Dag 16 zaterdag 5 augustus Solo - Cemorolawang (Br - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 16 zaterdag 5 augustus Solo - Cemorolawang (Br - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 16 zaterdag 5 augustus Solo - Cemorolawang (Br

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

06 Augustus 2023 | Indonesië, Cemorolawang

Dag 16 zaterdag 5 augustus Solo - Cemorolawang (Bromo)

Het ontbijt bij ons hotel bleek tegen de verwachting in enorm uitgebreid qua Westers assortiment. We ontbijten naast het zwembad en aantal kleine kinderen speelt in pierebadje onder toezicht van de lifeguard die een zwemvest aan heeft. Dat wekt vertrouwen een badmeester die niet kan zwemmen.

Na het ontbijt checken we uit. Vandaag een rit over de snelweg naar Cemoro Lawang bij de Bromo vulkaan. Om half vijf vanmorgen al bericht van de lodge om de kamer en de Bromo jeep safari van morgenochtend te bevestigen. We moeten om 3:30 uur vertrekken. Dat is wel heel erg vroeg.

Onze route leidt vrijwel alleen langs rijstvelden. Overal zijn mensen bezig op het veld heel veel handwerk en over staan mensen voorover gebogen, het ziet er zwaar uit. Geploegd wordt er met een éénpersoonsmachine met schoepen aan de voorkant. Tractors zijn er niet het is er te nat voor denk ik. Ook het oogsten gebeurt machinaal. Mannen lopen met enorme balen rijst op een machine waar enorme wolken stof uitkomen.

Na 2,5 uur maken we een koffie en toiletstop. Eriks koffie bestaat voor 2,5 cm uit hele dikke drap. Niet te hard roeren dus. Tris geeft aan dat we vroeg genoeg zijn om de Madikaripura waterval te bezoeken. De kids hebben weinig zin en als Tris vertelt dat het na de parkeerplaats nog 25 minuten achterop een brommertje is, haken we allemaal af. Op Bali zijn ook watervallen en na de Victoria Falls vorig jaar is dit maar een stroompje We kopen nog wat watermeloen en een ijsje bij de Indomarket en gaan weer verder.

Om half één gaan we lunchen bij een restaurant waar allemaal internationale gezelschappen met chauffeur stoppen. Er staan wat westerse gerechten op de kaart als friet en voor Gilles een sirloin steak die meer dan well done is en flink taai. Wij hebben nasi met kipsaté en pindasaus. We hadden wel 10 stokjes saté p.p. Ik begrijp achteraf wel waarom ze vroeg of we 1 of 2 porties saté wilden. Maar het is heerlijk dus het komt schoon op.

We rijden verder naar Probolingo waar we de tolweg afgaan. Vanaf hier is het bergop door allemaal dorpjes. Ook hier wordt overal groente verbouwd. Naast ons een prachtig uitzicht op de bergen. Onderweg nog even extra gepind. Vreemd genoeg deed Renée’s pas het prima en bleef het apparaat bij Erik vragen om VPay ipv een gewone pin transactie. Dan maar niet, 2 miljoen is ook genoeg. Het blijven rare bedragen.

Als we dichter bij de Lava View Lodge komen waar we vannacht verblijven, komen we ook het nationale park binnen. Eerst betalen we 30.000 p.p. En later nog eens 220.000 p.p.Als we bij de Lava View Lodge aankomen blijkt dat we een fantastisch uitzicht hebben op de vulkaan. Uit de krater komt rook. We zien ook de vlakte waar we te voet (of per paard) over moeten om bij de onderkant van de krater te komen en dan nog omhoog. Ook nu staan er vele Jeeps op de open vlakte. Wij gaan morgen eerst de zonsopkomst bekijken en gaan dan naar de vulkaan.

Overal staan mannetjes die sjaals mitsen en handschoen verkopen. Wij hebben bufjes die als muts opkunnen en handschoenen bij ons. Het is hier ‘s nachts rond het vriespunt dus slapen zal ook wel flink fris worden.

Op de kamer met 2 aparte ruimtes met een dubbel en 2 éénpersoonsbedden pakken we maar weer eens alle koffers leeg. De wandelschoenen, broeken en sokken en de warme kleren komen weer tevoorschijn. We leggen alles klaar zodat we vannacht weinig tijd nodig hebben.

De kids blijven op de kamer op de wifi en Erik en Renée gaan naar het restaurant voor thee. We vragen expliciet het zakje apart te houden. Ze houden hier van pikzwarte thee, zelfs een schijfje citroen neutraliseert het looizuur amper. Terwijl we buiten zitten blijkt dat het halve hotel vol zit met groepen Nederlanders die flink aanwezig zijn. Vermoedelijk meerdere groepsreizen en wat individuele families. Iedereen is aan het onderhandelen over mutsen. Wij kopen er 1 voor Erik die toch wat minder haar heeft dan de rest. We bekijken het geamuseerd. We hebben een prima prijs betaald voor 1 muts voor 3 euro. Alleen de mensen met 5 en 6 mutsen zijn 30 en 12 eurocent goedkoper uit.

Na anderhalf uur gaan we terug naar de kamer. Eerst maar eens een lange broek aantrekken want zo warm is het niet meer nu de zon weg is.

Voor we gaan eten, bekijken we eerst de zonsondergang boven de vulkaan, de lucht kleurt prachtig oranje. Terwijl we kikken komt er weer een mannetje langs met mutsen. Hij zakt al snel naar 40.000 per muts als we er 2 nemen. Uiteindelijk komen we op 3 voor 90 uit, € 5,50 voor drie mutsen.

Dan gaan we naar het restaurant. Er zitten hier minstens 100 Nederlanders. Er zijn in elk geval 3 groepen van Djoser, Baobab, Shoestring oid. En dan nog een heleboel andere tafeltjes waar Nederlanders zitten. Gelukkig hebben we gereserveerd, want het zit er helemaal vol. Er worden ook mensen weggestuurd en er gaan mensen buiten in de kou zitten eten. Ze waarschuwen al dat het lang duurt voordat het eten er is. We hebben de spelkaarten van Troost Transport bij ons en gaan wat potjes pesten. Renée heeft tomatensoep besteld die na haar spaghetti wordt uitgeserveerd. De soep zelf zorgt voor grote hilariteit. Het is gekookt water misschien lichte bouillon met blokjes verse tomaat er in. Het smaakt naar niets, dus die blijft staan. Het is lekker warm in het restaurant dus we spelen nog wat potjes klaverjas voor we naar de kamer gaan. De douche heeft alleen ijskoud water dus een klein wasbeurtje is genoeg. En dan kruipen we op tijd onder de wol. De wekker staat om 3 uur.

• 06 Augustus 2023 - 15:56

Piet Visser:

Dit verhaal doet me denken aan dat andere Chinese spreekwoord: "Eén muts maakt nog geen Indonesische winter, evenmin als gekookt water met een brokje tomaat ooit soep wordt."