Jungletrek Gunung Leuser NP dag 1 - Reisverslag uit Bukit, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu Jungletrek Gunung Leuser NP dag 1 - Reisverslag uit Bukit, Indonesië van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Jungletrek Gunung Leuser NP dag 1

Door: Renée Pol

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

26 Juli 2023 | Indonesië, Bukit

Dag 5 dinsdag 25 juli Gunung Leuser NP

Frédérique is om half vier met skapen klaar, gek hè als je ‘s middags ligt te tukken. Ze is in elk geval helemaal aangekleed en klaar om de zon op te zien komen. Na een prima ontbijt van pannenkoeken, omelet en rijst zien we dat de gidsen Ian en Ihu er al zijn. We smeren ons in met zonnebrand en deet en pakken dan onze tassen die we bij het guesthouse achterlaten. Wij vertrekken vanaf hier voor onze 3 daagse jungletrek.we zijn amper de brug over de rivier over en nog niet eens in het nationaal park, als we de eerste oerang oetang spotten. Eenmaal in het park, volgt al snel een tweede vrouwtje. Daarna een moeder met baby. De mannetjes zitten vooral heel diep in de jungle. Vrouwtjes houden hun kind 8 jaar bij zich dus de mannetjes zitten wat minder hard achter de vrouwtjes aan en laten zich daarom maar weinig zien. Na nog een vrouwtje blijkt dat er iets verderop een imposant mannetje zit met een mooie platte kop. Dit stel is uit op seks horen we van de gids. Het mannetje besluit eerst nog in een dode boom te klimmen. Met heel veel kabaal breekt de boom af, de oerang oetang valt op de grond en produceert een hele boel kabaal. We lopen er naar toe zo van arm beest, maar dat dacht het vrouwtje ook. Hij pakt zijn kans en hangend aan de lianen krijgen we een bijzonder standje te zien. Wel heel gaaf om van zo dichtbij een oerang oetang te zien. Als we verderlopen horen we luide fiet view geluiden. Deze komen vsn een soort pauw, de great argus. De route gaat hierna bergop en dat is bij deze temperaturen en luchtvochtigheid een flinke uitdaging. We zijn al snel kleddernat van het zweet. Het klimmen gaat vooral Renee erg zwaar af. De gids neemt de rugzak over, dat scheelt. Frédérique liep sowieso al zonder rugzak en Gilles draagt heel stoer de zwaarste rugzak.

Eenmaal boven blijken alle lunchplekjes op omgevallen bomen al bezet dus we moeten nog wat verder door. We lopen op een bergkam met aan beide kanten een prachtig uitzicht op het dak van de jungle. De lunch bestaat uit rijst en nasi, kip rendangeen gebakken ei en heel veel verschillende soorten fruit. Als we na de lunch verder lopen zien we nog meerdere oerang oetangs, withand gibbons, thomas leave monkeys en pigtail monkey’s. Als we de rivier komen. Zien we eerst een ander kamp. Wij moeten nog iets verder stroomafwaarts. We stappen over de stenen langs het stroompje en natuurlijk stapt één van de kids mis en haalt een natte poot. Ons kamp bestaat uit verschillende hutjes van landbouw plastic. Er liggen dikke matjes in op een verhoging, dat is dan wel weer fijn. We zijn kleddernat van het zweet dus eerst wat kleren uitspoelen en dan lekker afkoelen in het stroompje dat vaak maar enkeldiep is, maar vlakbij ons is ook een stukje wat wat dieper is en waar je op een steen onder het water kunt zitten. Op een gegeven moment roept de gids ons dat er een oerang oetang in het kamp is. Het dier wil de rivier oversteken. Met zijn lange armen en benen gaat hij van boom tot boom door takken naar zich toe te trekken, net zolang tot ze stevig genoeg zijn en dan laat hij de takken van de vorige boom ls. Wat een gaaf gezicht om dit jonge mannetje zo van boom naar boom te zien gaan. De gids komt bij Erik in de buurt staan en haalt een paar stenen uit de rivier als de oerang oetang begint te poepen. Het klettert allemaal net naast het hoofd van de gids in het water. We moeten er flink om lachen.

Ze hebben een groot schuimrubber kleed dat bedoeld is om op te eten maar ook lekker is om op te relaxen. We krijgen thee met koekjes en dan komt gids Ian aanlopen met de stenen die hij uit de rivier heeft gehaald. Hij heeft er heel gaaf het hoofd van een oeranh oetang in gekerfd. Ondertussen is kok Putra de hele middag al in de weer met ons avondeten. Het ruikt eeg goed. De kids zijn ondertussen in slaap gedommeld. De kok denkt nog een oerang oetang te zien, maar we denken dat het de bladeren zijn van een oud nest heel hoog in de boom. Oerang oetangs maken elke nacht een nieuw nest.

Terwijl we er naar staan te kijken, lopen er 3 Nederlandse meiden langs. Als ze teruglopen, spreken we ze weer. Ze zijn na hun studie al 5 maanden op reis in Azië, gaan hierna nog naar Australie en dan gaat er één terug en gaan de andere 2 werken om daarna verder te kunnen reizen. Wat ontzettend gaaf om zo de wereld te zien.

Ondertussen wordt het heel snel donker en wordt het eten geserveerd. Frédérique wil niet eten, ook al is er witte rijst. Gilles proeft van alles wat: kip rendang, aardappel koekjes, gekruide tofu blokjes, spicy vis en een groenten curry. Het smaakt heerlijk.

Als we aan een kop gember thee zitten na het eten, tovert Ian een pakje speelkaarten tevoorschijn en komt met allemaal goocheltrucs op de proppen. Knap we komen er niet achter hoe hij het doet. Iets na achten gaan we in ons bed liggen. Veel te vroeg, maar we zijn moe van de intensieve dag. Omdat we hier toch nog bereik hebben met onze Telkomsrl telefoonkaart kijken we nog even op onze telefoons voor we de ogen dichtdoen. Morgen hebben we geen bereik meer. Om negen uur slapen we met de intense geluiden van de jungle op de achtergrond.

• 26 Juli 2023 - 09:07

Gelske Soldaat:

Onvoorstelbaar om dit allemaal te zien,wat een ervaring,jullie hersenen moeten veel opslaan,blijf maar genieten

• 26 Juli 2023 - 13:45

Roelie Hoggenberg:

Wat weer een reis. Indrukwekkend zo dicht bij die grote oerang oetangs.

Echt jullie ding, en zo mooi dit allemaal mee te beleven door jullie verslagen.

• 27 Juli 2023 - 14:23

Piet Visser:

Ik ga in het weekend voor de verandering ook eens in een oude boom klimmen, en dan zien waarin dat resulteert: bejaardenseks of een gebroken heup!