Singapore - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

24 Juli 2023 | Indonesië, Medan

Dag 3 zondag 23 juli Singapore

We zijn nog een flink lui als we om half acht wakker worden, we sliepen ook pas na enen. Na een douche wandelen Erik en Renée naar een bakker voor broodjes en thee. Ze hebben zelfs vers bruin brood dus dat gaat ook mee. Gilles eet er heerlijk van met echte boter en paashagel. Na het ontbijt wandelen we 30 minuten naar de Gardens by the Bay. Onderweg komen we langs het Whidkey museum, tribunes voor de Formule 1, de Helix brug, uit uitzicht op de skyline vanaf de haven en het enorme Marina Bay Sands hotel met meer dan 2000 kamers.

Dan lopen we het park in met heel veel mooi groen, kunst en de beroemde Gardens by the Bay. Dit zijn 13 kunstmatige bomen bekleed met planten. In de 3 hoogste bomen is een skywalk. Kaartjes hiervoor moet je online kopen, overal is gratis wifi maar het is klooien om de kaartjes à 12 Singapore dollar p.p. Te kopen. Ondertussen gaat Renée water kopen, want het is dik 30 graden met een flink hoge luchtvochtigheid. We zijn allemaal warm en nat na onze wandeling. Bij het restaurant gaat het mis met Eriks creditcard; geblokkeerd na 3 keer verkeerde pin door de verwarring dat het niet Renée’s card is en het mannetje achter de balie die geïrriteerd raakt nadat na de pinpas ook de creditcard niet werkt. Mooi balen nu kunnen we niets betalen. Met de pinpas kunnen we alleen pinnen bij een geldautomaat. Apple pay lukt ook niet. Uiteindelijk lukt het Erik om de creditcard ondanks dat deze geblokkeerd is aan Apple pay toe te voegen en kunnen we toch water kopen. Volgende keer niet weer op pad met 1 pin en 1 creditcard.

Inmiddels zijn we zolang aan het klooien geweest dat het weer donker geworden is en het begint te onweren en te regenen. We blijven schuilen bij het restaurant, waar een suffe dino presentatie is. Als het weer droog is, blijkt de skywalk nog gesloten vanwege het onweer. We lopen naar de Cloud Forrest en Flower Dome, twee enorme hallen met een regenwoud met waterval en een bloementuin. Toegang is 53 dollar p.p. terwijl we zo ook de waterval kunnen zien. We vinden dit wel heel erg veel geld (35 euro) voor een snelle peak en wandelen terug naar de skywalk. Deze gaat met 10 minuten open en dus wachten we nog even.

Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht op de stad en het het Marina Bay Sands hotel. Het is heel bijzonder deze kunstmatige bomen. Dan wandelen we naar het Marina Bay Sands hotel. Hieronder zit een enorme shopping mall met winkels als Gucci en Luis Vuiton. Frédérique vindt een opvouw handtas van longchamp leuk. 140 euro nou echt niet voor een opvouwtasje. Eerst gaan we naar de pin, raar geld uit de automaat halen wil wel, maar verder kun je nergens met de pin betalen.

In de mall is een kunstmatig riviertje gecreëerd waar je in gondels kunt varen. Ook is er een soort waterval waarbij water uit een glazen kom in het dak stroomt.

Bij de maal is ook een metro die we nemen naar Chinatown. Je betaald door je creditcard tegen het toegangspoortje je houden. Het is echter 1 persoon per kaart. Dus Frédérique is er door en wij staan nogaan de andere kant. Je kunt geen dagkaartje of kaartje voor 1 rit kopen, alleen een pas die je kunt opwaarderen, dus we worden gratis doorgelaten. Eenmaal in Chinatown wil een andere mevrouw ons niet door het hekje laten ( je moet ook weer uitchecken) en ze stuurt on met de lift naar een andere uitgang. Daar doen we zelf het no exit hekje wel open en verdwijnen gauw. De metro slaan we de rest van de dag wel over.

In Chinatown kijken we rond bij een foodcourt met heel veel kraampjes. Voor 1 staan wel 50 man in de rij. Je krijgt er een soort ramen soep het zal vast goed zijn. Verder hangen er veel hele gebraden kippen en varkentjes. De kids vinden het er stinken dus gaan we verder. We lopen door Chinatown naar Clark Quay. In onze zoektocht naar een restaurantje aan het water komen we aan de overkant van de rivier terecht waar allemaal terrassen zijn. Op een Indiër na is alles dicht. Ook een kleurtijke mall met restaurants erachter is vooral in renovatie en bijna alles is dicht. We nemen een brug terug naar de overkant en gaan eten bij Harry’s. Op het terras op de rivier met uitzicht op de rondvaartboten nemen we een 4 persoonsschotel met spareribs, chicken Malay, Satay, worstjes, kippenvleugels en friet. Het smaakt erg goed en we zitten er op een heerlijk plekje.

Na heten eten nemen we de bus terug naar Bugis Village. 1,70 pp we hebben alleen 10 dollar dus keep the change. Bij ons hotel gaan we allemaal een tukje doen. Iets met jetlag. Om half zes gaat de wekker en gaan we de rugzakken voor de jungletrekking van morgen op Sumatra inpakken. De zware grote koffer is opeens erg leeg. We zetten alles klaar zodat we morgenvroeg alleen hoeven te douchen en aan te kleden want we moeten heel vroeg op. Om zeven uur moeten we toch echt weg als we de lichtshow bij de Gardens by the Bay willen zien. Het is onduidelijk waar we op de bus moeten stappen. De eerste missen we, de tweede vertrekt weer van een andere hoek op het kruispunt en als we alle hoeken hebben gehad staan we op de taxistandplaats. De taxi chauffeur vertelt dat t tussen de 15-20 dollar is naar de lichtshow maar dat het alleen met cashgeld kan. Komt goed. We stappen snel in en zijn mooi op tijd van de lichtshow van 19:45 uur bij de Gardens by the Bay. En het kostte maar 12,70 dollar.

De lichtshow zelf is fantastisch. Op allemaal Disney songs bewegen duizenden lampen in de ‘bomen’ mee met de muziek. Alle kleuren komen langs. De drie hoogste bomen met de skywalk zijn de lead waar de anderen om heen mee kleuren. Echt prachtig. Het is er afgeladen vol. Er zijn wel een paar duizend man. Het duurt dus even voor we in de enorme mensenmassa de trap op kunnen komen richting het Marina Bay Sans hotel. We lopen door de mall naar de Helix brug, maken nog een paar mooie foto’s van de verlichte skyline en lopen verder tot we een taxi tegenkomen die ons naar Bugis brengt. Erik en Frédérique gaan naar de kamer terwijl Gilles en Renée bij een coffeeshop nog twee stukken cheesecake halen. Een lekker toetje en dan proberen we om elf uur te gaan slapen. Om 4:30 uur worden we opgehaald door dezelfde taxichauffeur die ons van het vliegveld heeft gehaald, dus veel slapen wordt het niet.