Amsterdam - Christchurch - Kaikoura - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Renée Pol - WaarBenJij.nu Amsterdam - Christchurch - Kaikoura - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Christchurch - Kaikoura

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

07 November 2010 | Nieuw Zeeland, Dunedin

5, 6 en 7 November: Amsterdam - Tokyo - Christchurch - Kaikoura

Tegen enen is Jan bij ons om ons met onze auto naar Schiphol te brengen. Het rijdt voorspoedig en tegen 3-en zijn we er. We checken in en nemen afscheid waarna we door de douane lopen. Eenmaal daar gaan we eerst naar de parfumerie voor een boodschappenlijstje aan cremes, waarna we naar een kinderspeeltuin lopen vlak naast de Holland Casino waar de kids lekker kunnen spelen. Na een bordje fish en chips wordt het tijd om naar de gate te gaan waar we zo’n beetje als laatste aankomen.

Eenmaal in het vliegtuig blijkt dat we de enige met kinderen aan boord zijn en het vliegtuig zit lang niet vol. Er zijn 3 stoelen naast elkaar vrij aan de raam zijde (eigenlijk hadden we alleen de stoel aan het gangpad) en direct achter de pantry hebben we ook 3 stoelen van de vier; wat een luxe. Voor Frederique krijgen we een basinet; een baby bedje van 70 cm lang en waarvoor je maximaal 9,5 kilo mag wegen. Ze past er precies in maar vindt het nog net zo’n succes. Voor de zekerheid staat het bedje op de grond maar na en uurtje slaap in het krappe mandje ligt ze toch liever bij een van ons op de arm. Gilles kijkt vooral tv en is zo rustig as wat. Met hem kun je we; 5 dagen achtereen vliegen, zo lang er maar genoeg tekenfilms in het assortiment zitten. Frederique is zo nu en dan wat ontevreden als ze in de gordel op schoot vast zit, maar verder doet ze het super. Uiteindelijk gaat Gilles een paar uur op de grond voor de middelste stoelen liggen slapen, ligt Diek bij een van ons op de arm en slaapt de ander op de drie vrij stoelen. Wat een ruimte op zo’n lange vlucht, echt heel fijn.

Eenmaal in Tokyo moeten we naar de terminal 2 en om vanaf de busafzetplek van terminal 1 moet je weer door een scanapparaat met de bagage. We krijgen gezeur met de gekochte cremes van de tax free in Nederland. Een overijverige douane ambtenaar wil dat we de See Buy Fly tas open maken en alles in plastic zakjes van 10 bij 8 cm stoppen. Twee flacons mogen niet me omdat er meer dan 125 milliliter in zit. Belachelijk maar dit is niet de plek om een boel stennis e schoppen.

Als we in terminal 1 zin blijkt dat we pas om half vier onze tikets op kunnen halen bij de transferbalie dus over 1,5 uur maar terugkomen. Dan op zoek naar de Day rooms. Achter de douane hebben ze hier hotelkamers die je per uur boekt. Het kost geen drol voor 40 euro hebben we voor 3 uur een kamer. En dus hebben we allemaal geslapen en gedoucht erg fijn. Nog even een hapje gegeten bij een restaurant en dan weer verder voor de vlucht met Air Nieuw Zeeland.

In het vliegtuig hebben we 3 stoelen direct achter de toiletten en Frederique heeft weer een basinet. Deze zijn bij Air New Zealand een stuk groter dan bij de KLM en afgezien van de momenten dat er turbulentie is, slaapt ze er heerlijk in. Voor het eerst in jaren bekijken we met grote belangstelling het instructiefilmpje. De All Blacks, het nationale rugby team van nieuw Zeeland speelt in het filmpje dat erg humoristisch is, maar wel goed alle veiligheidsvoorwaaarden over brengt.

Als we in Christchurch aankomen zijn we toch wel een beetje afgedraaid, hoe goed we toch ook gedoezeld hebben tijdens de vlucht. We waren er in zoverre ook niet met de kop bij dat we de draagrugzak van Uk en Ylse die we in hadden gecheckt vergeten zijn mee te nemen. Dus nadat we de camper op hadden gehaald bij Apollo, moesten weer terug naar het vliegveld voor de rugzak. Het weer was aangenaam warm t-shirt weer met wat wind. Dus helemaal lekker.

De dag voor vertrek hebben we besloten ons reisschema aan te passen en na de vlucht naar Kaikoura te rijden. Omdat we al om 10.00 uur aankwamen leek dit een goed idee. Na een bezoek aan de Countdown supermarkt waar we een reizigers kortingskaart voor de supermarkt scoren gaan we om half drie op weg naar Kaikoura. We rijden 180 km door een mooi berglandschap en wijnvelden. We zien er niet veel van, zijn dodelijk vermoeid en wisselen om de drie kwartier van bestuurder. Misschien was het toch niet zo’n goed idee om Christchurch na zo’n lange vlucht direct te verlaten. Na drie vermoeide uren waren we in Kaikoura waar we voor 2 dagen een plek op de Holiday Top 10 campsite boeken. Gilles rent er meteen naar het springkussen en na wat gespeel in de speeltuin en een snelle maaltijd kip met zoetzure saus duiken we in bed.