Punda Maria - Shingwedzi - Reisverslag uit Pafúri, Mozambique van Renée Pol - WaarBenJij.nu Punda Maria - Shingwedzi - Reisverslag uit Pafúri, Mozambique van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Punda Maria - Shingwedzi

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

28 Juli 2016 | Mozambique, Pafúri

Dag 5 Donderdag 28 juli 2016
Punda Maria - Shingwedzi

We hebben besloten om vanmorgen niet zo vroeg op te staan. En dus zitten we om half acht aan het ontbijt waarna we om acht uur vertrekken. Eerst langs het bord bij de receptie om te zien wat er gespot is. En dan onderweg op de H13-1. Natuurlijk zijn ook nu impala's de eerste dieren die we zien gevolgd door een groep giraffes vlak bij het camp. Verder zien we een olifant en wrattenzwijntjes en nog veel meer impala's voor we de S58 voor de Dzundzwini loop opdraaien. Bij de afslag naar het uitlijkpunt steken er olifanten over. Als we denken dat we veilig af kunnen slaan blijkt dat er naast ons achter de bosjes nog veel meer olifanten lopen. En als ereen bocht aan komt moeten we haast maken om er als eerste te zijn om niet oog en oog met een groepje olifanten te komen te staan. Het lukt en we rijden de heuvel op. Boven heb je een prachtig uitzicht over het uitgestrekte Krugerpark. Eenmaal beneden zien we vooral nog impala's.

Als we de H1-7 Hoofdweg weer opdraaien zijn er verschillende waterholes. In eentje staat een olifant te badderen en iets verder moeten we wachten op overstekende buffels. Niet eentje maar honderden steken over en als we afslaan naar een waterhole blijkt dat er nog honderden voor lopen en er waren ook nog genoeg die nog over moesten steken. Erg gaaf! We zien waterbokken, vele eenzame mannetjes olifanten, impala's en zebra's maar niet de cheetah's die hier hun territorium zouden moeten hebben in het open landschap.

Het wordt de dag van de buffels en de olifanten. Want als we later bij Babala na een toiletstop over de S 56 Rijden zien we vooral in het middelste gedeelte vele groepen olifanten badderen en drinken in de stuken rivier waar nog water staat. Het is een prachtige route met enorm veel wild. Ook zien we veel nyala's en waterbokken. Wat opvalt is dat we amper meer baobab bomen zien. Ook is het nog steeds erg rustig en zien we amper een auto. Opeens komen we terecht in een enorme kudde buffels. Overal waar we kijken liggen buffels te rusten in de zon. Ook hier zijn er honderden. De rivier is vlakbij. Langs de route komen we vele tientallen olifanten tegen. Één groepje komt aanlopen bij het water terwijl we staan te wachten en loopt al drinkend naar de overkant en loopt dan via de rivierbedding verder. Wat een prachtig gezicht. Ook zien we weer vele nijlpaarden ditmaal uit het water en een paar er in en krokodillen. Veel dieren zoeken het water op om te drinken. We maken foto's van drinkende olifanten, impala, giraffe en waterbok.

We zijn tegen enen bij Shingwedzi. Het kamp ligt aan de rivier en ook nu is er allemaal wild in de rivierbedding te vinden. Bij de receptie krijgen we ondanks dat we te vroeg zijn de sleutel alvast mee. De sleutel voor het 2e huisje laten we daar. We gaan naar het restaurant voor wafels met ijs, maar deze blijken op te zijn. Dan maar lunchen in ons huisje. Daar blijkt er nog een vierde opklapbed te zijn. Dat verklaard waarom we zomaar met zijn 3-en in 1 huisje mochten.

Na het eten gaan we nog even naar het zwembad dat precies aan de andere kant van het kamp ligt. Erik en de kids springen vol enthousiasme in het ijskoude water en doen tikkertje terwijl Renée toekijkt. Na de zwempartij zitten we om half vier weer in de auto voor een rondje S52 en H1-6. Ook dit is een prachtige route langs het water. En weer zien we heel veel olifanten en komen we weer in een enorme kudde buffels terecht. Jonkies drinken bij hun moeder en een oude aartsvader is het niet eens met een jong mannetje een stormt op hem af om hem met zijn kop in de flank te beuken wat een boel commotie geeft. De oude aartsvader verovert de plek die hij wilde hebben en het jonge mannetje druipt af.

We moeten ons dwars door de kudde heen zien te werken en we hebben haast want we hebben 2 uur voor dit rondje en zijn nog niet halverwege terwijl er wel al bijna een uur om is.
Ook nu zien we weer vele impala zebra's een paar giraffes. Iets verderop nemen we een loop en zien een kudde olifanten op weg naar het water om te drinken na een tijdje rijden we in gezwinde vaart terug naar Shingwedzi. Vlak bij ons kamp zitten twee hyena's ook zit er een grote witte uil in de boom en bij de rivier stikt het van de bavianen en in de rivierbedding staan zebra's en impala te drink we zijn net op tijd binnen en eenmaal bij ons huisje zet Erik de BBQ aan. We gaan niet te laat slapen want morgen willen we om zes uur op pad.

• 30 Juli 2016 - 09:25

Roelie Hogenberg:

Prachtig, wat zien jullie veel!

• 30 Juli 2016 - 11:22

Piet Visser:

Ben gisteren even met de nieuwe auto naar Ruinen en Beilen geweest: geen olifant, buffel noch impala gezien ... blij dat jullie dat voor mij doen. DT, Piet