Bay of Islands - Reisverslag uit Russell, Nieuw Zeeland van Renée Pol - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Russell, Nieuw Zeeland van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Renee Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

24 November 2010 | Nieuw Zeeland, Russell

23 November: Hahei Beach (Coromandel) - Russell (Bay of Islands)

Gisteravond om tien is is het begonnen met regenen en het regent nog steeds en dus schrappen we de plannen voor Cathedral Grove en Hot Water Beach en om half tien gaan we rijden. Vanmorgen vroeg al geprobeerd via de e-mail contact te zoeken met een collega van Erik die hier ook ergens in de buurt rondreist en die we nu we er al weer vroeg vandoor gaan, alleen vanmorgen zouden kunnen ontmoeten. Door een tekort aan internettegoed hebben we vanuit Rotorua geen contact gelegd en nu we hier niet langer blijven, lijkt het er niet van te komen dat we elkaar ontmoeten. De weg naar Auckland vordert snel. De kinderen liggen te slapen en dus stellen we stoppen steeds nog maar even uit.

Op een gegeven moment zien we dat Romy, Erik’s collega heeft gebeld en als Gilles moet plassen bellen we terug. Ze was op dat moment in een plaatsje waar wij ‘s ochtends ook door waren gereden. Dus geen ontmoeting, maar we wisselen wel kort wat ervaringen uit. Om half twee zijn we Auckland voorbij en behalve de plasstops in de camper hebben we nog geen echte stop gehad. Bij een groot complex langs de snelweg stoppen we om te tanken, de tolweg te betalen en bij de Burger King halen we een double whopper. Voor de kinderen is er een speelcomplex met een groot hek er om heen dus tussen de hapjes brood door wordt er flink gespeeld. Na anderhalf uur stappen we weer in de camper.

We hadden eigenlijk niet de bedoeling om het hele stuk naar de Bay of Islands vandaag te rijden, maar aangezien de kinderen weer slapen en we eigenlijk wel lekker rijden gaan we nog maar even door. Als we nog ongeveer een uur moeten rijden worden de kinderen wakker en is het gedaan met de rust. Een potje klei brengt uitkomst. Renee maakt konijntjes, Tuatarra’s, olifanten en slangen die Gilles vervolgens weer in stukjes snijdt en Frederique geeft alle klei aan en zo bereiken de ferry naar Russell. In tien minuten staan we aan de overkant (het mooie alternatief; de scenic kust route was 30 a 40 minuten rijden). Dan nog 8 kilometer en we zijn in Russel een erg mooi dorpje met allemaal authentieke houten huizen met veranda’s. We rijden naar de Holiday Top 10 een boeken voor 3 nachten een powered site. Wel eens lekker hoor om een paar dagen op dezelfde plek te staan. We staan wederom naast de speeltuin en daar wordt dan ook flink gebruik van gemaakt. Het weer is hier de hele dag lekker geweest, wel wat wind tegen de avond, maar geen drup regen. Dat klinkt een stuk beter dan het weer op Coromandel. We boeken voor morgen een Dolphin Cruise bij Fullers. We hebben de garantie dat we dolfijnen gaan zien en zo niet dan krijgen we een lifetime voucher voor een volgende tocht. Ach dan overmorgen maar weer :o)

24 November: Russel (Bay of Islands)

Gisteravond besloot Frederique opeens om haar avondmaaltijd en twee flessen melk over Erik en Gilles dekbed uit te storten na een onrustig uur met veel gehuil. het zat haar duidelijk dwars. Waarschijnlijk hebben we haar teveel patat gevoerd bij de Burger King. Na een afspoelbeurt in de gootsteen en een setje schone kleren is mevrouw weer heerlijk gaan slapen en werd ze vanmorgen om zeven uur wakker.

