Krugerpark dag twee en drie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Krugerpark dag twee en drie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Krugerpark dag twee en drie

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

17 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 16 december 2012
Berg-en-Dal Restcamp - Lower Sabie

Om een uur of acht worden we wakker. We staan in alle rust op en ontbijten uitgebreid. Om tien uur moeten we ons huisje uit en dat lukt maar net. Vandaag een lange game drive voor de boeg. We rijden eerst richting Crocodile Bridge Restcamp over de S110. We zijn Berg- en- Dal nog niet uit en spotten wrattenzwijntjes. Dan ziet Jan kudu's. Hun koppies komen net boven een rots uit, maar als we even wachten klimmen ze één voor één over de rots heen. Dan door over de S114 de weg naar Crocodile Bridge. We nemen de S25 afslag naar de Gardenia Hide waar we wel even de auto uit kunnen, maar waar niets te zien is. Onderweg op de S114 rijden we veel langs de Krokodilrivier, die de grens van het park met de "gewone wereld" vormt. We zien krokodillen, een nijlpaard uit het water, diverse blauw apen, gnoes, zebra's en neushoornvogels. Eenmaal bij Crocodile Bridge Restcamp maken we een toiletstop. Op de parkeerplaats loopt een bosbok die kennelijk een weg om het wildrooster kent. Later loopt hij het kamp ook weer uit. Als we onze weg weer willen vervolgen stopt er een auto om ons te vertellen dat er verderop op de H4-2 een luipaard in een boom zit. Geweldig we rijden er direct heen. Het is niet te missen. Zo'n 15 auto 's staan kriskras op de weg te kijken naar een boom links van de weg, onze rijkant dus dat is gunstig. In de boom ligt heel erg zichtbaar een luipaard. Hij heeft een flinke verwonding aan zijn linkerachterpoot. Hij ligt gat even staan en dan weer liggen, tot hij besluit de boom uit te klimmen en in het struikgewas te verdwijnen om onder een andere boom te gaan liggen. We zien nog even een puntje van zijn staart en dan is hij echt weg. Wauw dit was wel heel erg gaaf zo dicht bij de weg zo'n mooi dier. En we konden hem ook met het blote oog erg goed zien.

We vervolgen onze weg over de S28, een zandpad en komen in opener gebied. Dit zou leeuwen gebied moeten zijn, maar het begint langzaam te regenen en gaat steeds harder regenen dus we zien vrij weinig. Wat olifanten achteraf in het land, een giraffe en een paar waterbokken. Dan komen we weer op de H4-2 en weg langs de Sabie rivier die erg mooi is en naar Lower Sabie Restcamp voert. In een boom zien we twee visarenden. De H routes zijn geasfalteerd en alle S wegen zijn zandpaden in het Krugerpark.

We rijden Lower Sabie eerst voorbij om naar de sunset pool te gaan die een kilometer voor het kamp ligt. We weten dat hier veel nijlpaarden zitten. Maar op weg er naar toe wordt de weg geblokkeerd door een troep bavianen die zo brutaal zijn, dat ze zelfs op auto's klimmen. Van onze auto lijven ze gelukkig af. Jongen rijden mee op de rug van hun moeders doordat moeder baviaan ze met haar staart een steuntje biedt. Uiteindelijk kunnen we er langs. Bij de sunset waterhole ligt de ene groep nijlpaarden bij een oom in de buurt terwijl een andere groep ver weg ligt. Aan de overkant van de poel stappen ook enkele maraboes rond. Een van de nijlpaarden doet zijn bek keurig open voor de foto.

Dan naar onze accommodatie. We hebben een huisje in een rij met drie bedden een een koelkast en een wastafel en een huisje met twee bedden met badkamer en wc. We hebben dit keer geen keukentje. Die accommodaties waren al op toen we in de lente boekten. Het si de minste accommodatie die we kennen in het park qua huisje, maar de plek is geweldig. Jan en Grietjes huisje heeft uitzicht op de Sabie rivier waar 4 buffels op de oever liggen te rusten. We installeren ons en het huisje van pa en ma wordt de uitvalsbasis en gaan dan naar het restaurant. We gaan buiten zitten met uitzicht op de rivier, maar behalve de buffels komen er geen andere dieren langs. De kaart ziet er goed uit. En het eten smaakt verbazingwekkend goed. Uiteindelijk zijn we 40 euro kwijt voor 4 hoofdgerechten, drankjes en 2 borden frites met knakworst. Als we teruggaan blijkt er in de nok van het complex waar het restaurant in zit een witte uil te zitten.

Terug bij het huisje douchen we allemaal en gaan dan naar bed. We hebben afgesproken de volgende ochtend om kwart over vier op te staan voor een morning drive.

