Dag 3 zaterdag 16 juli Sesriem - Bushman Camp - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 3 zaterdag 16 juli Sesriem - Bushman Camp - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 3 zaterdag 16 juli Sesriem - Bushman Camp

Door: Renee Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

17 Juli 2022 | Namibië, Solitaire

Dag 3 zaterdag 16 juliSesriem - Bushman Camp

De gate gaat om kwart voor zeven open. Duin 45 ligt 45 kilometer van Sesriem/de Camping en dat is een mooie plek om de zonsopkomst te zien. Maar douchen, tent en spullen voor de eerste keer opruimen kost een 1:15 uur en dus rijden we om 7:00 uur weg. Achter ons kleurt de zon steeds meer oranje. We willen doorrijden tot we een stel struisvogels spotten met 7 jongen en dat in het rode ochtend licht. Wat mooi. Ook stoppen we nog voor meerdere oryxen en springbokjes. Vlak voor duin 45 maken we nog foto’s van de zon die bijna op is. Eenmaal daar, gaan Frédérique en Erik naar boven. Maar de zon is zo goed als op en dus blijven Gilles en Renée beneden kijken. Dan door naar de Deadvlei. Bij de parkeerplaats waar de weg over gaat op zand, deflaten we de banden naar 1,5 bar en crossen over het diepe zand naar de Deadvlei parkeerplaats.

Het is 1.1 kilometer lopen heuvel op en af door het rode zand naar Deadvlei. Hier ligt een vallei met wit zand en bomen die 1000 jaar geleden versteend zijn. Op weg er heen wilde Diek tot twee keer toe terug, maar eenmaal daar, maken we leuke foto’s, doet ze een paar radslagen en was het het geklauter toch wel waard. Big Saddy, het hoogste zandduin van het gebied met dik 300 meter, ligt aan de deadvlei. We besluiten hem te laten voor wat het is en wandelen terug in plaats van nog meer ploeteren in het diepe zand. We zien we midden in deze droge zandduinen een oryx staan. Zij halen hun vocht uit de droge plantjes en de dauw. Heel bijzonder hoe deze prachtige dieren hier kunnen overleven.

De jongens houden de laatste 300 meter een hardloopwedstrijd wie het eerst bij deauto terug is. Gilles wint ruim. De parkeerplaats staat nu overvol met auto’s. Best fijn als je vroeg bent en je Deadvlei zonderen tientallen andere toeristen kunt zien.

Op de parkeerplaats waar het zand weer overgaat in asfalt stoppen we om met de compressor de banden weer op te pompen. De compressor gaat in de sigaretten aansteker, waardoor het niet zo snel gaat. Mensen die geen 4x4 hebben kunnen hier met een shuttle tegen betaling naar Deadvlei.

Ook op de 60 kilometer terug naar de gate zien we weer heel veel oryxen. Een steekt net voor ons langs de weg over. Maar goed dat we al begonnen waren te remmen voor een foto, anders hadden we hem op de koevanger gehad. Bij de camping maken we nog een plasstop en dan gaan we richting Solitaire.

De route is over 70 kilometer hetzelfde als gisteren. We hadden t gevoel dat dat gisteren een korter stuk was. Wederom alleen gravelwegen. Een collega heeft zijn huurauto hier ook op zijn dak gelegd, dus we weten hoe voorzichtig we moeten rijden. In Solitaire wordt de bekende appeltaart nu verkocht vanuit een restaurant en niet meer bij het winkeltje van het tankstation. Hij smaakt prima, maar is niet zo lekker als in onze herinnering. Het is ook niet dezelfde bakker meer.

Als we gaan tanken en Renée een zak hout voor de BBQ koopt, ziet ze een wifi code staan. En dus zijn we nog lang niet weg. Gilles belt uitgebreid met Vince, Diek werkt haar socials bij en ook wij posten foto’s, reisverslag en appen met de familie. Achter het tankstation zit een groep eekhoorns. Ook zien we mangoesten. Eenmaal weer onderweg steekt er een moeder wrattenzwijn over met jongen en zien we weer oryxen, springbokjes en bavianen.

Om een uur of drie zijn we bij Bushman Camp. Ze krijgen hier vooral groepen kampeerders of mensen die hun huisjes huren. Wij hebben zo’n groepsplek voor een zelf. Er staat een gebouw met in het midden een keuken. Aan beide zijden een toilet, een overkapping van riet tegen de zon, 2 BBQ’s heel veel ruimte en een fantastisch uitzicht over een enorme vlakte. Bij de receptie een ruim douche gebouw, bar en plungepool.

Na het opzetten van de tenten gaan we naar het zwembadje. Het water is ijskoud maar dat deert de jongens niet. De meiden hebben t op een gegeven ogenblik wel gezien en wandelen terug. En gaan muziek luisteren en kletsen wat. Het is hier om zeven uur pik donker dus we beginnen op tijd aan het vlees en de salade voor de BBQ. Stokbroodje kruidenboter erbij. Een prima maal.

Na het eten douchen, opruimen en tegen tienen duiken we onze tentjes in. Omdat het al zo vroeg donker is en we vroeg opstaan, liggen we er ook al op tijd in.