Dag 12 maandag 25 juli Etosha (Halali) - Etosha (N - Reisverslag uit Namutoni, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 12 maandag 25 juli Etosha (Halali) - Etosha (N - Reisverslag uit Namutoni, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 12 maandag 25 juli Etosha (Halali) - Etosha (N

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

26 Juli 2022 | Namibië, Namutoni

Dag 12 maandag 25 juli Etosha (Halali) - Etosha (Namutoni)

na wat wifi problemen nu weer mijn dagelijkse verslag

Vanmorgen om kwart over zes wordt renée wakker en dan ook maar meteen naar de safari trucks voor de morning drive vertrekt om te vragen of de jas gevonden is, maar er is helemaal niemand. Op weg terug naar de campingplek, is onze buurman uit Halali een Zimbabwaan die individuele reizen begeleidt uit Roden al druk bezig ontbijt te maken voor zijn gasten die nog slapen. Renée krijgt een kop thee en gaat dan tegen zevenen nog eens terug. De morning drive blijkt hier al om zes uur te vertrekken, maar een mannetje beloofd navraag te doen als de morning drive terug is en vraagt expliciet op welke campsite we site we staan.

We doen rustig aan de kids mogen uitslapen. Om half tien komt het mannetje met de jas aanlopen. Superfijn dat hij gebonden is. Nog even tanken en dan rijden we weg voor een geweldige route. Gisteren stond er tijdens de lunch een safari truck vlak naast ons en de gidsen vertelden wat mooie waterholes zijn en welke route we het bedte kunnen rijden.

Bij Goas staan nu opeens heel veel zebra’s en springbok terwijl get er gisterochtend uitgestorven was. Zo gaat het de hele route. Meerdere keren moeten we ons een weg banen tussen soms wel 50 zebra’s die de weg blokkeren. We komen heel veel olifanten tefen en ook impala, springbok, oryx, gnoe, hartebeest en struisvogels zien we volop. Er is geen moment dat er niets te zien is. Wat een verschil met gisteren. We gaan alle waterholes af die de gidsen genoemd hebben. Springbokfontein, Batia, Okerfontein. Stuk voor stuk staan ze vol dieren. Vlak voor Kalkheuvel twijfelt Renée over wat ze ziet. Ze denkt 2 termieten heuvels en wat als het dat niet is? Vraagt Erik; leeuw. Dus Erik stopt. Het blijken 2 cheetahs te zijn die op hun achterpoten zaten en nu beginnen te lopen. We rijden een heel eind achteruit met ze mee, tot we ze kwijtraken in het hoge gras. Wat gaaf!!

Dan nog naar Chadub. Konanchas slaan we over. Om half drie zijn we in Namutoni. Na een eekhoorn plaag in Halali lopen er hier mangoesten over de campsite. We zetten onze tafel en stoelen neer en de bakken met keukenspullen en gaan dan langs de winkel voor hout, drinken en ijsjes. De pin is stuk en wij zijn bijna door ons cashgeld heen. We hebben nog zo’n 7 euro over. Maar er is hier geen pinautomaat. Dan weer op pad want gisteren hoorden we over een luipaard dat bij Groot Okevi een impala had gedood.

We rijden weer eens verkeerd en komen op een 30 kilometer lange loop uit. Bij Twee Palms staan olifanten en bij Aroe springbok en zebra.

Als in de buurt van Groot Omevi zijn, loopt er een enorme olifant op de weg in onze richting. Hij zwaait flink met zijn oren. Dan trekt hij takken van bomen en eet ze op, takje voor takje breekt hij ze met zijn slurf af terwijl zijn poten de tak tegenhouden. Iedereen staat stil en wacht af tot een zware vrachtauto iedereen passeert en voorbij de olifant rijdt. Hij gaat een paar meter van de weg staan en nu kan iedereen er langs.

Hoe we ook zoeken we vinden het luipaard niet. Dan naar Klein Okevi misschien was het toch daar? De olifant staat hier inmiddels water te drinken. Na wat foto’s maken we een loop achter de waterholes langs en als we terug bij Groot Okevi zijn, blokkeert de olifant weer de weg. Geen luipaard maar wel genoeg olifanten speltakel. Als we langs hem rijden flappert hij nog eens met zijn oren en schudt met zijn kop. Maar het gaat goed.

Dan langs Klein Namutoni. Wat is dit ook een prachtige waterhole. De gate gaat morgen tien minuten eerder open dan verwacht dus we kunnen hierlangs voor een snelle stop. Nu staan er 4 giraffes, elanden die we nog niet gezien hadden deze vakantie, giraffe, impala en kudu die drinken. Er zit een mangoesten hol en de mannetjes kudu en impala zijn aan het vechten. Verderop staan ook nog zebra’s. Wat weer mooi, zeker in het licht van de ondergaande zon.

Tegen zessen zijn we terug bij Namutoni. Het grote witte fort is van ver te zien. We zetten de tenten neer en gaan koken. Het is kliekjesdag met de pasta van gisteren, rookworst met wortel en gebakken aardappeltjes. De komende 5 dagen hoeven we niet te koken.

Na het eten de auto alvast ingepakt voor morgen zodat we snel weg kunnen. Nog even langs de waterhole waar alleen springbokjes zijn en dan tegen elf uur naar bed.

hij voegt soms zomaar eerdere foto’s tie, maar krijg ze op de telefoon niet verwijderd nu de sossusvlei