Dag 15 4 augustus 2024 Ilha Grande - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 15 4 augustus 2024 Ilha Grande - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 15 4 augustus 2024 Ilha Grande

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

05 Augustus 2024 | Brazilië, Abraão

Dag 15

4 augustus 2024

Ilha Grande

De dag begonnen met een klacht naar Djoser te schrijven over de boot gisteren. Dat voelde echt onveilig en over 2 dagen moeten we ook weer terug. Daarna een prima ontbijtje gehad. Alleen begrepen ze niet dat mijn eitje douro (hard) gebakken moest worden. Tot twee keer toe het eitje met natte dooier terug gestuurd. Uiteindelijk de keuken maar ingegaan om uit te leggen wat hard is.

Om half elf melden we ons bij Edinho voor een tripje met de boottaxi naar het Lopes Mendes strand. Dit moet het mooiste strand van het eiland zijn. Edinho loopt met ons mee naar de boten, we spreken af dat we om 15 uur terug willen en krijgen een wit bandje met 15:00 uur er op om. Op de boot zit nog geen Nederlands gezin met een Braziliaanse moeder. En nog wat andere mensen. Als we over de hekgolven van een ander boot varen wordt het Nederlandse gezin kleddernat van het water dat in de boot spat. Onderweg stoppen we nog bij Praia de Palmas om een deel van de mensen af te zetten en varen dan naar Praia do Pouso.

We stappen uit bij een drijvend restaurant. Hiervandaan loopt een pad dwars over het eiland naar Praia do Lopes Mendes. Links op het strand begint het pad. Alleen is het een pad om over een bergje heen te gaan, dus we moeten trappetjes op en er zijn wat stenen waar we overheen moeten klauteren. Gilles loopt nu 2 dagen zonder krukken, maar dit is best tricky dus goed uitkijken dat hij niet uitglijdt. We doen het rustig aan, maar Frédérique maakt flink tempo en haalt heel wat mensen in. Daardoor mist ze ook de aapjes die tegen het eind van het pad in een boom zitten. Ze zijn exclusief staart een centimeter of 12 groot en hebben mooie uitstaande manen rond hun gezicht.

Het strand is vooral wit met bos erachter en aan één kant liggen rotsen. Er is een lifeguard aanwezig en dat is maar goed ook want midden op het strand zit een mui. Er staan rode en groene vlaggen. Wij lopen net zo ver naar links tot we bij de groene vlag zijn. Insmeren en dan gaan de jongens de zee in terwijl de meiden gaan zonnen. Op een gegeven moment wisselen we om. De spullen durven we niet alleen achter te laten. Behalve chips en wat te drinken is hier niets te koop. Wij hebben wat te eten en te drinken bij ons dus helemaal prima.

Om half drie pakken we de spullen in en lopen terug naar de andere kant van het eiland. Er liggen verschillende boten klaar en op basis van de kleur van je bandje, kom je in een boot terecht. We pikken weer wat mensen op bij het andere strandje en varen in 20 minuten terug naar Abraão.

Lekker douchen, op de tv zien we nogwat van de 8e finale beachvolleybal Brazilië - Nederland. Iets anders dan deelnemende Brazilianen zien we eigenlijk niet op tv.

Daarna wandelen we langs de kade naar een strandtent voor een drankje en een snack. de zon gaat langzaam onder, een veerboot vaart weg andere boten komen en gaan. Dit is een mooi plekje. Voor Gilles nemen we een crêpe mee. Hij is achter gebleven om de bekerfinale terug te kijken. Mijn opmerking de Jong maakt de 4-4 een push bericht van het AD vond hij niet leuk. Je weet toch dat ik de uitslagen niet wil weten. Ik had toch niet verwacht dat hij hier de wedstrijd nog terug zou willen kijken.

We lopen. Bij Edinho langs om de boottocht voor morgen te bevestigen. Om 10 uur vertrekken we met een privé speedboot. Als we Gilles de crêpe brengen, blijft Erik achter en gaan de meiden nog even shoppen. We kopen vooral souvenirtjes.

Om kwart over acht wandelen we naar Casarão da Ilha. Hier is het eten erg lekker. 3 biefstukken met een heerlijke saus met ui en spekjes en aardappeltjes. Groente ligt hier vrijwel nooit op het bord en staat ook amper op de kaart. Frédérique neemt een erg lekkere pizza. Op het terras vraagt een man een paar tafels verderop zijn vriendin ten huwelijk onder luid applaus. Een heerlijke dag met zijn viertjes. We spreken de rest van de groep alleen bij het ontbijt. Straks in Rio doen we alles weer met zijn allen, dan is even samen ook wel heel fijn. Om tien uur lopen we terug. We zijn dan ook flink moe en liggen vlot te slapen.

• 06 Augustus 2024 - 11:32

Piet Visser:

"Iets anders dan deelnemende Brazilianen zien we eigenlijk niet op tv." - vind je 't gek? Dacht je dat het in Nederland volledig anders is? No way! En al die Oranje schreeuwende Hollanders in Parijs maar roeptoeteren dat die Fransen zo chauvinistisch zijn!! HA HA! Sportliefhebbers zijn nu eenmaal blinde vinken (hebben jullie die al gespot, overigens?)!!