Addo Elephant Park - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Addo Elephant Park - Reisverslag uit Kirkwood, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Addo Elephant Park

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

16 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Kirkwood

Dag 24 Maandag 15 augustus 2016
Graaff Reinet - Addo Elephant Park

We zitten om negen uur aan het ontbijt, de tassen staan al weer in de auto en na het ontbijt checken we uit en vertrekken we. Eerst naar het tankstation en de Spar voor BBQ vlees en dan de 2,5 uur naar Addo. We komen wat wegwerkzaamheden tegen en hoeven nooit de gemeldde 10 minuten te wachten. Gedurende de hele reis komen we vrachtauto's met zware lading tegen grote ronde silo's pas na 2 uur weten we dat het een enorme windmolen is als de wieken voorbij komen. We hebben hier nergens windmolens gezien, maar één moet de eerste zijn natuurlijk. Onderweg zien we weer Thompson gazelle, wrattenzwijnen en zelfs twee giraffes. Het lijkt alsof ze allemaal vrij rondlopen omdat er wel een hek langs de weg staat maar het land gedurende 50 kilometer niet in weilandjes verdeeld is en bebouwd is en een wildpark is hier ook niet.

Vlak bij Addo rond Kirkwood belande we opeens tussen de citrus boerderijen. Overal staan sinaasappel en citroenen bomen, fabrieken die het fruit verwerken en vrachtwagens met kratten fruit rijden af en aan. Dan rijden we het park binnen en krijgen bij de receptie de sleutel van ons huis, de Domkrag cottage met uitzicht op de waterhole.
Dan door naar de receptie voor de gamedrives. Er is een heel museum bij gebouwd zien we. De receptie ligt hier binnen. De kinderen willen heel graag weer op night drive. De night drive zit vol dus worden we voor vandaag en morgen op de reserve lijst gezet. Om vijf uur moet iedereen betalen dus we moeten om half zes komen om te horen of er plek is.

Eenmaal bij ons huis zien we direct olifanten. Onze schoonmaakster is er ook nog en ze geeft aan dat het geen punt is als we onze spullen morgen in het Hapoor cottage zetten wat zij ook schoonmaakt. Het was niet mogelijk om twee dagen achtereen een van de huizen te huren. Ook nu hebben we weer een luxe huis met uitzicht op het park. Vanuit je slaapkamer zie je de dieren lopen. Het uitzicht op de warerhole valt tegen, de bosjes zijn te hoog. Alleen als je uiterst links op het terras staat, zie je de waterhole.

We besluiten het park nog even in te gaan en leggen voor de zekerheid warme kleren en andere zaken die mee moeten op de nightdrive klaar. Dan op naar Hapoor dam. Hier hebben we vier jaar geleden tussen de olifanten gestaan. Ook nu wandelt een kudde van zo'n 20 olifanten met nog hele kleintjes er bij gestaag richting het water. We staan een hele tijd te kijken hoe ze steeds dichter bij komen, maar omdat we om half zes in het kamp terug moeten zijn, verlaten we ons strategische plekje bij het water en rijden richting kudde. Een jong is echt ienieminie en verschuilt zich steeds onder zijn moeder.

Terug in het kamp horen we dat er plek is en dus betalen we en rijden snel naar huis om ons om te kleden. Exact om tien voor zes zijn we terug bij de safari truck en zoeken een plekje. Het blijkt dat we een chauffeur en een spotter op een extra hoge stoel aan boord hebben dus dit keer niet zelf schijnen met de verstralers. We zijn de enigen die om warme poncho's vragen, Erik is eigenwijs en hoeft niet, maar slaat toch gretig de helft van Frédérique's poncho over en maar goed ook want het wordt goed koud 's avonds we doen ook onze eigen fleece dekentjes er bij over. We rijden over weggetjes heel dicht bij het hek waar we met onze eigen auto niet mogen komen en zien een jakhals, meerdere hazen, elanden, een kudde olifanten en enkele eenzame olifanten, een common duiker en dan ineens liggen er twee mannetjes leeuwen in de spotlight naast het hek. Een ranger die we tegenkwamen zei al iets van go to the corner, nu wordt duidelijk waarom. Ze zijn lui en hangen wat en soms staat er eentje op om weer te gaan liggen. Het zijn twee broers begrijpen we. In het hele park zijn nog 8 leeuwen in 2010 hebben ze er 18 weggegeven omdat ze alle elanden op hadden gegeten en dagelijks buffels doden en vaak alleen de lekkere stukje opaten en het karkas dan lieten liggen. In het Nyati gedeelte achter het hek, spoorlijn en weg zit een jong vrouwtje en twee jonge mannetjes, en deze broers hopen op 't vrouwtje en liggen daarom soms bij het hek.

Op de terugweg zien we ook nog een stekelvarken. Het dier rent hard weg voor het licht dus jammergenoeg zien we het niet heel erg goed. Het was weer een gave drive met de leeuwen als hoogtepunt. Thuis moeten we eerst even opwarmen met thee. erik zet de BBQ aan en de kids hebben liever rookworst met appelmoes. Prima dan is dat ook op. Onder het eten zien we turnster Sanne Webers in Rio goud op de balk winnen. Met al die tv's en 7 sportzenders krijgen we toch heel veel mee van Rio.

Dag 25 Dinsdag 16 augustus 2016
Addo Elephant Park

We worden wakker van de wekker om twintig voor zes. Het hek gaat om zes uur open en we willen vroeg op pad. Om zes uur is het nog pikkedonker, we tillen de kids in de auto die natuurlijk wakker worden. Dan toch maar terug naar de wc en weer in de auto. Om 6.10 rijden we weg. We willen zo dicht mogelijk bij de plek komen waar de leeuwen gisteravond waren en rijden steeds links om naar de Gorah loop te gaan. In de schemer worden we getrakteerd op twee baltsende struisvogels we wachten niet op de daad en rijden verder.

