Dag 25 maandag 14 augustus Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 25 maandag 14 augustus Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 25 maandag 14 augustus Dubai

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

15 Augustus 2023 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dag 25 maandag 14 augustus Dubai

We hebben heerlijk geslapen. Tegen half negen de kinderen gewekt. Als we wat van Dubai willen zien, zullen we niet te laat uit bed moeten. Het ontbijt is eeg lekker en zelfs Gilles wordt blij van stokbrood met Becel (Flora) na alle gezouten en ongezouten roomboter. Al kijkt hij enorm uit naar Zaans Volkoren van de Albert Heijn. Hij is de enige die afgevallen is deze vakantie. Als broodeter die ook geen fastfood fan is, zijn alle patisserie, fastfood en rijst en noodles niet echt zijn ding. Maar vandaag gaan we na 1 mini pannenkoekje terug naar de kamer als hij bij Frédérique ziet dat ze Becel boter op haar stokbrood heeft. En dan gaat er minstens een half stokbrood naar binnen. Afgezien van de Becel is het een super ontbijt met heel veel keuze aan lekkere broodjes, eieren, wafels, pannenkoeken en fruit. En dan de tafels vol Arabische, Aziatische en weet ik wat voor gerechten.

Tijdens het eten bestellen we kaarten voor de Burj Khalifa. De Burj al Arab is alleen voor bewoners en hotelgasten te bezoeken. De Burj Khalifa is nog steeds het hoogste gebouw ter wereld, al worden concurrerende gebouwen al gebouwd in China en Dubai. De Burj Khalifa is 828 meter hoog en heeft 168 verdiepingen. Wij kopen kaartjes voor de 124 en 125e verdieping voor 169 AED (42 euro) De kaartjes voor de 148e verdieping kosten 399 ofwel 99 euro. Dat gaan we dus niet doen voor dat hapje en drankje extra plus een attractie. We wilden combinatie tickets kopen met het Dubai Aquarium wat in de Dubai Mall zit, maar deze voordeel tickets zijn uitverkocht. Dan maar ter plaatse kijken.

Vanaf het hotel nemen we de taxi naar de Dubai Mall. We betalen een euro of zes. Dat is dan weer niet duur hier. Onderweg.komen we langs The Frame, een museum en observatorium in de vorm van een rijk gedecoreerde schilderij lijst. En natuurlijk het grootste frame ter wereld. Iets verderop komen we langs een zeer futuristisch gebouw dat lijkt op een gedecoreerde zilveren ring. Het Museum of the Future. De Burj Khalifa is inmiddels ook zichtbaar hoog en smalletjes lijkt het niet of ze zo veel hoger is dan de omringende gebouwen. Ze hebben hier nu eenmaal heel veel hoge gebouwen.

Als we aankomen bij de mall, worden we aangesproken door iemand van de hop on hop off bus. Dat willen we eigenlijk wel, zodat we ook nog wat zien van Dubai. De bussen hebben airco en gratis water aan boord. Dat is mooi want inmiddels is het 39 graden. Het is hier zomer en vanaf morgen is het boven de 40 graden. Vandaag is de gevoelstemperatuur 50 graden. We zweten ons rot. We kopen snel tickets waar best 100 AED p.p. vanaf kan en gaan dan de koele Dubai Mall binnen.

Wat een enorme shopping mall. Dure merken als Dior, Versace, Gucci en Karl Lagerfeld zitten naast Disney, H[e-38]M, Bershka of giga snoepwinkels en restaurants. Maar ook een enorme Soukh vol goud en zilver, een deel met alleen maar juweliers en diamanten winkels als Gassan. Als we binnen komen is hetgeen direct in het oog springt het enorme aquarium. 50 meter en 20 meter hoog een tank met haaien, roggen, allerlei vissen. De tank is zo hoog dat deze meerdere verdiepingen beslaat. Hierin zijn ook mensen aan het duiken.

Wij hebben om 11:30 gereserveerd bijat the Top, Burj Khalifa dus we moeten door. We moeten naar het laagste niveau van de 4 en gaan dan via een ondergrondse sluis waar het hele bouwproces uitgelegd wordt naar een lift. Deze lift brengt ons in 60 seconden naar verdieping 124. De oren poppen terwijl in de lift op plafond en wanden een filmpje wordt afgespeeld. Alles wordt verlicht. Heel bijzonder. Hierdoor ben je afgeleid en in no time boven.

