Dag 10 Sukothai - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 10 Sukothai - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 10 Sukothai - Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

22 Juli 2019 | Thailand, Chiang Mai

Dag 10
22 juli 2019
Sukothai - Chiang Mai

Bij het ontbijt schuift een gezelschap missen aan aan de tafel naast ons. Op de rug van de gele polo die de prachtige dames met sjerp om hebben staat miss Thailand 2019. Één van de dames heeft ook een kroontje op. We verbazen ons over de worstjes en eieren die de slanke dennen eten.

Na het ontbijt afrekenen, dat duurt langer dan gepland want er staan vier ontbijtjes te veel op de rekening. De dame achter de balie begrijpt niet dat de kinderen niet in het restaurant ontbeten hebben. En dus komt de manager er bij die alles keurig oplost. De missen staan ook bij de receptie en willen wel met Frédérique op de foto. Die met het kroontje is inderdaad miss Thailand.

We rijden vandaag naar het noorden. We komen door een prachtig gebied met heel veel rijstvelden en dichte bossen. We worden meerdere keren gewaarschuwd voor overstekende olifanten, maar zien alleen een slang oversteken. Na 4,5 uur rijden komen we aan in Chiang Mai.

Chiang Mai is de grootste stad van het Noorden en dat merken we meteen als we binnen rijden. Grote supermarkten, veel auto’s, opstoppingen en uitlaatgassen. We gaan naar ons hotel, Rimping Village. Hier wordt het zwembad bevolkt door Nederlandse gezinnen. Jan, Grietje en de kids zoeken er ook een plekje terwijl Erik en Renée op de fiets de stad in gaan. Het hotel heeft fietsen die je gratis mee kunt nemen. We zitten vlak bij de rivier dus steeg door en brug over en dan zit je in het drukke deel van de stad waar ook de night bazaar is. Wij fietsen door voor een tochtje tempels en oude stad vefkennen. Op een gegeven moment moeten we door een oude stads poort. Dd oude stad was vroeger een ommuurd vierkant geheel. Delen van deze oude stadsmuren staan er nog steeds. De eerste tempel is nog buiten de stadsmuren, de Wat Bupharam. We nemen bij de ingang een foto. Dit een een moderne nieuwe tempel, maar juist door de kleuren mooi. Bij de stadsmuur komen we de bekende namen van McDonalds en Burger King tegen. Maar binnen de muren is het een gezellig geheel van vele kroegjes en restaurantje, heel veel massage salons, winkeltjes en straatverkopers. Er heerst een goede vibe en overal zie je toeristen. We fietsen langs Wat Phan On. Ook een mooie moderne tempel die we op de plaat vastleggen en gaan door naar ons echte doel: de Wat Chedi Luang.

Dit is de bekendste tempel van de stad. Omslagdoek om en Erik heeft al zijn in Bangkok gekochte lange broek aan. En dan naar binnen. Meerdere toeristen zijn te bloot gekleed en komen niet langs het ticket loket. De tempel is van buiten en binnen erg mooi. Gouden pilaren met aan het einde van de zuilenrij een grote gouden boeddha. De muren en zelfs de luiken zijn rijk beschilderd. We gaan zitten en voelen een enorme rust uitgaan van dit complex. Iedere dag van de week staat er een andere boeddha en langs de kant staan de wisselexemplaren evenals de verschillende items voor het jaar van de rat, jaar van de tijger etc. Alles is beplakt met bladgoud.

Achter de tempel staan de oude stenen bouwwerken een vierkant bouwwerk met aan 4 kanten trappen bewaakt door draken en een hele rij olifanten. De voorkant is gerestaureerd om je een beeld te geven hoe heg was. De achterkant is nog in oude staat. Ook staan er meerdere kleine tempeltjes op het terrein, allemaal rijk gedecoreerd.

Dan fietsen we door naar Wat Phra Singh. Deze tempel is minder mooi dan de vorige. En in de tempel verbazen we ons over een groep Spanjaarden met reisleider die rustig met hun rug naar boeddha gekeerd op de foto gaan. Langs de kant zit een rij van zo’n tien wassen beelden van monniken. Ze lijken zo echt dat we meerdere keren moeten kijken of ze misschien toch niet zo in trance zijn en toch echt zijn. Ook wel een beetje eng. Achter de tempel staat een grote gouden chedi helemaal beplakt met bladgoud en omringd door gouden olifantjes. Echt wel mooi.

Dan door naar de oudste tempel van Chiang Mai, de Wat Chiang Man. We slaan te vroeg af en komen bij een prachtig modern tempel complex uit de Wat Saen Muang Ma Luang. Een beetje lullig zeggen, maar die nieuwe tempels zijn zo rijk gedecoreerd met draken, olifanten, alle kleuren en beschilderingen dat ze haast mooier zijn dan de oude. Na een rondje te hebben gefietst gaan we door naar de Wat Chiang Man. De tempel zelf is niet zo bijzonder. Het oude stenen bouwwerk er achter met rijen olifanten en een gouden spits is dat wel.

Dan fietsen we terug richting hotel en fietsen langs de straat waar ze aan het opbouwen zijn voor de nightbazaar ook zien we een parkeerplaats dichtbij het Hardrock Café en de night bazaar. Maar even onthouden voor morgen. Tussen het drukke verkeer door fietsen we terug naar het hotel waar we bij de rest aansluiten in het zwembad. Het is er heerlijk in het zonnetje. Waar het in de stad bloedheet en zweten was is het zo aan en in het water heerlijk. We besluiten om bij het hotel restaurant te eten. Er is friet voor de kids en de rest geniet van noodles, satéh en roergebakken kip.

• 24 Juli 2019 - 06:57

Gelske:

Dag reislustig gezelschap.Ik geniet vaan ieder verslag.wat hebben jullie en in het bijzonder Renee en Erik een enorme energie.Ik heb de atlas bij me en bekijk jullie reis een beetje mee.Jan en Grietje ,heb de indruk dat jullie lekker met de kleinkinderen ook heerlijk genieten.Als jullie terug zijn, wij hebben hier ook een heerlijk zwembad en met deze tropische hitte een verademing.Lieve groetjes en blijf jullie volgen. gelske