Dag 21 woensdag 3 augustus Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 21 woensdag 3 augustus Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 21 woensdag 3 augustus Maun

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

03 Augustus 2022 | Botswana, Maun

Dag 21 woensdag 3 augustus Maun

Vannacht voor het eerst last gehad van muggen (Gilles) dus in de deet en klamboe gebruikt. Daarna hebben we weer rustig geslapen. Na een snel ontbijtje zijn we om tien voor acht bij de Thamalakane Lodge. We worden naar de boot gebracht, waar onze gids en bootbestuurder Showku ol ons wacht. We moeten eerst een dik uur varen voor we bij de buffalo fence zijn.Tot die tijd zien we enorm veel ezels, paarden en koeien die het verse groene gras in het water eten. Ook zien we heel veel verschillende vogels. Bij de buffalo fence is het een komen en gaan van groepen die in een mokoro (21 jaar geleden waren het uitgeholde boomstammen, nu zelfde formaat maar van kunststof) de delta in gaan. 2 man per bootje en je krijgt een poler mee die net als in Giethoorn puntert. We zijn blij dat we in een grotere boot met 75 PK motor zitten vooral als we de eerste nijlpaarden zien.

Direct na de buffalo dence lopen er nog wat koeien die stiekem door de fence zijn gegaan. Maar al snel zien we alleen nog maar wild. Heel veel dieren staan in het water waar ze het verse groene gras eten. We zien enorme kuddes gnoe, zebra impala. Veel olifanten, letchwe, tsessebee. We komen een enorme kudde olifanten tegen met kleintjes. Het zijn er minstens 40. We zien olifanten het kanaal oversteken, zich onder het zand gooien. Ook zien we veel rietbokken. Ze drukken zich strak op de grond als we langs varen, waar veel andere dieren wegvluchten. Natuurlijk zien we hier en daar een giraffe. Wat een deukte is het in delta met dieren. Natuurlijk zijn er ook enorm veel vogels.

Op een gegeven moment moeten we langs een groep van wel 25 nijlpaarden die het kanaal blokkeren. We moeten rechtsaf en ook daar liggen er een aantal. Zo nu en dan gooit er eentje zijn hele lijf bek omhoog en rent dan heel hard onder water een kant op om weer wild boven te komen voor een hap lucht. Soms komen ze onze kant op. Door veel kabaal te maken netde motor, afstand te houden en te wachtenkomt er uiteindelijk ruimte. Als we er door zijn duikt er naast de boot op een halve meter afstand opeens een nijlpaard op. Gelukkig varen we geel snel en zijn we er snel voorbij, maar Frédérique en Renée schrikken zich rot. De gids ook want hij had het nijlpaard niet gezien.

We maken een toiletstop op een eiland waar onlangs brand gewoed heeft en de gids spot 2 wrattenzwijnen die vechten om het territorium. Het kleine en jongere mannetje is enorm sterk. Hij heeft het grotere mannetje flink verwond met zijn scherpe tanden. Ze zijn zo met elkaar bezig, dat ze geen idee hebben dat wij dicht bij ze staan te kijken. Ze beginnen meerdere keren opnieuw te vechten want het ouder mannetje wil zijn verlies niet toegeven. Uiteindelijk wint het kleinere mannetje en hij verjaagd de ander uit het territorium. Wat fasf om te zien.

Dan door naar de lunchplek. We lunchen op een boomstam en krijgen een lunchpakket met wraps, kippenpoten, chocolade cake, chips en nootjes. We hebben op mooi uitzicht op de letchwe, zebra’s en tsessebee’s aan de overkant van het water terwijl we eten.

Na de lunch wilde de gids via een nieuwe route terug. Het Water blijkt echter te ondiep. Steeds weer zitten we vast op op zandbanken. Dat wil je niet als je nog meer nijlpaarden tegen komt en dus gaan we dezelfde weg terug. Nu wel in een hoger tempo dan de heenweg. We zien nu opeens heel veel bavianen die er de heenweg niet waren. Verder weer heel dieren. Op de plek waar de vele nijlpaarden lagen, is nu meer plaats en met een enorme stoot gas vliegen we er langs.

Als we uiteindelijk weer door het bewoonde gebied varen, komen we een boot tegen die half onder water ligt. De inzittenden staan dronken i. Het water om te proberen de boot op de kant te drukken. Ze zeggen een nijlpaard te hebben geraakt maar die zien wij pas een half uur verderop. Dronken een boot besturen is blijkbaar geen goed idee.

Om vier uur terug zijn we terug en gaan we naar onze lodge. Onderweg delen we de resten van onze lunchpakketten uit aan kindjes langs de weg. Terug bij de Island Safari Lodge gaat Erik hardlopen terwijl de rest bij het restaurant op de wifi gaat. Op een gegeven moment komen er nog 3 olifanten aanlopen die 150 meter verderop water gaan drinken. Vanaf het terras gaan we door naar het restaurant. Vanavond vroeg o der de wol want morgen moeten we om half zes klaarstaan bij de Thamalakane Lodge voor een dag gamedriven in Moremi NP