Dag 10 30 juli 2024 Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 10 30 juli 2024 Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 10 30 juli 2024 Pantanal

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

01 Augustus 2024 | Brazilië, Pantanal

Dag 10

30 juli 2024

Pantanal

Vandaag maken we weer tosti’s voor het ontbijt. Gilles eet watermeloen.om half acht stappen we aan boord van de safari truck voor een boottocht op de Miranda rivier. Wd gaan er al game drivend heen. We beginnen met een enorme groep groene kanaries en twee uiltjes. Ook zien we een groepje pecari, wilde varkens. Dit allemaal nog op ons terrein. Zodra we op de stofweg zitten is het vooral hobbelen en vogels spotten. Ook zien we een paar kaaimannen.

Onderweg zien we ook een poeltje bijna opgedroogde blubber waarin een 50 tal vissen spartelen tot de uitdrogingsdood volgt. Er zal nog lang geen regen vallen dus dat overleven ze niet.

Bij de rivier moeten we een zwemvest om en stappen we in 2 boten. Langs de rivier zitten een aantal accommodaties. Hier hadden we liever gezeten dan in het stof op onze poussada. Al gauw zien we meerdere capibara en heel veel vogels. Langs de kant staan veel roze bomen in bloei. Blijkbaar bloeien ze maar 2 weken per jaar. Het is een prachtig gezicht. In de bomen zitten apen die die bloemen eten. Ook zien we leguanen. Knap hoe de gidsen ze zien tussen alle bladeren. Voor anacondo’s zou het water te troebel zijn. Wel zien we veel kaaimannen. Tegen het einde worden beide boten nog gestopt door de waterpolitie. Zij controleren vissersboten op of de vangst wel aan de maten voldoet en de tourorganisaties of ze de papieren voor elkaar hebben. Onze gidsen kennen de agenten dus we kunnen verder.

We rijden al hobbelend op de open wagen weer terug. Het eten staat al klaar en daarna relaxen we in een hangmat. Als we in Rio zijn, zijn er voetbalwedstrijden voor de beker. In het Maracana stadion speelt Fluminese tegen Juventude. Viia Get your guide boeken we kaarten met gids en vervoer. Uiteindelijk gaan we met 22 man naar de wedstrijd. We hebben contact met de organisatie en die zorgt dat we bij elkaar zitten en bij het hotel opgehaald worden ipv op 20 minuten loopafstand van het hotel.

Om half drie gaat Renée nog eens op boottour met Frédérique die er vanmorgen niet bij was. De jongens relaxen wat en gaan klaverjassen.

Ook nu zien we dezelfde dieren, maar wat wel erg gaaf was was dat de capibara’s aan het zwemmen waren. Ook had Monique meerdere flessen wijn meegenomen, dus we maken er een booze cruise van.

We zijn met de gewone bus naar de rivier gereden ipv met de safari truck. Dit gaat een stuk sneller en dus zijn we met een dij halfuur terug bij de poussada. Hier gaan we aan de caipirinha’s. Gilles en Erik zitten te kaarten. Dirk doet met ze mee. Het avondeten bestaat uit bbq. Eindelijk eens eten wat wel prima smaakt. Gisteren zat de nasi vol kippenbotjes. Gilles eet al dagen alleen witte rijst of spaghetti voor lunch en diner. Bij het ontbijt staat een tosti ijzer waar de hele groep graag gebruik van maakt.

Na het eten duikt Ruben onze reisleider achter de piano en de groep zingt uit volle borst alle verzoeknummers mee. De eigenaar staat volop te filmen evenals mensen uit de Koning aap groep die hier ook is. Ook de kinderen vinden het gezellig en zingen mee. Gilles en Erik doen ook nog een potje hitster met een msn of tien als Ruben het voor gezien houdt.

Aan het einde van de avond betalen we 90 euro aan drankrekening wat best veel is voor Braziliaanse begrippen. Maar er zijn dan ook 4 flessen wijn en heel veel andere drankjes doorgegaan.

Morgen gaan we om 8 uur vertrekken naar Campo Grande. Dat voel als uitslapen ;o)

• 01 Augustus 2024 - 09:33

Piet Visser:

Als Hollanders maar feest mogen vieren ... dan gebeurt er wat. Voor ik het vergeet: Erik alvast van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag over een dag of wat. Better let as net, niet dan? wel dan? Dikke tút, Pietersma