Er zit best veel zand of smog in de lucht, dus ondanks de hoogte kun je niet heel ver kijken. Het palm eiland ligt 20 kilometer verderop en is niet zichtbaar. Wel heb je van boven een mooi beeld van deze stad. Die volstaat met enorme hoge gebouwen, maar tegelijkertijd ook met heel veel ruimte is opgezet. Voor de kust ligt the world Islands, zeg maar de wereldkaart in losse eilandjes welke vaag zichtbaar zijn en een privé eiland in de vorm van een rog.Onder ons de enorme fontein die ‘s avonds elk half uur een show geeft tot 23 uur en achter alle wolkenkrabbers, de woestijn. Op de 124e verdieping sta je buiten achter een glazen wand. Op de 125e verdieping kun je binnen 360 graden rond wandelen. Op de glazen ramen zijn op verschillende plekken enorme vleugels geschilderd. Een gewild foto object.

Natuurlijk de verplichte foto voor geld die we niet willen en de souvenirwinkel waar je doorheen moet voordat je terug kunt naar de lift. Eenmaal weer beneden wil Gilles heel graag naar het Aquarium. Het mannetje van de hop on hop off had hier ook kortingskaartjes voor die 12,50 korting geven, dus de jo gens gaan daar heen, terwijl de meiden de Mall verder gaan verkennen. Wat een enorm complex. Het is de grootste mall ter wereld. Tuurlijk alles moet hier het hoogst of het grootst zijn, 1.200 winkels maar ook een galeries Lafayette en Bloomingdales.

Er zijn 2 enorme foocourts met per foodcourt zo’n 80 opties en ken je een keten uit het buitenland. Hij is hier zeker. Alleen de Taco Bell hebben we niet kunnen ontdekken. Maar genoeg andere Mexicaanse opties. Frédérique wil graag wat eten. Prima daarna naar de Pull [e-38] Bear waar ze een leuke nieuwe zwarte jeans koopt en een knalroze Barbie hemdje. Zelf dragen, het moet de hele dag nog mee. We verbazen ons over de dikke winterjassen die hier in de winkels liggen. Wat moet je daar hiermee? Misschien als je ‘s nachts in de woestijn bent? ‘S nachts koelt het hier maar 5 graden af ten opzichte overdag, dus toe we gisteren aankwamen om twee uur was het 34 graden.

De jongens zijn vlot uitgekeken bij het aquarium. De aquarium tanks zijn dezelfde die je ook al in de mall kon zien, gratis dan. En wat tanks met kwallen krabben etc. En er was nog een indoor dierentuin zonder dag licht met een heel aantal dieren.

We besluiten om richting hop on hop off bus te gaan. De route duurt 2,5 uur. Een blik op de kaart leert dat JBR Beach met het grootste reuzenrad ter wereld the Eye, 30 kilometer van ons hotel vandaan ligt. En de hele 30 kilometer zijn bebouwd en de andere kant op is ook nog 40 km bebouwing een immens groots opgezette stad in de woestijn op een plek waar 100 jaar geleden alleen nog maar zand was. Door dit alles loopt een 8 baans snelweg van hier naar Abu Dhabi de hoofdstad van de emiraten. Sjeik Mohammed, Emir en vice president van de emiraten gelooft dat niets onmogelijk is dus veel hier is het grootst, hoogst of snelst gebouwd.

We rijden eerst richting de Burj al Arab het enorm luxe hotel wat lijkt op een zeilschip. Alleen gasten mogen hier binnenkomen. Dan een heel stuk met hoge muren aan beide zijden van de snelweg waarachter de sultanspaleizen liggen. Een soort Twin Towers die lijken op het Empire State Building en dan naar palm Jumeirah het palm eiland. Op de einde ligt het Atlantis the Palm hotel. Nagebouwd van het Atlantis hotel op de Bahama’s waar wij ooit 5 dagen zijn geweest. Het zal er wel nog grootser en luxer zijn dan op de Bahama’s waar je een complete onderwater zoo had en een Aquarium. Een groot waterpark met bijvoorbeeld een glijban vanaf een Maya toren waar je in een buis door een haaien bassin ging en een meer met dolfijnen. Wij zaten toen in het hotel naast Atlantis waar we alleen sliepen en mochten gratis gebruik maken van de Atlantis faciliteiten. Waar we dus de hele dag waren.