Het wordt nu snel licht en we moeten wachten voor een grote wat boze kudde buffels. Met name de achterste grote stieren zijn geïrriteerd we staan een minuut of tien stil als we weer door kunnen rijden. Achter de kudde hebben we steeds een auto stil zien staan en we dachten dat deze achterom naar de buffels keek. Niets is minder waar. Achter de kudde zijn de twee mannetjes leeuwen en ze hebben direct naast de weg een buffel te pakken. We zetten de auto naast de leeuwen neer, motor uit en kijken bijna een uur lang naar hoe ze de buffel van achter openmaken en beginnen bij de biefstukjes. Op een gegeven moment heeft één van de broers genoeg gegeten en loopt weg om een dutje te doen, zijn kop rood van het bloed. De andere eet lekker door. Inmiddels staat het vol met auto's hier weg komen we niet meer zolang de safari trucks naast ons er ook staan. In de auto voor ons doet een man iets erg stoms hij gaat in zijn open raam zitten om over het dak te kunnen kijken. De leeuw ziet het, stopt met eten en kijkt de man zo intens aan dat hij niet weet hoe snel hij de auto weer in moet schieten. De leeuwen zijn zo sterk dat ze door alleen met hun tanden aan het vlees te trekken de buffel zo een halve meter verslepen. We horen de scheur en trek geluiden van het vlees dat wordt losgerukt. Wat een geweldige morgen hebben we en wat een geluk dat we er precies op het juiste moment waren.

Op een gegeven moment komt er ruimte en rijden wij door. De kinderen zitten inmiddels op de Ipad, wij kunnen nog wel langer kijken, maar zij zijn wel klaar met de leeuwen. We zien nog vele dieren op de loop. Zoals olifanten, kudu ( ze hebben hier geen impala's maar de kudu's zijn de impala's van het park, ze zijn overal), olifanten, wrattenzwijnen, zebra, hartebeesten. Het beest wat we het allerliefste zouden zien, zien we ook nu niet; de zwarte neushoorns. Nederlanders bij ons op de nightdrive hadden er twee gezien, waarop de gids vertelde dat hij sinds juni geen rhino's meer had gezien. We rijden nog naar de Zuurberg lookout en vertellen de mensen daar om naar de leeuwen te gaan. Ook de mensen die we tegenkomen op weg naar de gate lichten we in over de leeuwen. Andersom zouden wij het ook graag horen. Om tien uur moeten we ons huis uit. Als we om negen uur terugkomen in het kamp is Eveleyn de schoonmaakster al bezig in ons nieuwe huis. Na een douche brengen we een deel van onze spullen alvast naar Hapoor House en gaan naar de receptie. Daar krijgen we toch wel onverwacht de sleutel van ons nieuwe huis mee. Normaal kun je pas om 14 uur weer inchecken. Het zal wel schelen dat we de twee duurste huizen in het park hadden gehuurd zodat we met zijn zessen in 1 huis konden zitten.

Omdat Eveleyn nog bezig is gaan we eerst wat shoppen in het winkeltje en een kop koffie drinken in het restaurant. Frédérique wil graag nog bij de leeuwen kijken en dus stappen we nog even in de auto voor we onze intrek nemen. Inmiddels ligt 1 mannetje te slapen en de andere zien we nergens. Het staat nog steeds stampvol met auto's. Het karkas zat vol met gras wat de leeuwen er grotendeels uitgehaald hebben, zal wel slecht zijn voor het vlees als dat gaat broeien en gras eten leeuwen sowieso niet. In tegenstelling tot vanmorgen is het een weinig spannend uitzicht en dus rijden we nog een rondje Gorah loop en gaan naar ons huis. De ranger bij de gate vraagt of we de leeuwen gezien hebben. Wat goed dat ze dT doet. Ze verteld dat delleeuwen vaak alleen voor de rangers te zien zijn en niet voor het publiek omdat ze buiten de openbare paden liggen dus dat we vandaag veel geluk hebben. Ondanks dat Hapoor house lager ligt dan Domkrag hebben we een veel beter zicht op de waterhole. Als we even op bed liggen te rusten zien we door het slaapkamerraam een enorme kudde buffels naar de waterhole lopen. Wat weer een gaaf uitzicht.
Erik besluit alvast pannenkoeken te bakken voor de kids, tja dan moeten ze die natuurlijk ook meteen proeven.

Na een paar uur relaxen en open water zwemmen in Rio op de tv stappen we om half vier weer in de auto. De leeuwen laten we lekker en nemen een paar andere loops. We zien kudu en hartebeest en heel veel sappige groene bosjes maar geen neushoorns. Onderweg horen we dat de Nederlandse open water zwemmer goud heeft. Daar leek het niet op toen we wegreden. Bij Hapoor dam is helemaal niets te zien. We rijden terug via Rooidam en denken dat het ons minste safari ritje van de vakantie wordt als we een grote schildpad zien en later nog twee jakhalzen.

De BBQ gaat weer aan en we zien bij de verlichte waterhole meerdere keren olifanten drinken. Ook komen er wrattenzwijntjes langs. Prachtig tijdens het eten dit uitzicht op de waterhole.

• 17 Augustus 2016 - 12:28

Roelie Hogenberg:

Wat gaaf zeg!!wat he erlijk wat we zo mogen meegenieten met jullie!!

• 21 Augustus 2016 - 16:52

Piet Visser:

Wat braaien jullie eigenlijk op de BBQ: ook buffelvlees?