Dag 9 zaterdag 29 juli Jakarta - Ujong Kulon NP - Reisverslag uit Carita, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 9 zaterdag 29 juli Jakarta - Ujong Kulon NP - Reisverslag uit Carita, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 9 zaterdag 29 juli Jakarta - Ujong Kulon NP

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

30 Juli 2023 | Indonesië, Carita

Dag 9 zaterdag 29 juli Jakarta - Ujong Kulon NP

De extra uren slaap doen de kids goed, al blijft hun maag instabiel en zit ontbijten er niet in. Alles blijft wel binnen. Ze gaan zelfs beide nog even zwemmen. Een mooi zwembad met uitzicht over de stad.We halen nog extra geld en water en gaan dan uitchecken. Onze chauffeur is er.al.

Het is weekend waardoor vele mensen er op uit trekken en de stad vast staat. Dat was om vijf uur vast niet zo geweest. Het zou 3,5 uur rijden zijn, naar Sumur, maar we zijn 5 uur onderweg. Na een tolweg volgen smalle wegen door dorpjes die helemaal volrijden met brommertjes die overal tussendoor schieten.

We stoppen nergens en rijden maar door tot we in een vissershaventje komen.. Eenmaal uit de auto stinkt het enorm. Overal liggen kleine visjes te drogen. Lekker met twee kids die nog misselijk zijn. Ian ons contactpersoon is er ook. We betalen hem en hij stelt ons voor aan onze gids Adjourn. Met een soort gondel die met een lange stok voortbeweegt worden we naar een groter schip gebracht dat de komende dagen met ons mee gaat. Hier zijn ook twee bemanningsleden. De kapitein en Oggi een jonger manneke.

We varen naar een eilandje een paar kilometer uit de kust war we in tenten overnachten. We worden met een 3 persoons kano aan land gebracht. Er is amper zand te vinden alles ligt bezaaid met dood koraal en schelpen. We vinden er prachtige exemplaren een centimeter of tien groot met sprieten er aan. Van die waarvan je weet dat je ze niet mee mag nemen naar huis.

Er staat een hut met een plateau waarop je zo’n meter van de grond kunt zitten. Hier wordt een vuurtje gemaakt. Frédérique gaat hier liggen, terwijl Gilles en Renée gaan snorkelen bij het rif. Doordat het al laat op de middag is, is er weinig licht. We zie vissen en veel dood maar ook mooie stukken koraal. Het water is erg warm. Wel oppassen als je uit t water stapt want het dode koraal ligt overal en is scherp aan je voeten. Frédérique ligt inmiddels in de tent. Gilles voelt zich wel een stuk beter. Als we gaan eten, neemt hij witte rijst en proeft zelfs wat vis. Diek eet met moeite een crackertje smeerkaas en komt de tent niet uit. We blijven een tijdje bij het vuur en gaan om 9 uur naar de tent. Om zes uur morgen opstaan, spullen inpakken en ontbijt op de boot.