Kaapstad 26 december - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Kaapstad 26 december - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Kaapstad 26 december

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

27 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woensdag 26 december 2012
Kaapstad

De kinderen maken een redelijk lange nacht. Om acht uur is iedereen wakker en na een douche schuiven we aan voor het ontbijt. Het is nu al erg warm en de hemelmis strak blauw. We hebben Gilles de voorgaande dag beloofd dat hij vanmorgen naar het Two Oceans Aquarium mocht. Tijdens de busrit kwamen we er langs en hij herkende het direct van vorig jaar en ondanks het super mooie weer ontkomen we er niet aan. Jan en Erik gaan met de kinderen naar het aquarium. In het aquarium staan de dieren centraal die in de beide oceanen leve die hier bij de Kaap samen komen. Het is erg leuk opgezet en oor de kinderen is ook een knutselhoek waar ze onder begeleiding een koelkast magneet maken in de vorm van een schildpad met allemaal kraaltjes op zijn rug. jan vond het erg leuk om het aquarium te bezoeken.

Ondertussen werkt Grietje haar Jelle, Gilles en Frédérique dagboeken bij en gaat Renée meerde supermarkten bij langs op zoek naar 5 rand munten voor de wasmachine. Uiteindelijk blijkt dat de machine 3 nieuwe. 5 randstukken nodig heeft, dan vanavond maar wassen. De dames zitten bij dik dertig graden te wachten op het terras genietend van zon, de telegraaf op de I-pad, een drankje en sigaartje (Grietje) terwijl de strandspullen al klaar staan. Er is mail van Piet die aangeeft vandaag naar Eindhoven te gaan omdat hij weer onder het mes moet, hetgeen toch ook bij ons zorgen geeft.

Als de rest terug komt smeren we ons in en vetrekken richting Camps Bay. Het is een uur of één en de strandweg staat helemaal vast. Als voor ons een auto omdraait besluiten wij hetzelfde te doen. Volgens Renée is er nog een weg die bovenlangs naar Camps Bay gaat en dit klopt hier rijdt bijna niemand en we zijn in no time bij het begin van het strand. Hier komen beide wegen bij elkaar en moet de file op onze weg invoegen. We vragen ons af of er in deze drukte wel strandstoelen en een parkeerplaats zullen zijn. Als we echter voor Café Caprice zijn rijdt er een auto weg. Die parkeerplaats is voor ons en we staan! Wat een geluk zeg. Dan het strand op. Renée ziet nog 1 vrije strandstoel staan. Dus er o
Af, als Grietje maar een stoel heeft kan de rest wel op de grond. De strandstoelen man zegt echter dat hij zijn best gaat doen nog 3 stoelen en 2 parasols te regelen. Inmiddels staat er nog een man die deer rest heel hard voorbij gelopen was om ook de laatste strandstoel te scoren. Jammer dan.

Ons strandmannen zegt bij iedere strandstoel of parasol die hij komt brengen " you only pay me if I have it all, okay?" En uiteindelijk is ons hele setje compleet en ondanks de drukte blijft de prijs 260 Rand. Het ziet zwart van de mensen en dan ook echt zwart het lijkt wel of iedere gekleurde Kaapstediaan besloten heeft om deze dag naar het strand te gaan. In de zee en de eerste tien meter strand wordt elke meter bezet. Op de stoelen liggen vooral blanken en daarvoor de donkere mensen die vaak in korte broeken, onderbroeken en soms zelfs jeans de zee in gaan. Gelukkig is de zee heel rustig en zijn de golven lang zo hoog niet als eerder deze week. De reddingsbrigade patrouilleert intensief en het is een wonder dat er niemand verdrinkt. Wel komen er regelmatig huilende kinderen langs rennen die hun ouders kwijt zijn. De mannentje met koelboxen vol ijs en frisdrank lopen af en aan soms staan er wel 4 tegelijk voor onze neus.

Het wordt vandaag uiteindelijk 38 graden dat is wel wat anders dan de 21 graden die voor morgen verwacht wordt. We genieten enorm van onze stranddag. Gilles is steeds n de zee met Erik in de golven aan het springen, Frédérique speelt met zand en emmertjes en lesjes water en doet natgooi spelletjes met haar broer. Jan ligt met Erik's pet op (zijn haar wordt dunner en hij had zijn hoofdhuid gisteren niet ingesmeerd, want dat hoefde nooit) onder de parasol alles in zich op te nemen. Renée haalt water voor Diek en leest en Grietje kijkt en geniet en bemoeit zich met de kinderen. Heerlijk zo'n dag. Als Diek een grote boodschap kwijt moet, gaan vader en dochter op het terras bij de jet set tent Café Caprice zitten tussen de nouveau riche. Samen mensen kijken en de toilet bezoeken. We zien hier ongelooflijk dikke auto's het Gooi is er niets bij. We hebben al meerdere tonnen kostende Mc Larens gezien en een Porsche is hier het minimum. Komen wij aan met ons Toyota, nou het is wel heel fijn om met zijn zessen in één auto te zitten.

Om zes uur gaan we van het strand. Het is er nog steeds erg druk. We nemen terug ook de weg via Kloof Road en zijn zo thuis. De wasmachine kan nu wel aan omdat we de juiste munten hebben en dus doen we twee wassen. Verder koken we Mexicaans en Erik bakt pannenkoeken voor de kinderen. Dit keer bakt alles minder aan en lukken de pannenkoeken. Het is windstil en smoor heet in huis, buiten is het iets zachter maar ook nog warm en aangenaam. We genieten van de heerlijke avond.

• 27 December 2012 - 20:10

Brenda:

Hallo Allemaal,
    Ik denk dat ik Bas maar ga voorstellen om de openhaard te laten zitten en ook naar Afrika te gaan....;-]
    Wat hebben jullie veel verschillende beesten gezien in he Kruger park. De leeuwen bij de giraffe, luipaarden en cheetahs, ben helemaal jaloers.
    Volgens mij genieten jullie ook allemaal. Nog veel plezier en tot volgend jaar!
    Groetjes van Ons
    Bas, Lukas& Brenda