Dag 8 28 juli 2024 Bonito - Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 8 28 juli 2024 Bonito - Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 8 28 juli 2024 Bonito - Pantanal

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

29 Juli 2024 | Brazilië, Pantanal

Dag 8

28 juli 2024

Bonito - Pantanal

We hebben een vrije ochtend. Dus niet vroeg op, enige tijdsdruk is ontbijten voor 10 uur en uitchecken voor 11 uur. Erik en Renée gaan hardlopen, maar bij 30 graden heuvel op en af geeft Renée het op na 4 kilometer. Erik rent nog een paar kilometer extra door. Het ontbijt is weer prima met vandaag ook een tosti ijzer. Na het ontbijt pakken we de tassen in.

Eerst even langs de supermarkt om de hoek omdat er niet heel veel te krijgen zal zijn in de Pantanal. Daarna wandelen we het dorpje in. Er zijn vooral souvenir winkels open en dus kopen we wat souveniertjes, halen een heerlijk ijsje bij een vriendelijke dame enbroodjes voor tijdens de busreis bij de Subway en doen een drankje op het terras.

Dan is het om 13 uur tijd voor de 4,5 uur durende busreis naar Poussada Santa Clara in de Pantanal. De kids kijken films, wij kletsen wat en kijken uit het raam. Een groot deel van de route is dezelfde als toen we naar onze nightdrive gingen, we moeten nu alleen nog 1,5 uur verder en de auto reed nog sneller. De buschauffeur heeft ook flink het rempo te pakken. Achterin worden er mensen wagenziek.

Onderweg stoppen we bij een vijver waar wel 300 kaaimannen liggen te zonnen. Het is nu het droge seizoen, waardoor de kaaimannen weinig water over hebben en zich hier concentreren. Wat een boel dieren ongelooflijk. Ook stoppen we nog bij en waterplas met vogels en een pecari (wild zwijn).

Aangekomen bij de poussada is het een heeeeel basic onderkomen. Overal zijn beestjes als spinnen kikkers en salamanders. Ook zijn er veel muggen. En de kamers zijn een bed en een stapelbed verder niets.

De ouders hebben al snel de wijn ontdekt die voor 15 euro per fles wordt verkocht, maar die voor 4 euro in de Albert Heijn ligt met een lage rating. En dus vermaken we ons aan een enorme tafel met een wijntje erbij en nog één ;o) We krijgen uitleg van Max en Ridrigo die ons mee de Pantanal in zullen nemen. En daarna is er eten. Gilles gaat voor rijdt en spaghetti, Frédérique voor de crackers van thuis met smeerkaas.

De kids gaan voetballen en pokeren terwijl wij nog wat flesjes verslijten. De barman belooft morgen een nieuwe voorraad in te slaan van de rode die wel te drinken is en deze koud te zetten. Kamertemperatuur is 30 graden dat is ook niet lekker. Renée heeft een eigen fles wit omdat er verder niemand is die wit drinkt. Om half tien gaan we naar onze kamers. Morgen om 8 uur gaan we op piranha’s vissen.