Om negen uur moeten we in de haven in het dorp zijn een kleine tien minuten lopen verderop. We zijn ruim op tijd en vertrekken voor onze tocht langs de verschillende eilanden. Onderweg naar de ‘’hole in the rock” komen we een groep dolfijnen tegen. Helemaal geweldig om te zien hoe ze springen en spetteren. regelmatig zwemmen er een paar vlak naast de boot. Gilles vindt het ook helemaal super. Na een minuut of twintig bij de dolfijnen te hebben gevaren vervolgen we onze tocht langs de verschillende eilanden. Wat is het hier mooi zeg! Uiteindelijk komen we op open zee uit en varen we over wat woeliger water (ja het gaat goed deze keer) naar de “hole in the rock’ een groot gat in een rots, waarschijnlijk is het ooit een grot geweest die door de jaren heen helemaal doorgesleten is. Het gat is zo groot dat we er met onze bot doorheen kunnen varen.

Na deze manoeuvre varen we naar Urupukapuka een eiland met een restaurant er op waar we er 45 minuten af mogen. In het restaurant kopen we wat te drinken en gaan buiten zitten. Gilles maakt er een sport van om alle meeuwen weg te jagen en rent maar tussen de tafeltjes door.
Als we teruggaan naar de boot zien we naast de steiger twee roggen in het water liggen. Langs de verschillende mooie eilandjes varen we terug naar Russel.

Terug in Russel wandelen we wat door het leuke dorpje, kopen een versgebakken visje dat we op een bankje in de haven oppeuzelen en nemen een ijsje als toetje. Dan terug naar de campsite waar we de was doen en lekker in de zon omhangen.

We besluiten om in Russell te gaan eten. En dus lange broek aan en dan het dorpje in. Ooit was Russell ‘s lands bedrijvigste walvisvaarders haven en was het een roemruchtig plekje met dronken zeelieden, hoeren en de rest van het plaatje kun je wel invullen. Veel van de historische houten huizen zijn bewaard gebleven waardoor het plaatje een claim legt op de oudste gebouwen in Nieuw Zeeland. Zo heeft het bijvoorbeeld ‘s lands oudste kerk maar ook een van Nieuw Zeelands oudste hotels. De wandeling langs het Strand (zo heet de straat hier dus ook) is wederom erg mooi zo in de avondzon. Langs het water staan allemaal new Zealand Christmas tree’s, een boom die in deze tijd begint te bloeien met vuurrode bloemen.

We komen terecht bij The Gables een restaurant met uitzicht op de baai. Buiten staan ook een paar tafeltjes bij het strand, maar omdat we vermoeden dat het snel zal afkoelen gaan we toch maar binnen voor het open raam zitten. De tafel die we uitkiezen is vanaf acht uur gereserveerd, maar wij vermoeden dat met de kinderen makkelijk te redden in anderhalf uur. We bestellen een heerlijke wijn uit de Bay of Islands en als hoofdgerecht de snapper voor twee vooraf nemen we brood met een kumura (zoete aardappel) pasta. Frederique is in slaap gevallen en ligt in de buggy te tukken. Vlak voor het hoofdgerecht wordt ze wakker. De kinderen krijgen kip met zoetzure saus en dan wordt onze snapper gebracht, het ziet er heerlijk uit en zo smaakt het ook. De eerste gasten bestellen allemaal de snapper, met als gevolg dat er na zes tafels geen snapper meer te krijgen is.

Het loopt inmiddels tegen achten en we willen nog een toetje en dus gaan we toch buiten zitten waar we genieten van een fantastische zonsondergang. De kinderen rennen over het strand en om ons heen om de meeuwen weg te jagen. Frederique heeft het spelletje inmiddels ook door en doet met Gilles mee. Wij bestellen een Don Pedro een toetje dat we kennen uit Zuid Afrika en ook nu genieten we van het ijs met Amaruhla en brandy, heerlijk! Om een uur of half negen zijn we terug bij de camper. Wel genieten hoor buiten de deur eten als de kinderen ook lekker rustig zijn en het uitzicht zo mooi is.