Dag 24: Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 24: Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 24: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

13 Augustus 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

Dag 24
13 augustus 2018
Jasper

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Renée ging naar de bakker om 8.15 uur. Maar was niet de enige. De rij stond tot buiten. De keuze was reuze. Alleen maken ze van alles maar een stuk of tien. Ze openen al om zes uur dus de stokbroden zijn op en er zijn nog 2 gewone croissants wel zijn er nog met kaas, witte chocolade, pure chocolade, nutella, blueberry en nootjes en dan voor danish, scones, muffins harde en zachte broodjes ook nog eens zo’n keuze.

Dan nog even naar de supermarkt. Maar waar zat die ook weer. Na een rondje dorp kom ik bij de TDG. Achteraf blijft vlak bij ons huis ook een Robinsons supermarkt te zitten.

Na een rustige ochtend gaan we om half elf op pad oom een stukje van de Icefield Parkway te rijden. Na alle regen is de lucht schoon en bijna strak blauw. Waar we tien jaar geleden alleen maar wolken zagen hebben we nu een prachtig uitzicht.

We zijn amper officieel in het park of links naast de weg staan een paar herten. Terwijl we stil staan, zien we voor ons vijf auto’s stilstaan en het worden er steeds meer. Dat moet iets interessanters zijn dan een hert. Snel rijden we er heen. Het is een flinke zwarte beer die naast de weg besjes aan het eten is. Hij gaat van struik naar struik. De weg is hier een meter of drie hoger dan waar de beer is en de beer is een meter of 20 meter bij ons vandaan. En dus stappen we uit om hem te volgen net als andere idioten. Maar we gaan niet vooraan staan. Het beest trekt zich niets van ons aan en vreet lekker verder. Dan draait het zich om en loopt het bos in.

Dat was gaaf. We rijden verder en hebben een prachtig uitzicht op de enorme bergen aan weerszijden van de weg. Tien jaar geleden reden we hier in de regen en de sneeuw en hebben we geen berg gezien. Nu zien we waarom het 1 van de tien mooiste wegen ter wereld wordt genoemd.

We stoppen bij de Athabasca Falls. Een brede waterval die zich met enorme kracht door een kloof wringt. Echt mooi. Hierna stoppen we bij Goats & Glaciers waar we een fantastisch uitzicht hebben op de rivier en de grillige bergen er achter. We stoppen nog een paar keer bij uitkijkpunten voor foto’s en keren bij Pobokan Creek weer om. De hele Icefield Parkway doen we over twee dagen. Dat is een routd van 280km met alleen maar stops, dus dan kunnen we het eerste deel doorrijden tot het Colombia Icefield.

Eenmaal terug reserveren we bij The Inn Grill voor het eten vanavond. Erik en Renée gaan hardlopen over the Big Horn Alley trail. Gelukkig zien we geen beren, zo alleen buiten Jasper op een beboste trail is stiekem wel een beetje spannend ook al komen we regelmatig mountainbikers tegen. Dan terug via de weg langs het spoor tot het station en dan weer naar ons huis aan Patriciastreet 106. Toch 7 km gerend. We zien dat heel veel mensen hier een deel van hun huis verhuren.

Om zes uur gaan we eten we bij The Inn Grill. Dit restaurant hoort bij het Best Western restaurant zo’n 200 meter bij ons huis vandaan. Volgens tripadvisor krijgt het de beste recensies van Jasper, maar gezien de lokatie buiten het centrum bij de Best Western hebben we onze twijfels. Onterecht. We eten hier het beste diner van de hele vakantie. Een heerlijk voorgerecht met allemaal hapjes en een combi steak, ribs en garnalen met aardappelpuree, gewokte en geglaceerde rode kool. We genieten enorm. Ook de cheescake was zelf gebakken en erg lekker. We zitten buiten op de patio die afgeladen vol zit. Ook binnen is het erg druk. Blij dat we hier gereserveerd hebben en niet de drukte van het dorp op hebben gezocht waar je nergens kunt reserveren.

Eenmaal thuis doen we nog een ijsje en koffie met de laatste Liqor 43. We doen goed ons best alles een beetje op te maken.