Maandag 17 december 2012
Lower Sabie - Skukuza

De wekker gaat toch wel erg vroeg. Als Renée aangekleed is checkt ze even of Jan en Grietje ook wakker zijn en dat is het geval. Om kwart voor vijf vertrekken we. De poging m de kinderen slapend achterin de auto te leggen mislukt. Zo dra we ze uit bed tillen zijn ze wakker en klaar voor de volgende game drive. We nemen wat brood en beleg mee en een fles sinaasappelsap en nemen de H10. We zien giraffes die al weer aan het eten zijn van de acacia bomen, verschillende gieren, een oribi, een heel klein hertje met hoorntjes, een kleine trap een vogel met lange poten en een lijf dat iets dikker is dan een gans.

Als we de afslag naar de Mlondozi waterhole, S29 nemen zien we al gauw een auto stilstaan. Er ligt een cheetah op een steen ongeveer 100 meter van de weg. Het dier gaat zo nu en dan even staan en dan toch weer te gaan liggen. Ook dit is heel bijzonder. Wij hebben nooit eerder cheetah's gezien in het Krugerpark. Bij de waterhole stappen we uit en overkijken vanaf enige hoogte de waterhole. Op de picknickplaats kruipt en slak rond met een huisje van wel 10 cm groot. Bij de waterhole zien we alleen een paar waterbokken. We rijden terug naar Lower Sabie zonder nog veel bijzonderste zien. Toch wel bijzonder hoe je elke keer als je gaat game driven weer dieren ziet die we nog niet gezien hadden.

Eenmaal terug springen we een voor een onder de douche en ontbijten we met de meegebrachte bordjes, kopjes en bestek. Doordat we geen vuur hebben of een waterkoker zitten koffie en thee er niet in. Het gaat steeds beter met de tijd en ditmaal zijn we net voor tien uur bij de receptie met de sleutels (om tien uur is het uitcheck tijd).

We rijden over de H4-1 langs de Sabie river waar we zo nu en dan buffels, nijlpaarden en olifanten in en bij het water zien. We nemen de S79 loop maar zien alleen oribi, impala's en hoornraven. We besluiten ivm een plasstop door te rijden tot de Nkuhlu picknickplaats.
Daar aangekomen staat de cheetah nog niet op het sightings bord en met Gilles bekijken we elk bord dat we zien (ieder kamp heeft er één met een plattegrond waar je met gekleurde magneetjes aan kunt geven welk dier waar is gezien. Er is een bord voor vandaag en een voor gisteren). Gilles is al helemaal geoefend in de kleurtjes oor de dieren en kan precies vertellen waar we heen moeten voor leeuwen. Op de picknickplek zijn verschillende mensen aan het lunchen en de blauwapen hebben een zak brood te pakken weten te krijgen die ze in een boom met een heel stel aan het verorberen zijn. Dat is wel een erg makkelijke lunch.

Wij nemen een ijsje en gaan weer terug langs de H4-1 naar S21 N'watimhiri loop. Een omweg naar Skukuza maar wel een kans op leeuwen, die we natuurlijk niet zien. Wel zien we gnoe's met jongen vele vogels en kudu. We rijden het laatste stukje naar Skukuza over de S114. Tegen drie uur zijn we bij het kamp. We hebben twee huis tegenover elkaar eentje met en eentje zonder keuken wel hebben beiden een koelkast, BBQ en badkamer. Erik en Renée nemen het huisje met de keuken dat mooi gelegen is aan een grasveld. Dat wordt onze uitvalsbasis.

We verslepen de tafels van het ene huisje naar het andere en installeren ons op het gras. We besluiten die middag niet meer weg te gaan, maar lekker te relaxen bij ons huisje. Erik gaat met de kinderen slapen en Renée gaat bij de receptie vragen we of het mogelijk is om 's avonds op nightdrive te gaan. Dit kan en we boeken 2 personen voor vanavond en 3 voor de volgende dag. Gilles gaat mee onder het mom dat hij al 6 is.

Renée en Grietje bereiden de BBQ voor, schrijven en lezen wat. Renée gaat ook nog even naar het zwembad, Jan gaat even liggen. Gewoon ontspannen vakantie houden. Als we gaan eten doet Jan een poging om pannenkoeken te bakken voor de kinderen maar ook de pan die we zelf gekocht hebben blijkt aan te bakken. Hier ligt nog een hele markt voor de Tefal anti aanbakpan om te ontginnen. Het uiteindelijk met veel boter om wat eetbare exemplaren te produceren.

Om half acht vertrekken Grietje en Renée naar de verzamelplaats voor hun game drive. Lettuce is onze chauffeur en hij rijdt vrij langzaam. Eerst zaten we een stoel verder naar achteren, maar vanwege een vrij uitzicht zonder stang schuiven we op, maar goed ook anders hadden we de hele tocht met een lamp in onze handen moeten zitten. We zien een paar nijlpaarden uit het water, een liggende giraffe en vijf staande, een kameleon in een boom, enkele hazen. Best apart zo'n game drive.tegen het laatst werd het best wel fris.
Terug bij ons huisje zijn de mannen nog wakker. We drinken samen nog een glaasje liqor 43 en gaan dan slapen.