Dag 3 23 juli 2024 Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 3 23 juli 2024 Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 3 23 juli 2024 Buenos Aires

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

24 Juli 2024 | Argentinië, Buenos Aires

Dag 3

23 juli 2024

Buenos Aires

Om zes uur worden Erik en Renée wakker, na al een paar keer omgedraaid te zijn om verder te tukken. We lagen dan ook al om negen uur te slapen gisteren. Het is nog pikdonker en ook is het weer mistig. Om zeven uur besluiten we om te gaan hardlopen. We rennen richting de haven en lopen langs de achterkant van het Casa Rosada. Er is een groenstrook waar je omheen kunt lopen met een fietspad. Een rondje van 1,4 kilometer. Als we weer bij de McDonalds zijn lopen we echt naar de Puerto Madero voor alle restaurantjes langs tot de Madero Boardwalk en aan de andere kant weer terug. 5,5 kilometer later zijn we terug bij het hotel. Nog even langs de supermarkt voor water voor de bustour.

Om half tien vertrekken we dus snel omkleden en ontbijten ook wisselen we nog war geld bij Marcella de gids van de wandeling gisteren die nu ook weer mee gaat. We stoppen bij heg beeld van Peron met zijn handen omhoog. Ze vertelt dat Peron haters na zijn dood zijn graf open hebben gemaakt om zijn handen af te hakken. Zijn handen waren zijn handelsmerk. Onze eerste stop is het Palacio Barolo. Een mausoleum als een kerk neergezet op een plek did volgens Dante perfect was qua energie gezien de sterren en ondergrondse waterstromen. Ze wilden Dante er begraven, maar de Italianen wilden zijn lichaam houden. Raar verhaal. Dante was er zelf nooit geweest.

De volgende stap is het Plaza Congreso hier staat een beeld van de denker van Rodin, 1 van de 8 kopieën die Rodin heeft gemaakt en het paleis waar de wetgevende macht zetelt. Onderweg nog een groot flatgebouw met het hoofd van een lachende en huilende Eva Peron en dan door naar La Boca. Hier staat het Bonbonera, het voetbalstadion van Boca juniors. Het was of het stadion of de gekleurde straatjes van La Boca, maar bijna iedereen wil beide dus de tour wordt aangepast.

Het stadion staat midden in de wijk. Je kunt alleen het museum bezoeken. De voorzitter heeft ruzie met de mensen van het museum dus er is geen stadiontour meer. Het enige wat we zien is door een raam zo’n 8 meter veld maar geen tribunes. Dat is best teleurstellend. Het museum was leuk om te doen. De verering van Maradonna is enorm in de wijk overal muurschilderingen en beelden. Maradonna staat er op gelijke voet met de paus. Ook Messi zien we veel. We eindigen in de officiële winkel maar het officiële tenue is er niet in M, wel het gele uittenue en dat kost dan 120 euro voor alleen een shirt. Dan maar naar de winkel aan de overkant voor een nep thuis tenue en een Argentinië shirt voor Frédérique.

Dan lopen we de wijk la Boca in naar de kleurrijke straatjes. Het stikt hier van de toeristen, buiten deze straatjes is het levensgevaarlijk. Ze hebben hier niet eens pinautomaten omdat iedereen die geld pinde overvallen werd. De huizen zijn in allemaal verschillende kleuren geschilderd. Van oudsher omdat de arme bewoners bij de buitenlandse schepen in de haven bedelden of ze het laatste likje verf uit het blik mochten hebben om hun golfplaten mee te beschilderen. De muren van veel huizen hier zijn nog steeds van golfplaten. Een erg leuk kleurtijk wijkje vol souvenierwinkeltjes en restaurantjes.

Het is tijd om naar de bus te gaan en we vertrekken langs de zeehaven richting Ricoleta. De wijk van de rijken waar ook Maxima woonde. Onderweg stoppen we bij een grote mechanische bloem. Er missen alleen 2 bloemblaadjes door een orkaan, en de fontein werkt ook niet. Een beetje een treurig geheel. Er lopen meerdere hondenuitlaters in het park met soms 15 honden aan riempjes. Blijkbaar verdienen zij meer in 2x een uur honden uitlaten dan de buschauffeur op een dag.

We stoppen in Ricoleta bij restaurant la Birka, volledig gewijd aan de Braziliaanse autocoureur Fangio. Wij gaan hier lunchen. De opties graf van Eva Perón en kerk waar Maxima gedoopt is slaan we over. Op de terugweg naar de bus lopen we nog langs het kerkje en de ingang van het kerkhof. Alles rondom Eva Peron is commercie dus je moet ook betalen om het kerkhof op te mogen. De kids hadden geen idee wie Eva Peron is.

De volgende stop is El Atheneo, een boekhandel in een oud theater. Echt heel gaaf. Mensen zitten te lezen in de loges of in het café dat op het podium is ingericht.

De laatste stop is de obelisk en de letter BA . De obelisk is er neergezet in het 400ste herinneringsjaar van de ontdekking van Argentinië.

Terug bij het hotel gaan we even relaxen op de kamer. De kids hoeven niet zo veel meer. Een groot deel van de groep gaat vanavond nog naar een tangoshow die tot 23:15 uur duurt. Die slaan we over. We zijn nu al moe. Om half acht halen we voor de kids wat van de Mac en gaan zelf naar Sale [e-38] Pepe waar we heerlijk eten. Om half tien zijn we doodop. De tangoshow begint nu….. morgen moeten we om half negen vertrekken voor onze vlucht naar Iguazu.