Dag 2: Calgary - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 2: Calgary - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 2: Calgary - Banff

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

22 Juli 2018 | Canada, Banff

Dag 2
22 juli 2018
Calgary - Banff

Na een erg onrustige nacht waarin vooral de kinderen vooral veel last van het tijdsverschil hebben en uren te vroeg wakker zijn. Om zes uur is het zwembad open en er is een hele snelle en donkere glijbaan we volleyballen wat en na een uur is het ondanks het lekkere warme water wel goed geweest. We ontbijten met de Formule 1 in Hockenheim op de tv in het restaurant. Frédérique ontdekt de hashed brows ( gebakken aardappelblokjes) erg lekker maar dat zullen we maar niet elke dag doen.

Onze eerste stop vandaag is de Walmart voor een paar opvouwstoelen die geschikt zijn voor olifanten zodat pa en ma bij de auto kunnen zitten terwijl wij wandelen.

Dan op naar de bergen. Onderweg komen we langs de Olympische springschans. Buiten Calgary spotten we al snel de eerste herten. We hebben bij alle dieren een punten verdeling gemaakt en doen dagelijks een wedstrijdje. Gilles en Jan beginnen goed. We nemen de 40 naar Peter Lougheed Provincial Park. Je mag er 90 rijden maar langs de weg spotten we overal dieren. Veel herten maar dan zegt Gilles een vos te zien. We keren om en zien een vos met een eekhoorn in zijn bek. Iets verder op wordt de weg versperd door een kudde vrouwtjes met jongen bighorn sheep.

We maken een stop bij het visitir centre en horen dat er wegwerkzaamheden zijn op de route die we wilden volgen met enorme vertragingen en dus gaan we straks via dezelfde weg terug naar Canmore en niet via de gravelroad. We krijgen de tip om naar de parkeerplaats bij t Lower Kananaskis Lake te gaan. En het is er prachtig. We kiezen een picknick tafel en gaan er lunchen met een view. De kinderen zoeken steentjes bij t meer waarin de bergen weerspiegelen. Op de toppen ligt nog sneeuw.

Als we terugrijden op weg naar Banff zien we steeds weer hertjes. Onderweg kopen we de discoverypass die toegang geeft tot de parken in Canada. We besluiten via Lake Minnewaka te rijden en zien daar ons eerste elk (elanden) het zijn twee vrouwtjes en dichtbij het meer loopt weer een kudde bighorn sheep. Het uitzicht op het meer is erg mooi.

Vlak bij ons resort gaan we nog langs het hoodoos viewpoint en zien de door erosie uitgesleten witte cilinders die een beetje op een groepje mensen lijkt.

Dan naar het Douglas Fir Resort. We hebben twee studio’s naast elkaar en alles is gelijkvloers vanaf de auto. Prima! Erik en de kids gaan zwemmen. Ze hebben een zwembad met twee gigantische glijbanen. Helemaal leuk dus.

Om half zeven zijn we in Banff, wat is dat toch een leuk plaatsje. Het is er enorm druk en er is nergens plek om te parkeren. Dan spot Erik een invalide parkeerplaats. We hebben de kaart mee plus een formulier wat je in de USA bij je Europesche invalide kaart moet leggen zodat hij daar geldig is. We gebruiken hem in die combi hier ook. Recht tegenover de auto zit een hip restaurant Park met een gin destilleerderij er in. We eten er heerlijk en het is is smoordruk. Na het eten halen we nog een crêpe voor Gilles bij Skokis. Wat een relaxte fijne fibe heerst er hier. We zijn flink moe na het eten en duiken eenmaal thuis snel het bed in.

• 24 Juli 2018 - 11:11

Piet Visser:

Lieve besten,

Zo, de kop is er af. Dat begin klinkt goed, en hou die 'relaxte fijne fibe' vooral vast. En je moet er maar van houden, al die dieren te spotten. Ik zou, denkelijk, veeleer voorgesteld hebben punten te sparen voor de verschillende mensenrassen die je in Canada kunt tegenkomen. Justin Trudeau en zijn Canadezen maken er goede sier mee de enige echte 'melting pot' ter wereld te zijn. Laatst vertelde een Canadese Menno mij dat er in zijn van dopo's vergeven woonplaats, Albertville, BC, niet alleen 'blanke' Menno-gemeenten zijn, maar ook afzonderlijke Chinese, Vietnamese en Arabische!! En hoe giet it mei it poatsje, Kike? Hjir is alles tige by tige. Ankom wykein fiif nachten Canadezen oer de flier, Gary & Kate. Maple Leaf is in the Air! Leafs, Piet.

PS: ik zou in dit land geen USA-formulier op het dashboard leggen: Canadians despise everything from across the US border.