Van Atlantis gaan we naar de Marina Mall en haven. Veel luxe jachten in een mooi aangelegde setting. De volgende stop is JBR Beach. Strand, hotels, gezellige winkeltjes de place to be als je hier een vakantie van een week boekt. Voor de kust ligt hier nog een palm eiland; Palm Jebel Ali. Vanaf dit punt gaan we weer terug. We zien wolkenkrabber die helemaal om zijn as gedraaid is naarmate je verder omhoog kijkt, de Cayan Tower.Ook komen we langs weer een Mall, The Mall of the Enirates. In deze Mall ligt een indoor skihal net als in Landgraaf of Zoetermeer.

We wilden eerst nog met een andere route naar de oude stad. Maar zijn erg warm en nat van het zweet. En besluiten terug naar het hotel te gaan om te gaan zwemmen. Terwijl Renée een reguliere taxi aanhoudt die aangeeft te volgen omdat hij hier niet maf stoppen, loopt er een mannetje you need taxi naar Erik. We stappen in en hij rijdt weg terwijl we nog moeten zeggen waarhedn als hij na 100 meter de taximeter aanzet is het starttarief 25 Dirham het hele bedrag voor de rit van de heenreis. Dus Erik vraagt wat dit is en als hij zegt dat we minstens 60 moeten betalen. Zeggen we hem te stoppen. Hij doet dit niet en rijdt de snelweg op. Wat volgt is een verhitte discussie met een taxi chauffeur die weigert te stoppen en wij die weigeren te betalen. Eenmaal bij het hotel moeten we 67,50 AED €17 euro) betalen. Wat we weigeren. Gaat om het principe dat hij weigerde te stoppen om discussie daar te voeren of ons er uit te laten en hij wil nu wel de volle mep. Hotel personeel er bij mannetje wil politie bellen. Prima. Renée weigert meer dan 40 te betalen Erik gaat akkoord met 50. Nou goed dan maar goede leef alleen de beige taxi’s met een gekleurd dak nemen. Tja bij ons treft hij de verkeerde dat accepteren we echt niet. De kids vonden het bere interessant en wilden mee discussiëren. We hebben ze maar even op afstand gehouden.

Snel naar de kamer en naar het zwembad. Eerst op de 19e naar adults only pool, maar daar is niemand. Wat foto’s van het uitzicht op de Burj Khalifa en door naar de begane vloer waar meer mensen zijn en een net zo prima zwembad. Drank verkopen ze hier niet in dit strenge moslim land dus we nemen een colaatje op het terras.

Dan terug naar de kamer en om een uur of zeven terug naar de Dubai Mall voor de fonteinshow. Het is nu 10 keer zo druk in de mall dan vanmorgen en bij de fontein die elke 30 minuten spuit ziet het zwart van de mensen. Om klokslag acht uur begint de fontein aan 1 show van 3 minuten op muziek met verlichting. Leuk, maar na de show bij de Gardens of the Bay in Singapore hadden we wel wat meer verwacht dan 3 minuten. Tijd om wat te eten dus we zoeken een foodcourt op. Gilles eet wederom alleen watermeloen en teert de hele dag op het ontbijt. Die zal wel honger hebben als we ‘s nachts thuiskomen. De meiden doen nog wat winkels terwijl de jongens het aquarium nog eens bewonderen.

Als we door de mall zwerven op zoek naar de officiële taxi standplaats komen we langs een grote indoor schaatsbaan en een kunstmatige waterval. Tja het moet natuurlijk wel apart en groot hier. Bij de taxi standplaats staan wel 50 beige taxi’s te wachteb. Voor 29 AED zijn we terug bij het hotel. Avond starttarief is 15 ipv 5 Dirham. Prima, dit keer geen discussie. Tegen tienen zijn we terug op onze kamer.