Dag 18 7 augustus 2024 Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 18 7 augustus 2024 Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 18 7 augustus 2024 Rio de Janeiro

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

08 Augustus 2024 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dag 18

7 augustus 2024

Rio de Janeiro

We beginnen vannacht met dubbel slecht nieuws. De Poussada Santa Clara waar we in de Pantanal verbleven is ontruimd vanwege bosbranden. We krijgen foto’s toegestuurd van enorme rookwolken boven de plak waar wij een week geleden nog waren. Daarnaast was Marieke vannacht pas om drie uur terug bij het hotel. De artsen vermoeden een blinde darm ontsteking. Ze hebben haar de keuze gegeven hier opereren of repatriëring en in Nederland opereren. Ze wil dat laatste liever, vooral omdat ze hier dan nog lang niet weg is. We gaan naar het ontbijt dat erg uitgebreid is en als we klaar zijn met eten komt Marieke binnen die toch wat probeert te eten. Om 9 uur in de bus, begrijpen we van de artsen in het gezelschap die het specialistische verslag gelezen hebben dat de artsen niet duidelijk zijn maar voor het zou kunnen zijn en mogelijk gebruiken. Later op de ochtend vergaat ze weer van de pijn en plast ze bloed en gaat ze terug naar het ziekenhuis waar de conclusie opereren is. Wat ontzettend sneu voor haar en haar gezin allemaal.

Wij vertrekken naar het Chtisto Retendor beeld ofwel het grote beeldvan Chtistus op een berg. Daar aangekomen heeft onze bejaarde gids Luis het niet zo goed voor elkaar. We kunnen pas om 10:20 met het treintje omhoog. Uiteindelijk valt het wachten in de rij nog wel mee. Biven hebben we een uur. Het is er smoordruk en iedereen probeert foto’s te maken van het beeld en het uitzicht. En wij dus ook. Het uitzicht vanaf hier is prachtig. De verschillende stranden, de lagune, het Maracana stadion waar we vanavond heen gaan, een immens kerkhof. Ook zitten er vele aapjes in de boom en loopt er een coati. De berg waar we op staan ligt midden in het Atlantische regenwoud dat tot aan de Iguazu watervallen loopt.

Bijzonder 40 hectare jungle in zo’n grote stad. Het grote voordeel is de schone lucht die het geeft.

Als we om 11:20 op de afgesproken plek staan te wachten, missen er 2 families. Er heerst toch wel grote verontwaardiging als deze met burgers en friet aankomen lopen terwijl we hierna zouden gaan lunchen. Door het lange wachten is het al half één als we weer beneden zijn. Wij scoren snel een ijsje terwijl we wachten op de bus en besluiten bij de volgende stop terug te gaan naar het hotel. De bus rijdt nog verder door de stad langs de slavenmarkt naar de Suikerbroodberg. Ook vanaf hier heb je een mooi uitzicht. Maar omdat we dat net ook al hadden en morgen met zonsondergang nog een 30 minuten duren helicoptervlucht gaan maken, skippen we deze stop. We stoppen bij een groot wit aquaduct dat dwars door de stad loopt en de Portugezen ooit gebouwd hebben om vers water de stad in te krijgen. Daarna lopen we naar de Escadaria Selaròn. Een lange trap die helemaal beplskt is met kleurrijke tegels uit de held wereld. We zie delftsblauw, Rembrandt, het Melkmeisje en oud Hollandsche tafereeltjes. Het is een erg leuke en fotogenieke stop. Overal proberen mensen een paar vrije treden te vinden voor een foto. De trap ligt in de wijk Santa Theresa en is in 10 jaar tijd gemaakt door een man die aan de saaie betonnen trap woonde en hem bedloot op te vrolijken met op de markt gekochte tegels. En tie kreeg hij steeds meer partijen en tegels uit de hele wereld opgestuurd.

We gaan met de Uber terug naar het hotel waar we even relaxen voor we naar dd Wijk Ipanema wandeken. Hier ligt Rio’s strand waar vooral de rijken heengaan. Bij Boteco Belmonte gaan we eten. Omdat we vanavond naar de voetbal gaan en al om 19 uur vertrekken wordt het een complete maaltijd. Het is een super leuke hippe locatie. Veel mensen zitten er op dit tijdstip aan een cocktail.

We lopen nog even naar het strand voor wat foto’s. Vanaf 18 november vindt in Rio dd G20 top plaats en daar wordt nu al flink reclame voor gemaakt met de letters G20 Rio bij de stranden en ook komen we langs het G20 huis. We nemen de Uber terug naar het Copa Sul hotel.

