Dag 16 5 augustus 2024 Ilha Grande - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 16 5 augustus 2024 Ilha Grande - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 16 5 augustus 2024 Ilha Grande

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

06 Augustus 2024 | Brazilië, Abraão

Dag 16

5 augustus 2024

Ilha Grande

Voor vandaag staat een privé boottochtje op het programma langs verschillende stranden en snorkelplekken. Om 10 uur zijn we bij Edinho en daar komt de kapitein van de boot ook. Hij heet Kalua en gaat vandaag met ons op pad. We wandelen naar zijn boot die in het haventje ligt. Een 12 persoons speedboot met zachte kussens en een 200 PK motor. We betalen 1100 Reaal. Gisteren hadden ze met de groep een zelfde tour op een langzamere houten boot. Deze boot kon alleen bij steigers aanleggen waardoor ze maar naar 3 strandjes konden Dan liever deze privé boot.

In 15 minuten zijn we bij lago Azul, hier liggen al meerdere boten en ook wij leggen aan. Er is afgezet gedeelte waar je kunt snorkelen. Er zouden hier ook schildpadden kunnen zijn. We zien wel enorm veel vissen, wat koraal, zee egels en een zeester, maar jammergenoeg geen tortuga. We snorkelen nog wat buiten de touwen maar ook daar vooral heel veel vissen. We krijgen een pool floatie mee om op te drijven.

Vlak bij lago Azul ligt het eerste strandje Freduesia de Santana, waar we heen gaan. We nemen een heel ligt balletje mee en zetten een voetbalveldje uit, terwijl Erik gaat snorkelen. De regels zijn eenvoudig: geen fysiek contact en heel voorzichtig bij Gilles in de buurt. Gilles mag alleen maar lopen niet rennen. Er is zo weinig aan, Gilles houdt de bal heel dicht bij zich en wij mogen hem niet afpakken. Maar het eerste balcontact was er weer. Mag van Erik alleen zo met ons omdat wij niet toch fysiek worden.

Erik vindt tijdens het snorkelen een duikbril en ziet een octopusje. Na nog wat foto’s vertrekken we weer. We varen een groene grote inham binnen met vele strandjes, saco de Çeu. We varen naar Praia Amor, maar behalve heel glad water waarin alles weerspiegeld, ligt het strand in de schaduw van bomen. We vragen Kalua naar één van de stranden aan de overkantte varen. We liggen er een uur heerlijk in de zon. De zee heeft alleen zand op de bodem. Gilles en Renée lopen naar het eind van het strand. Onderweg is er een inham waar een riviertje in zee uitmondt. Ook is er een hotel en komen mensen die een berg beklommen hebben, met wandelstokken uit het pad tussen de bomen.

Om3 volgende stop is bij Japariz waar we gaan lunchen. We willen eigenlijk wel verder, maar zoals we eigenlijk al verwachtten krijgt Kalua een maaltijd als hij ons daar dropt dus doen we drankjes en wat friethes.

De laatste stop is bij Praia Feitxera. Je kunt hoer in 40 minuten bergop naar een waterval lopen. We slaan over en gaan nog even snorkelen. De kinderen blijven op de boot. Frédérique’s telefoon is gevallen en de hele achterkant is stuk. Ze is er best door ontdaan en wil zo snel mogelijk naar het hotel terug. Dat doen we ook. Geen stops meer en om 15:30 uur zijn we weer in Abraào. Het is hier ingelooflijk mooi. Overal eilandjes met heuvelen bergen vol groene bossen en palmbomen. Wat moet Columbus ooit ook betoverd zijn door de schoonheid vN dit land toen hij hier aankwam.

Terug bij de poussada even lekker al het zout ban ons afgedoucht. Gilles ligt lekker in de hangmat met de Ipad terwijl de kolibries af en aanvliegen bij het bakje suikerwater dat vlak voor onze deur hangt. Een prachtig gezicht. We zien de bronzen 5.000 meter van Sifan Hassan, maar missen de 3x3 basketbal. Op de Braziliaanse tv zenden ze alleen de sporten uit waar Brazilianen aan mee doen, dus veel(beach)volleybal en turnen. Maar via de NOS lukt het als de wifi goed is.

Met Frédérique wandelen we het plaatsje in op weg naar ons strandtentje, maar ver komen we niet. Monique, Jeroen, Dirk en Liesbet zitten op het strand aan de wijn. Renée schuift aan en Erik en Frédérique gaan een burger halen bij ons tentje. Als die op is komt Erik er ook bij zitten en Martin, Iger en Ron zijn ook aangeschoven. We besluiten met de kids te gaan eten bij het restaurant waar wij gisteren ook zijn geweest. Frédérique blijft na de burger thuis.

Wij gaan weer voor de filet mignon die heerlijk is. Ook de rest van de groep vindt het heerlijk. 3 andere gezinnen zijn naar de Bonito beachclub met een bootje.