Dag 14 donderdag 3 augustus Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 14 donderdag 3 augustus Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 14 donderdag 3 augustus Yogyakarta

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

04 Augustus 2023 | Indonesië, Jogjakarta

Dag 14 donderdag 3 augustus Yogyakarta

Om 9 uur worden we door Tris, de chauffeur voor de komende dagen opgehaald. We rijden eerst naar het Sultans paleis dat aan het eind van de Jalan Malioboro ligt. Het overheidsgebouw halverwege de Jalan Malioboro wat we gisteren zagen, blijkt het kantoor van de gouverneur te zijn. De gouverneur is automatisch ook de Sultan en woont dus in het Sultans paleis.

We krijgen en kleine oude dame als gids. Ze is 74 en werkt er al 47 jaar. Ze zet piepkleine stapjes en dus gaat het allemaal erg palang-langzaam.

Ze spreekt goed engels maar steekt denk ik al 47 jaar het zelfde riedeltje af en als ze een fout maakt begint ze helemaal opnieuw. Alle personeel loopt in traditionele kleding de mannen allemaal in rok met traditioneel hoedje en een enorme kris (mes) op hun rug.

De Sultan woont hier ook. De lampen zijn uit dus hij is niet thuis. Hij heeft 5 dochters en zijn oudste dochter wordt de nieuwe Sultan. Heel modern. Er is een muziekkoepel en tantaarns geschonken door Nederland. Ceremoniële ruimtes en veel spullen die gebruikt worden bij huwelijken en serviezen geschonken door andere landen. Ook is een een poppen show. Achter een wit verlicht scherm zit een met die heel langzaam beweegt en honderden poppen en afbeeldingen van huisjes op het scherm beweegt. Achter hem speelt een orkest van een man of 30 traditionele muziek.

De kinderen vinden het prima om verder te gaan naar de volgende stop: het Waterpaleis Taman Sari. Hoer nemen we geen gids waardoor we heel snel klaar zijn. Het complex gebouwd als tuin voor de vrouw en dochters van eerdere Sultans. Het is flink vervallen. De afbeeldingen boven de verschillende poorten zijn mooi, maar het geheel moet nodig gerenoveerd worden.

Dan rijden we naar de Hindoeïstische Prambanan tempel. Na Angkor Wat is het de grootste Hindoe tempel van Azië. De tempel ligt op een half uur rijden. De chauffeur heeft al kaarten gekocht. We besluiten hier wel een gids te nemen. Hij verteld dat er ergens 16e eeuw een grote aardbeving geweest is waardoor alles is ingestort. Vroeger zaten er 2 6 meter hoge muren om de tempel heen. Maar van de eerste muur zijn geen stenen teruggevonden omdat mensen deze voor hun huizen gebruikten. Van de tweede is de helft er nog en van de tempel was bijna alles er nog omdat men geloofde dat er een satan heerste die ervoor zorgde dat je stierf als je stenen dan de tempel stal. Jaren na de aardbeving barstte de Merapi vulkaan uit en werd de tempel bedekt onder een dikke laag as. In 1755 is de tempel herontdekt en in de 19e eeuw begonnen de Nederlanders met de wederopbouw nadat ze eerst ornamenten hadden weggehaald om hun tuin te decoreren. Soekardo maakte echt werk van de renovatie na de oorlog. En de grote tempel gewijd aan Shiva was klaar in 1953. Daarna volgde de rest en werd het Unesco werelderfgoed.

Het complex is erg mooi. We bekijken de beelden in de tempels gewijd aan Shiva, maar ook Ganesh ( met het olifantenhoofd) en anderen. De beeldhouwwerken op de tempel zijn prachtig. Hele verhalen worden er verteld in steen. Ook de kinderen die niet zo veel zin hadden in deze trip, zijn blij dat ze mee zijn.

Vanaf het moment dat we het complex betreden worden we om de paar minuten aangeklampt door mensen die met ons op de foto willen. Drie bossen wit haar vallen hier enorm op. Gilles en Frédérique zijn het meest favoriet en hebben zeker 30 foto’s gemaakt. Soms staan de mensen zelfs in de rij te wachten. Er zijn ook veel schoolmeisjes bij en dat vindt Gilles niet erg. Wel jammer dag je verder zo weinig ziet van de dames met hoofddoek en wijde kleding vindt hij.

Naast de Hindoe tempel, zijn er ook nog 3 kleine Boeddhistische tempels op het complex. Voor 5 euro huren we 4 elektrische steps voor een kwartier en dus crossen we in snel tempo van de ene naar de andere tempel. Iedereen vindt het gaaf op de step. De tempels zelf zijn niet zo bijzonder. Morgen de Borobudur dat is vast specialer.

Het is inmiddels half twee en we gaan terug naar het hotel. De jongens stappen uit, de meiden gaan nog een hapje eten bij de Burger King. De chauffeur wacht op ons en zet ons daarna weer bij het hotel af. Hij is vrij de rest van de dag en wij gaan lekker relaxen. Het zwembad was gisteren erg fris, dus die slaan we over.

‘Avonds eten we weer bij Roaster and Bear in ons hotel. Omdat we er weer zijn krijgen we nu 12 kleine taartjes van het huis. Ze komen lang niet op, maar we eten wel weer erg lekker. Morgen om 6:45 uur vertrekken we naar dd Borubudur, dus vroeg opstaan.

• 04 Augustus 2023 - 10:57

Piet Visser:

"Wel jammer dat je verder zo weinig ziet van de dames met hoofddoek en wijde kleding, vindt hij." Ben je wel voorgelicht, Gilles? Heb je geen idee wat er onder al die kleding schuil gaat? Vanuit masculien oogpunt geredeneerd: wel een spannend geloof dat mohammedanisme - echter ook een kweekvijver voor vrouwenongelijkheid, geilneverij en machofrustraten. Maar of het in onze schaamteloze wereld van nieuwe preutsheid zo veel beter is? I have my doubts ...