Erik en Frédérique gaan nog even pinnen en kijken of ze een goedkoop Fluminense shirtje voor Erik kunnen vinden. Dat lukt voor 55 Real. Hij is goedkoop en verre van het officiële shirt wat de kids hebben, maar voor 1x aandoen is dat prima. Ook kopen ze nog een Flamengo shirtje voor Gilles als cadeautje. Hij is morgen jarig. Frédérique had bij de trappen al een Brazilië shirtje gekocht en een ander souvenirtje. Het vakantiegeld van opa wordt goed besteed.

De appjes dat de gids klaarstaat komen al om half zeven binnen. We vertrekken pas om 19 uur. Maar eenmaal beneden om kwart voor zeven is bijna iedereen er al en bijna allemaal in Fluminense tenue. Finn gaat ook mee. Hij is een groot voetbal fan en had zich enorm op de wedstrijd verhoogd. Ron heeft hem bij het ziekenhuis opgehaald. Zijn moeder gaat om 20 uur onder het mes. Iets met toestemming van de zorgverzekeraar waardoor het allemaal zo lang duurde.

Het is enorm druk op weg naar het stadion. Onze gids vertelt van alles over de club en get stadion. Hij is fan van aartsrivaal Flamengo vertelt hij. Hij bereid ons voor op hoe het werkt in het stadion. We gebben kaarten voor bepaalde stoelen, maar zo werkt het niet. We zijn vroeg dus je pakt de stoelen die je wilt hebben. En nee Brazilianen gaan niet zitten op die stoelen, men staat de hele wedstrijd. We halen eerst nog wat te drinken en wat popcorn en gaan dan naar onze plekken. We zitten op de lange zijde halverwege de speelhelft op de onderste ring. Dus mooi zicht op het veld.

Als de spelers van Juventude het veld opkomen barst er een enorm boegeroep los. Er zijn mensen met enorme trommels en zijn geen seconde meer stil. Als de spelers om half tien op het veld verschijnen is er vuurwerk boven het stadion, in het stadion en groen wit rode rookpotten. Ook schreeuwt en zingt het hele stadion gepassioneerde liederen die gepaard gaan met arm bewegingen en geklap. Wij doen met de hele groep mee.

In get veld staat Tiago Silva als bekendste speler en Marcelo zit net terug uit een blessure op de bank. Silva is duidelijk de beste speler op het veld. Zijn teamgenoten lijden veel balverlies, na een minuut of 7 schiet Juventude de 0-1 binnen. Ondanks dat Fluminense 80% bslbezit heeft, creëren ze weinig kansen. En bij 2 mooie voorzetten kan niemand bij de bal. We gaan de rust in met 0-1. Na rust wordt het 0-2 en veel publiek vertrekt met nog 4 minuten te spelen.

In de 90e minuut valt de 1-2 en als in de 3e minuut verlenging de 2-2 valt rennen veld supporters terug om de laatste 4 minuten van de blessuretijd nog te zien. Het stadion kolkt, maar het mag niet baten. De 2-2 is niet genoeg na de net 3-2 verloren uitwedstrijd. We wachten tot het wat rustiger wordt en wandelen dan achter de gids aan het stadion uit. Hij houdt een knipperlichtje omhoog dat we moeten volgen.

We hebben instructies gekregen niet te lachen of de confrontatie met verdrietige fans te zoeken. Alles gaat goed en we bereiken veilig de bus die een paar honderd meter verderop naar het meetingpoint komt. Wat een belevenis en wat een kabaal in het stadion. Erg gaaf om dit mee re maken.

In de bus gaat de tijd langzaam naartwaalf uur, als het zover is wordt er happy birthday voor Gilles gezongen.

Terug op de kamer krijgt hij zijn cadeautje en dan is het naar bed. Morgenochtend zijn we vrij. Om 12 uur gaan we gietsen. Hopen dat het lukt met Gilles knie.

• 09 Augustus 2024 - 10:31

Piet Visser:

Hé Gilles van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag, man! Maak er een mooi leven van met veel lust, luim en landerigheid! En jullie zijn zeker nu en masse bijzonder gelovig, devoot en vroom geworden sinds jullie naar de hemel geklommen zijn om Christus himself, die elke adept met open armen en veel erbarmen in genade ontvangt, eindelijk te ontmoeten. Wanneer volgt de doop? Wanneer moet ik een rozenkransje bidden om jullie te verwelkomen in de Santenkraam van Rome! De wonderen zijn de wereld nog niet uit .... Heeroom Petrus.