Dag 20 Koh Samui - Reisverslag uit Kui Buri, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 20 Koh Samui - Reisverslag uit Kui Buri, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 20 Koh Samui

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

01 Augustus 2019 | Thailand, Kui Buri

Dag 20
1 augustus 2019
Koh Samui

Vandaag vroeg op want we gaan op snorkeltrip naar Koh Tao en Koh Nang Yuan. Om acht uur worden we bij de Country Bar hier voor aan het villapark opgehaald. Het busje staat er al, maar we zijn zo slim om alleen de Thaise telefoon mee te nemen en daar staat de bevestiging niet op, dus Erik rent 150 meter terug de heuvel op om zijn telefoon de halen. We mogen mee met Mr. Tu. De pier vanwaar we vertrekken blijkt op nog geen 5 minuten rijden te liggen vlak bij de Big Buddha waar we op uitkijken. Daar aangekomen blijken wij busje 21 te zijn. We komen terecht in een geoliede machine. Eerst de toileteen dan een mannetje dat ons ontvangt en vertelt waar we heen moeten. Inchecken bij balie 2, touwtjes om je pols die corresponderen met je tour en boot. Door naar de volgende desk daar bij balie 2 inschrijven en ondertekenen voor de verzekering. Vervolgens ontbijt. Links Thaise oliebollen en dumplings, rechts toast met jam en boter, dan weer links fruit, rechts koffie en sap. Dan een ruimte om te zitten tegenover een podium. En een dame die waterdichte hoesjes voor de telefoon verkoopt. Wij hebben de onderwatercamera mee dus hebben geen hoesje nodig. We gaan iets voorbij het podium in de schaduw zitten. In het Thai en Rngels wordt meerdere keren verteld waar het eten staat wat er gratis bij hoort en dan wordt iedereen, een man of 150, gevraagd richting podium te komen. Hier volgt een uitleg over het zwemvest, veiligheidsvoorschriften, de verzekering, dat je biets mag aanraken of meenemen op straffe van 10 jaar gevangenisstraf en 30.000 euro boete. En dan mag iedereen naar de boot die correspondeert met het touwtje. 3 boten naar Anghtong Marine Park en twee speedboten naar Koh Tao.

Tegen negen uur vertrekken we en door de wind van de afgelopen dagen is de zee erg bumpy. Ondanks de Cinerazine en het hi-vox bandje gaat Renée’s maag steeds meer in de weerstand. Maar waar een kwart van de aanwezigen in een zakje kijkt, bewijzen de hulpmiddelen toch hun dienst. Na anderhalf uur komen we aan op Mango Beach op Koh Tao. Frédérique vindt het koraal eng en we kopen voor haar een soort felroze watersokjes die haar voeten beschermen tegen zee egdls en koraal. Ze gaat nu een stuk geruster het water in. Prima.
We zijn amper het water in of we worden omringd door zwart wit gestreepte vissen met wat geel. Net kleine zebra visjes. Verder zien we veel mooie vissen en wat mooie stukken koraal. We hebben hier 45 minuten en gaan dan verder naar plek twee. Hier is heg koraal echt prachtig zo veel verschillende soorten en soms ook metersgroot lijkend op elfen bankjes. Overal om ons heen liggen hier boten met duikers en snorkelaars. De boten moeten buiten een met touwen afgezet gebied blijven zodat ze uit de buurt van de snorkelaars blijven. Het is hier echt prachtig onder water en we zien ook heel veel verschillende soorten vissen, piepkleine fel blauwe, tot grote gekleurde en rood gestreepte maar ook een barracuda achtige en hele scholen grote zwarte vissen. Wat is dit genieten en gelukkig vinden de kids dat ook want die hadden geen zin om mee te gaan.

Dan weer aan boord en dan gaan we aan de andere kant van de baai naar een restaurant. Er is rijst, noedels, roergebakken groenten, een kip curry met zoete aardappel, fruit en chocolade ijs. Vooral de curry is heerlijk en wat eten in de maag maakt deze ook meteen een stuk stabieler.

Om één uur varen we naar Ko Nang Yuan. Dit is een privé eiland. Plastic flesjes maar ook de sokjes en flippers zijn hier verboden, zodat men het koraal nog beter kan beschermen. Het bijzondere van Koh Nang Yuan is dat het twee vulkanische eilandjes zijn die heel dicht bij elkaar liggen en waar de zee een smal strand tussen heeft gemaakt wat de beide eilandjes en een mini rotsje er tussenin met elkaar verbind. Er is een uitkijkpunt bovenop een van de eilandjes vanwaar je een mooi uitzicht hebt over het strand en de eilanden. Renée loopt omhoog terwijl ik met de kinderen gaat snorkelen en zwemmen. Het zijn allemaal traptredes omhoog alleen de laatste tien meter is het klauteren over rotsen wat toch niet zo handig is op gladde slippers. . Het uitzicht is erg mooi. In de zee blijken veel vissen te zitten en enorm veel zee egels. Er is maar weinig koraal. We blijven nog een tijdje op het strand en dan moeten we om drie uur weer aan boord voor de anderhalf uur durende terugreis. Ook nu doen de golven hun werk alles klotst en bonkt maar we komen ongeschonden over. Bij aankomst staat er nog fruit klaar en gaan we op zoek naar busje 21. Terug bij de villa doen we ons verhaal en horen we hoe Jan en Grietje de dag relaxt op een ligbed hebben doorgebracht. Dan is het tijd om alle zout van ons af te spoelen in ons zwembad om door te gaan naar de jacuzzi boven. Helemaal schoon gaan we naar de Italiaan, Pecore Nero, waar we een paar dagen eerder pizza hebben gehaald. Hij heeft ook pasta, Thais en friet, maar we houden het bij pasta en pizza. Als we klaar zijn komen er twee net niet acrobaten om ons en dd rest van de eters te vermaken. Fietsen op een mini fiets, wat salto, balanceren met een sabel en mes in de mond, appels vangen met een mes in de mond, ballonnen kapot schieten met een blaaspijpje beestjes knutselen van ballonnen. Een wat te dik jongetje en zijn zusje doen ook mee. Het zijn vast drie generaties. We klappen en geven ze wat geld, maar vinden het ook wel triest als je als derderangs artiest zo je geld moet verdienen. Frédérique en Renée lopen nog even het dorpje door op zoek naar iets wat we Erik morgen voor zijn verjaardag kunnen geven. Het worden een armbandje van touw met twee steentjes en een hartje een een pet. We zijn er hier 3 kwijtgeraakt dus er kan nog wel een nep Nike exemplaar bij. Bij de villa zitten we nog even buiten met een drankje en gaan dan naar bed.

• 02 Augustus 2019 - 05:33

Gerard: