend gaaf. We zitten op een betonnen verhoging van een meter hoog met daarvoor over 1,5 meter betonnen punten in piramide vorm met in het midden een hele dikke metalen punt. Niet fijn aan de olifanten voetjes en dus zitten we hier volkomen veilig, maar heel dichtbij. Je hoort ze het water opslurpe als ze.drinken. Ook maken ze continue hele lage brom geluiden.

Wat een geweldige plek is dit. We zitten de hele middag bij het zwembad en kijken in de de bar bij het zwembad de Formule 1 race op de Hungaroring. We hebben om kwart over twee een pizza en een bord friet besteld.. Na een uur hebben we nog geen eten. Als Erik vraagt hoe lang het nog duurt hoort hij dat het onderweg is, maar dat het vuur eerst nog aangestoken moest , dan moet het hout nog kooltjes worden en dan kan men pas beginnen. Dik half vier is ons eten er. Het smaakt prima, maar dat kan ook niet anders na zo lang wachten. Eerst zouden we om half vier vertrekken voor de game drive. Dat had niet gepast met het eten. De grote truck was stuk en nu heeft men de 3 uur durende game drive in 2 van 2 uur opgesplitst met een kleinere truck. Wij zouden dan met zijn vieren gaan.

Om half vijf zouden we vertrekken, maar de gids is nog niet terug. We spreken af dat we geroepen worden als hij er is en kunnen zo ook de laatste 13 rondes van de race zien. Als ze om kwart over vijf terugkomen heeft het weinig zin meer. Om zes uur is de zon onder en om half zeven wordt het buffet geserveerd en moeten we terug zijn. We kunnen morgenochtend wel mee dat willen we niet en als we horen dat de vorige groep 2 giraffes ,1 buffel en een zebra heeft gezien en natuurlijk veel olifanten, cancellen we de gamedrive we zeggen het geld terug te willen. Morgen maar zien of dat lukt.

We besluiten naar onze 4 persoons safari tent op palen te gaan. Wat een gaaf ding. Binnen staan 4 beddenmet nachtkastjes met schemerlampen, een leren bank, kasten. een badkamer met uitzicht op de bush achter onze tent. Ook hebben we een terras met bank met kussen met uitzicht op de waterhole. Natuurlijk gaan we buiten zitten , drankje er bij en olifanten kijken. De olifanten lopen soms vlak langs onze tent. Ook hier werende punten om ze op afstand van de tent re houden. Voor de zonsondergang lopen we naar een huisje iets verderop,de zon gaat hier precies goed onder. En recht er voor staat een groep olifanten. Jammergenoeg staat de lodge er recht achter, maar het zijn wel mooie plastjes. Er staat ook een groep Hongaren waar we een praatje mee maken.

Om half zeven is het tijd voor het diner buffet. Net als we weg willen,loopt er een kudde buffels achter onze tent, het gevaarlijkste dier van Afrika samen met het nijlpaard. Heel snel instappen dus. Al moet je eigen nooit rennen in de wildernis.

Het buffet is prima. Voor Frédérique is er niet veel bij, maar vanmiddag heeft ze gelukkig nog frietjes gehad. Als we onze toetjes op hebben , is er buiten groot tumult en getrompetter. Twee mannetjes olifanten hebben het met elkaar aan de stok over wie het beste plekje, van de waterhole mag hebben. Direct voor bij de lodge zit de bron, je hoort het water hier opborrelen. Blijkbaar is dit water het lekkerst.

We blijven bij de waterhole zitten. Steeds weer komen er nog grotere olifanten drinken die de strijd aan gaan om het beste plekje. Meestal is een staredown genoeg. Soms is er wat meer machtsvertoon nodig.

Het blijft een af en aan lopen van olifanten. Er komt ook een kudu langs. We horen dat er vaak wilde honden komen drinken. Dus blijven we nog even en haalt Erik de cameramet statief op met Frédérique. Op de terugweg staan er 2 olifanten voor de auto en moeten ze wachten. Gelukkig is er een vuurtje aangestoken waardoor we heerlijk warm blijven. Gilles wil op een gegeven moment naar de tent en dus brengen Erik en Frédérique hem weg.

De olifanten, vooral mannetjes, blijven komen. Maar iets anders dan olifanten zien we niet. Om kwart over tien vertrekt de laatste olifant en blijft het een kwartier stil bij de waterhole.

We besluiten naar onze glamp tent terug te gaan. Eenmaal daar komen er alweer nieuwe olifanten aanlopen en gaan wij slapen.

• 01 Augustus 2022 - 10:54

Roelie Hogenberg:

Wat weer een dag. En ook nog een overwinning voor Max. Wat was het gaaf hè !! De ene dag is niet mooier dan de andere. Wij zijn bezig met een trip naar Tanzania in januari met de hele familie. We genieten van jullie verslagen. Ook Jan leest ze in het ziekenhuis. Groetjes Roelie