Dag 19: Stewart / Hyder - Reisverslag uit Stewart, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 19: Stewart / Hyder - Reisverslag uit Stewart, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 19: Stewart / Hyder

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

08 Augustus 2018 | Canada, Stewart

Dag 19
8 augustus 2018
Stewart

Om zes uur gaat het observatie platform open en ondanks dat we om half zes twee tellen wakker zijn draaien we ons toch weer om. Grietje en Erik hebben gisteravond twaalf uur, Gilles verjaardag, nog afgewacht. Gilles zelf viel om tien voor twaalf in slaap. Vanmorgen slaapt hij uit en wordt om 9.20 uur wakker. Hij heeft er niets van gemerkt dat er al een heleboel drukte voor hem was. De slingers waren gisteren al opgehangen. Maar ons huis heeft een prachtige keuken met mixer en bakblikken en dus heeft Renée ‘s ochtends een ronde caketaart gebakken. Als hij eindelijk wakker is fietsen Renée en Frédérique naar de bakkerij voor brood en dan gaan we aan tafel. We beginnen met taart met kaarsjes en dan de cadeautjes. Van opa en oma krijgt hij naast geld voor een cadeau, een setje Canadese plastic diertjes. Van Frédérique een mooie tekening en een stressballetje in een netje met lampjes er in en van ons een Feyenoord horloge.
Na een enorme taartpunt met slagroom heeft Gilles wel genoeg gegeten en komt hij niet meer aan de pannenkoeken toe. Op je verjaardag mag je kiezen. Dus vanavond wordt heg voor Gilles broccoli stamppot met gehaktbal. Gelukkig hebben we dat al in Prince Rupert gekocht want hier is niet zo veel te koop in de supermarktjes.

Na het ontbijt gaan we op pad. Om half twaalf zijn we terug in Alaska bij het observatie platform. We horen dat er om elf uur een wolf is geweest die twee keer is langs geweest. Dat is jammer. We blijven een uurtje, maar zien niks. We gaan verder Alaska en Canada in ( je rijdt een paar keer heen en weer over de grens) een route van zo’n 40 km die langs enorme bergen en een stuk of 15 gletsjers leidt. De meeste houden ergens boven op de berg op. Wat een natuurpracht. Het weer wordt steeds beter en langzaam wordt het warm en de lucht blauw. We krijgen zicht op ‘the toe of the Salmon Glacier’ wat een enorme natuurpracht. Over een enorme breedte zien we de gletsjer om een bocht aan komen en eindigen in een meer. We rijden verder omhoog langs stroompjes en watervalletjes terwijl we steeds meer van de gletsjer te zien krijgen. Onderweg zien we de ingangen van enkele verlate goudmijnen.

Uiteindelijk komen we bij een uitkijkpunt waar we een adembenemend uitzicht op de enorme Sslmon Glacier. We stappen allemaal uit voor foto’s. Hier zit ook een man die kaarten en DVD’s verkoopt. Hij kampeert de zomer in een klein blauw tentje om mensen bewust te maken van de natuur. Het is echt zijn missie. Het is best fris hierboven en hij ziet er ook regelmatig grizzly beren. Niets voor mij. We rijden nog een paar kilometer door over een nog slechtere grindweg en komen langs een grotere mijn om bij de Baron glacier uit te komen die ook in een meer uitkomt. De gletsjer is een stuk kleiner dan de Salmon glacier, maar ook erg mooi. We rijden dezelfde weg weer terug, nemen nog wat foto’s en stoppen weer bij hef Wild Creek Observation Platform. We zien dat we sinds on vertrek ‘s ochtends alleen een otter familie gemist hebben. Deze zien we echter alsnog spekend op een omgevallen boom. Het zijn er een stuk of acht waaronder een paar jongen.

We staan nog een uurtje op het platform te kijken, maar zien niets meer behalve zalm en gaan tetug naar Stewart. Daar bestellen we pizza bij de lokale pizza boer en halen deze op de fiets op aangezien het al tegen vijven is een mooie tijd om te eten na alle snacks, watermeloen en koekjes. De pizza is enorm dik belegd en erg lekker. We hebben ook nog genoeg voor de lunch morgen over.

Om half acht rijden we zonder Grietje nog eens de grens over naar het platform. We hebben leuke gesprekken met verschillende fotografen die er wel de heke dag hebben gestaan. Gelukkig is het prachtig warm weer geworden. De kids kijken wat rond en gamen wat op de IPhones. Om tien uur is het schluss en hebben we weer niets gezien. Als we weg rijden, worden we gewaarschuwd dat er verder op op de parkeerplaats een zwarte beer loopt. We zien hem in de schemer nog net de weg oversteken. Zul je zien, wij staan de hele tijd het stroompje. Af te turen, loopt de beer over de parkeerplaats. Eenmaal thuis doen we nog een laatste drankje op Gilles’ verjaardag en dan gaan we slapen.

• 10 Augustus 2018 - 09:33

Piet Visser:

Hé Gilles, alsnog van harte gefeliciteerd man! Dikke tút. Erica van Hugo is donderdagavond overleden - tot op de draad versleten! Had zondag afscheid van haar genomen. Liefs, Piet