Dag 20 woensdag 9 augustus Lovina - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 20 woensdag 9 augustus Lovina - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 20 woensdag 9 augustus Lovina - Sanur

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

10 Augustus 2023 | Indonesië, Sanur

Dag 20 woensdag 9 augustus Lovina - Sanur

Nog één ontbijtje van Ketuk, nog even genieten van het uitzicht op zee. De dolfijnen zitten vandaag recht voor onze villa gezien de vele boten verder op zee. Om half tien worden we door de chauffeur die ook Ketuk ( vierde kind) heet, opgehaald om naar Sanur te gaan. We nemen afscheid van Willem en Ketuk en rijden de bergen in.

Overal droogt men kruidnagel. De chauffeur stopt bij een boom langs de weg en verteld dat de kruidnagelen de bloemen zijn, maar zelfs de verse bladeren ruiken naar kruidnagel. De weg gaat flink stijl omhoog. Willem waarschuwde de chauffeur al dat hij niet via deze weg terug mocht om de remmen te sparen. De auto zal wel van Willem zijn die nog een villa heeft die hij verhuurd. Op de flanken van de berg worden veel bananen, kokosnoten en groenten verbouwd.

Boven op de berg stoppen we veel sneller dan gedacht. We hebben hier uitzicht op de Twin Lakes. Twee meren die vlak naast elkaar liggen, maar er zit een heuveltje tussen. Ondergronds blijken ze wel verbonden te zijn. We kopen 2 zakjes cashewnoten voor 3 euro die erg lekker zijn, maar het zakje is optisch bedrog zoals ze in zijn doos liggen en dus wel erg klein. Hierboven staat een man met allerlei dieren waarmee je tegen betaling op de foto kunt. Een knaloranje leguaan, een python, flying foxes. Dit zie je hier, het staat ons tegen dus hij heeft geen handel.

Vanaf hier is het ook maar een klein stukje naar de Pura Ulun Danu Bratan tempel. Een prachtige Hindu tempel die in het water ligt. Er omheen zijn mooie aangelegde tuinen, een speeltuintje en vele restaurantjes. We blijken geen sarong om te hoeven en kunnen er in in onze korte broeken. Een mooie zeer verzorgde plek. We zijn blijkbaar sneller terug dan verwacht, want de chauffeur stond zijn parkeerkaartje af te rekenen. We appen dat we bij de uitgang staan en hij komt er al vlot aan.

Onze volgende stop is een onderdeel van een koffie plantage. De echte plantage ligt meer naar het westen van bali, maar hier is een tuin met verschillende koffie planten, arabica en rubusta en een balinese variant die een mengeling tussen beide is. Maar ook cacao planten. Ook hebben ze er een civet kat ( kopi luwak) die vrij rondloopt en een nachtdier is. Maar elke ochtend terug komt naar zijn beschutte plank om te slapen omdat hij daar bananen krijgt. De civet houdt van het vruchtvlees van de rode rijpe koffie bessen. ‘S ochtends vroeg wordt hun ontlasting verzameld die voor een heel groot deel uit pitten bestaat. Dit wordt tig keer gewassen en dan blijven de pitten over die gedroogd worden. Handmatig worden de pitten geopend om de koffieboon eruit te krijgen. Deze wordt gebrand, vervolgens met de hand gevijzeld tot koffie en gezeefd. Het hele proces wordt uitgelegd. Dan worden we naar een tafeltje op een terras geleid voor een proeverij. Verschillende soorten koffie en thee en chocolade.

Erik vindt de cacao en vanille koffie erg lekker. Renée de citroen en mangosteen thee. Natuurlijk willen we extra betalen (tot nu was alles gratis) om luwak koffie te proeven. Volgens Erik is de koffie erg zacht. Renée die geen koffie lust proeft ook, maar vindt ook deze koffie niet lekker. Natuurlijk komen we uit in een winkeltje. Een paar honderd euro voor een kilo luwak koffie. Een ienieminie zakje bonen goed voor een paar kopjes koffie kost twaalf euro. We nemen vanille koffie mee. Renée wilde vanille stokjes kopen, maar die kosten hier 6 euro per stuk. Ze zijn wel een keer zo lang als in de AH maar daar kijken we nog wel ergens anders voor dan.

Onderweg stoppen we voor de lunch bij Warung Billy’s D’Desa. We krijgen een enorm uitgebreide en lekkere lunch op een erg leuke plek. Als we wegrijden komen we bij een Hindu tempel langs een ceremonie iedereen is prachtig gekleed in traditionele kostuums. Op Bali is 90% van de bevolking Hindu. Iets heel anders dan de moslim bevolking op Java en Sumatra. Waar je daar in de restaurants vaak nergens drank kon krijgen heel soms een bintang biertje, heeft men hier overal een cocktail kaart ook voelen we ons niet zo bloot hier in korte broek en t-shirt. De ceremonie vindt plaats in het kader van Kuningan. De grote ceremonie is op 12 augustus. Iedereen heeft een penjol voor zijn deur staan een versierde bamboe stok die een draak voorstelt die het huis beschermd. Met Kuningan vieren ze de overwinning van het goede op het kwade en de geesten die terug naar de hemel keren.

De laatste kilometers zijn enorm druk. We staan continue stil, maar om 4 uur zijn we dan bij onze Turiya villa. Een mooie villa met zwembad en een ommuurde tuin. De kinderen slapen in een apart gebouw 3 meter bij het hoofdgebouw vandaan op de kopse kant van het zwembad. Dit keer geen huishoudster die de hele dag aanwezig is wat eigenlijk wel fijn is. Erik en Renée gaan op onderzoek uit.

Vanaf ons huis moeten we een paar steegjes tussen de huizen door en dan staan we in de hoofdstraat. De eerste persoon die we ongeveer zien is Chris Zegers met zijn zoontje. Grappig. We wandelen langs vele souvenir winkels en restaurants en ook veel scooterverhuurders. We willen geen scooter we willen fietsen. Pas bij het strand zien we fietsverhuurders. We onderhandelen met een oud vrouwtje en huren voor 800.000 (24 euro per fiets) 2 fietsen voor 4 dagen met de belofte er morgen nog 2 op te halen. Wat een verademing om niet te hoeven lopen. Langs het strand loopt een kilometerslang pad wat alleen voor fietsers en voetgangers bedoeld is. We vinden de fietsen een top idee en fietsen meteen een heel eind langs allemaal leuke restaurants en beachclubs. We stoppen voor een cocktail op een zitzak op het strand.

Op de terugweg stoppen we bij een supermarkt en een Franse bakkerij. Morgen is er weer verse baguette. Eenmaal thuis hebben we na de enorme lunch weinig trek dus het wordt tijgerbrood, wat we nog hadden van de Belgische bakker in Lovina, met hagelslag en gebakken aardappeltjes. Na het eten ziet Gilles een muis in de keuken. Als de mannen op onderzoek uitgang verstopt het dier zich goed. Alle eten toch maar niet op het aanrecht laten staan vannacht. We liggen niet zo laat in bed.