Dag 7 27 juli 2024 Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 7 27 juli 2024 Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 7 27 juli 2024 Bonito

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

28 Juli 2024 | Brazilië, Bonito

Dag 7

27 juli 2024

Bonito

Na het ontbijt vertrekken we naar Rio Prato. We komen op een haciënda terecht waar we in 3 groepen van maximaal 10 verdeeld worden. Blijkbaar zijn er regels hoeveel mensen er maximaal per dag en per half uur in hef gebied mogen verblijven. Onze tour was 2 weken geleden al geboekt en deze tour zit altijd stijf vol. We krijgen wetsuits en schoentjes aan. Erik en de kids hebben eigen snorkels bij zich. Voor we vertrekken krijgen we eerst nog een rondleiding over de farm. Naast koeien en het ecotoerisme is ee een gigantische moestuin en veel fruitbomen. Ze proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Dit trekt veel dieren aan zo zien we papegaaien en een toekan.

Er staan twee enorme pannen te pruttelen, hierin wordt dulce de leche gemaakt een soort caramel. Een kookproces van acht uur. In een busje worden we naar de rivier gebracht. Gilles kruk zak van plek naar plek worden gebracht. Het landschap is prachtig land met termieten heuvels en zo nu en dan een boom.

Eenmaal bij het water krijgen we een zwemvest en uitleg. Het water is zo helder doordat water uit een enorme aquifer uit de bodem omhoog bubbelt. Dit gaan we ook zien. Eenmaal in het water maken we eerst een oefenrondje. Je mag namelijk alleen drijven en niet gaan staan of je benen gebruiken, alleen je armen. In het oefenrondje zit een enorm diep gat waar water uit naar boven komt.

Om ons heen zwemmen enorm veel vissen ondermeer goudkleurige dorades. Ook zien we een krab en veel schelpjes. We moeten 2 keer wandelen en dan weer het water in. Renée laat zich hele stukken op haar rug voortdrijven om dieren te spotten, maar ziet niets. De andere groepen zien een anaconda en een reuzenotter. Wij zien alleen een kaaiman. Op het laatst is er een electrobootje de jongens snorkelen nog even verder.

Bij de haciënda staat een buffet klaar en hangen hangmatten. We gaan lekker in relaxmodus tot de rest van de groep terug is. Ook zien we nog een arnadillo, een soort gordeldiertje.

Dan door naar activiteit rwee van deze dag. Buraco dos araras. Een enorme sinkhole waar 50 paar papegaaien hun nesten hebben. Ze vliegen regelmatig een rondje. Een geweldig gezicht. We zijn na zessen terug bij het Selina hotel en kunnen bijna direct door naar de cursus caipiriña maken, een cocktail met limoen, suikerwater, drank en ijs. Het is lekker fris. We hangen wat om bij het vuurtje met de groep en besluiten met Ruben de reisleider en het Belgische stel Dirk en liesbeth wat te gaan eten bij juanita. Het beste restaurant in de stad. Daar aangekomen moeten we 50 minuten wachten, dus we lopen eerst het dorpje in om wat te drinken.

Het eten is heerlijk. 500 gram Filet mignon voor twee met verschillende bijgerechten. Na elven zijn we terug bij het hotel. De kids slapen dan al na deze intensieve dag.