Dag 10: Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 10: Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 10: Victoria

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

30 Juli 2018 | Canada, Victoria

Dag 10
30 juli 2018
Victoria

Om half negen zijn we bij de Prince of Whales, voor 3 uur walvis spotten per boot. Grietje mag als eerste aan boord en krijgt benedendeks een plekje op speciale verhoogde stoelen zodat je alles kunt zien en niet meer van je plek hoeft. Wij gaan boven zitten. Als we de haven uit taxiën is het nog lekker, maar als we op open zee snelheid maken gaan alle laagjes aan en zijn ook dekens en handschoenen fijn ondanks dat het buiten 26 graden is en we warme jassen aan hebben.

We zetten eerst koers naar Race Rocks ecological reserve. Op de rotsen ligt een enorme groep mannetjes Steller zeeleeuwen, ze stinken ook flink. De stroming is hier erg sterk en de boot moet flink zijn best doen. We begrijpen dat ze Race Rocks voor de volgende tour van het programma schrappen. Ook liggen er zeehonden op de rotsen en een zee otter. De gids verteld de otter nog nooit op land te hebben gezien. Normaal gesproken komen ze alleen aan land om te sterven, maar het beestje is enorm levendig dus het zal wel door de sterke stroming komen. Ook zien we twee Amerikaanse zeearenden. Dan zetten we koers naar open zee. Het is weer koud en de zee wordt ruiger. Gelukkig hebben Renée en Jan hun speciale zeeziek bandjes om met electro pulsjes en alles gaat goed. Die dingen kosten ooit enorm veel geld met alle invoerrechten uit de USA, maar hebben al vaak gezorgd dat de vissen niet gevoerd werden. Op open zee ziet de kapitein een bultrug en dus varen we er heen. Dit keer geen spektakel met springen en breachen zoals in Costa Rica en Monterey maar een rustig zwemmende walvis die zo nu en dan zijn staart laat zien als hij weer onder duikt.

We blijven de walvis een hele tijd volgen en met ons nog een paar boten die op een gegeven moment allemaal weg varen dezelfde kant op. Ook wij gaan die richting op. Als Renée onderweg vlakbij nog een walvis spot varen we door, er zijn orka’s gezien. De T18 groep. Het zijn er 3 en het zijn orka’s die transient zijn, oftewel reizend langs de kust. Deze eten vooral zoogdieren als zeehonden. Je hebt ook de residental orka’s die in de zomermaanden min of meer een vast leefgebied hebben en deze eten vis. We genieten enorm van de orka’s soms maken ze snelheid en dan komt hun hele lijf boven het water uit. Tot een paar keer toe hapert onze foto camera juist op dat moment...... grrr
De drie uur zitten er op en we moeten terug naar de haven. Het was een prachtige tocht met heel veel dieren.

Eenmaal terug besluiten we bij Milestones Grill and Bar te lunchen. Wederom met prachtig uitzicht op de haven en de Legislative Assembly of BC. Het is bloedheet in de zon. Wat een verschil met open zee. We bestellen heerlijke salades. EnJan neemt mini sandwiches met kreeft. Na de lunch brengen we Jan, Grietje en de kinderen naar het hotelzwembad. Er zit een terras en bar bij waar ook veel locals komen voor een drankje en wat vertier in het water komen, horen we van een Nederlandse die hier al 10 jaar woont en er met haar man en dochtertje is.

Erik en Renée gaan wandelend de stad in. We lopen langs verschillende oude pandjes. Het oudste wat we zien is 1840. Men is hier zo zuinig op hun oude gebouwen en wat zijn er veel ten opzichte van Vancouver. In het stadscentrum slopen ze een oud pand dat er niet eens heel mooi uit ziet, maar de muren blijven staan terwijl de binnenkant helemaal leeg wordt gehaald en men moet dus weer om de oude buitenkant heen bouwen. We fotograferende verschillende oude panden in de stad. Sommige zijn prachtig gedecoreerd, slenteren wat door de verschillende winkelstraatjes met vooral heel veel toeristen spul en zoeken ons rot om een ijsje. Uiteindelijk vragen we het maar. Bij de betreffende ijssalon waar je softijs krijgt met 10 verschillende dips, staat zo’n enorme rij en maar 2 dames in de bediening dat we het ijs opgeven. Vlak om de hoek echter blijkt een cafetaria met schepijs te zitten en we zijn direct aan de beurt.
Op de terugweg bezoeken we ook nog de Public Market. Een ieniemini variant foodhal. Met wat eterijen er in. We kopen versgebakken brood bij een Frans bakkertje. En gaan ook nog even een uurtje naar het zwembad.Frédérique blijkt bijna 3 uur lang het water niet uit te zijn geweest.

Om half zeven gaan we eten bij Earls in het centrum van de de stad. Het eten is erg lekker. Earls kenden we nog van 10 jaar geleden. We hadden al gereserveerd, anders waren we naar Il Terrazzo gegaan wat we onderweg tegenkwamen en er erg leuk uitzag. Maar Earls was ook heerlijk.

• 02 Augustus 2018 - 08:39

Piet Visser:

En niet een harinkie gescored, na al dat zwemmende beestenvolk? Canadezen houden niet van gesnipperde uitjes - veel liever hebben zo corn-on-the-cob - aanradertje, voor de verandering: met big patato en sour cream. Hier is alles goed. Vanavond om zeven uur vliegen mijn Canadezen terug naar Cambridge, UK. Lijkt mij ook wel weer een lekker rustig vooruitzicht - effe niet hoeven kleppen. Stilte went! Van die dingen, ja! DT