Dag 13 2 augustus 2024 Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 13 2 augustus 2024 Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 13 2 augustus 2024 Paraty

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

03 Augustus 2024 | Brazilië, Parati

Dag 13

2 augustus 2024

Paraty

Erik is vandaag jarig, 12 uur gisteravond hebben we allemaal niet meer gered. Zelfs Gilles is vlak voor 12 uur in slaap gevallen. Erik is extra lang 51 geweest. Vorig jaar was hij jarig in Indonesiëen nu in Brazilië dat scheelt een uur of 10. Renée heeft de kamer versierd met slingers en ballonnen om het toch een beetje feestelijk te maken.

Bij het ontbijt staan allerlei taartjes. Dus we nemen limoencake op Eriks verjaardag. Om kwart voor elf vertrekken we naar de haven voor een boottocht op een schoener.

Het centrum van Paraty is prachtig. Alles is nog in oude staat. De huizen liggen een paar traptredes boven de straat, omdat het getij hier binnenkomt. Ooit zo bedacht om het afval dat men op straat gooide af te voeren. De straten bestaan uit grote kobblestones die er al honderden jaren liggen en het is een hobbelig geheel. Je moet vooral goed kijken waar he je voeten neerzet om je enkels niet re verzwikken. Gilles mag vanaf vandaag zonder kruk, maar we nemen hem nog maar even mee voor de stabiliteit.

Op de boot is het heerlijk. De omgeving met allemaal kleine eilandjes die vroeger vol piraten zaten is prachtig. Het water is zo helder dat je de vissen kunt zien zwemmen. Meerdere keren stoppen we om te snorkelen of naar een strandje te zwemmen.

De lunch bestaat uit kip of vis met friet, rijst en salade. Ook kun je cocktails bestellen. Lekker hoor!

Op de boot wordt ook nog gezongen voor Erik. Als naast ons een boot met glijbaan aanlegt, besluit een groep kinderen er heen te zwemmen en te vragen of ze er af mogen. Hilariteit alom als het mag. Ondertussen heeft Gilles meer aandacht voor drie Braziliaanse dames die in string op het dek van de boot naast ons liggen te zonnen.

Om vier uur zijn we terug en dan kunnen we direct door voor een stadswandeling. Erik brengt Gilles terug naar het hotel. Een wandeling over de rare straten is niets voor hem. Het stadje is prachtig. Overal zie je hele hoge deuren die allemaal een woning annex opslag waren. Doordat men met koffie en tabak op de nek naar binnen moest zijn de deuren zo hoog. Vele deuren zijn ramen geworden, maar dan moet je de gehele deurpost wel in takt houden zodat je ziet dat het een deur was. Er zijn vier kerken. Een voor de rijke blanken, één voor de vrouwen, één voor de slaven en één voor de armen.

Na de tour lopen we nog langs wat winkels. Op weg naar de boot hadden we nog een kleinigheidje. Oor Erik gekocht. Als we naar het hotel lopen, is het enorm druk overal is politie het verkeer aan het regelen. Er wordt een markt met eten en muziek opgebouwd en als we in het hotel zijn, is er vuurwerk.

Met de Uber gaan we terug naar het centrum. Tijdens de rondleiding hebben we een leuk restaurantje gezien. Als we gaan zitten, blijkt dat er verspreid over het terras nog 11 man uit onze groep zitten. Erik krijgt een leren armbandje. Gilles vind een cadeautje van 15 Real (2,50 euro) niet kunnen, maar Erik is er blij mee.

De jongens bestellen een steak van 500 gram die voor 3 man is. Frédérique vindt de hamburgers er heerlijk en eet er twee op. We eten er heerlijk, lekker drankje er bij en genieten van even met zijn vieren ipv de hele groep.

We wandelen terug naar het hotel waar Erik nog een rondje geeft voor zijn verjaardag.

Morgenochtend zijn we nog in Paraty waarna we om 13 uur vertrekken naar Ilha Grande.

• 05 Augustus 2024 - 10:34

Piet Visser:

Heeft Gilles nog iets met die drie strings gedaan? In het plakboek geplakt bijvoorbeeld??