Dag 3 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 3 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 3 Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

15 Juli 2019 | Thailand, Bangkok

Dag 3
15 juli 2019
Bangkok

Om 5.20 uur gaat de wekker. Wat ontzettend vroeg zeg. We gaan vandaag fietsen met Co van Kessel door Bangkok. Jan en Grietje blijven in het hotel. Als we bij het ontbijt komen zijn Mark en Jeanette en de kids er ook al. Snel wat eten en dan allemaal in onze bus naar Co van Kessel. We moeten er om half zeven zijn, maar vertrekken dan pas. Tien voor zeven zijn we er. Papieren tekenen, uitleg en dan gaan we met gids Poppy en stagiar Matthanya bijnaam Cream mee om fietsen te halen. Knalgele goed onderhouden fietsen met een mandje.

We moeten achter elkaar fietsen en rijden links vsn de weg. Poppy voorop en Cream fietst achteraan en moet op de weg staan om auto’s tegen te houden als we oversteken.

Het is echt onwijs leuk. We fietsen door smalle steegjes, over marktjes door tuinen en iemands huiskamer, langs handelswaar, over een schoolplein met spelende kindertjes in uniform die ons allemaal een high five willen geven, overdekte markthallen. We stoppen bij een huisje waar we flesjes koud water krijgen en gaan dan richting veerpont. Onderweg zien we ook nog andere groepen. Aan de overkant bezorken we de Wat Hong tempel. Schoenen uit en blijkbaar is het alleen belsngrijk dat dat vrouwen bedekte knieën hebben. De boeddhistische monniken zijn in gebed en wij krijgen allen een lotusbloem van de gids als offer. We moeten dd blaadjes omvouwen in driehoekjes om dd bloem nog mooier te maken. Erik krijgt een compliment voor zijn vouwkunsten van een oudere monnik. Als ze uit gebeden zijn gaan wij naar voeren voor een ceremonie. Er komt een lekkere jonge monnik bij ( wat jammer voor de vrouwen dat hij zijn leven aan boeddha wijdt) Ze hebben geld van een inzameling op kantoor bij zich dat ze gaan doneren. We gaan rond de monnik zitten en krijgen aanwijzingen wat te doen als hij bidt moeten we elkaar aanraken. Onze lotusbloemen leggen we op een schaal en dan geven ze de enveloppe. Alles wordt op de foto vastgelegd.

Hierna fietsen we verder. Aan deze kant van de rivier is het rustiger. Onderweg stoppen we bij een homecooking restaurant. We krijgen kippen groentendoep, rijst met een heerlijke kipcurry, groenten roerbak met champignons en omelet.
Met name de curry is heerlijk.

Dan gaan we verder en fietsen door verschillende smalle straatjes. Bij de rivier nemen we een longboat richting een plantage gebied. De gids heeft kokosbollen gevuld met een zoete pasta gekocht die we onderweg oppeuzelen. Langs het water staan vele krakkemikkige houten huisje op palen met golfplaten daken.

We stappen uit bij een plantage gebied ergens buiten de stad. Maar erg ver hebben we niet gevaren. Vreemd dat het hier zo stil en groen is tussen de kokospalmen en bananenbomen. Het land is hier erg laag gelegen en we fietsen over smalle betonnen paadjes met overal water om ons heen. Hier zal het wel vaak overstromen na een tropische plensbui. Op een gegeven moment wijkt Alex te ver uit na een krappe bocht op het smalle paadje en fiets hij van het pad af de een meter lager gelegen begroeiing in. Gelukkig heeft hij niets en begint het water pas twee meter verderop. Na nog een flesje koud water komen we opeens in een groot tempelgebied uit. De gebouwen zijn prachtig gedecoreerd. Alles hier is heilig, dus ook de vele vissen in de rivier die niet gevangen mogen worden. Wij krijgen brood om ze te voeren. Het zijn flinke exemplaren. Ook kopen we nog een ijsje. Bij de boothalte staan meerdere Co van Kessel groepen te wachten op een bootven dus vermaken wij ons met de vissen. Inmiddels is het bloedheet en onze broek tot over de knieën ( ivm tempelbezoek) plakt aan onze benen.

De boot terug komt langs mooie grote huizen en dan heb je sloppen als buren best apart. We zien meerdere varanen en één enorm exemplaar. We liggen een tijd te wachten voor een sluis en Renée doezelt weg. Zo vroeg op na een lange reis is ook wel erg weinig slaap.

Eenmaal uit de boot bij River City, blijkt het Co van Kessel kantoor om de hoek te liggen. We krijgen bevroren verfrissingsdoekjes,wat is dat lekker zeg. Vervolgens rijden we terug naar het hotel waar Jan en Grietje vanaf half twaalf onder een parasol bij het zwembad zitten. De rest van de middag brengen we aan het zwembad door tot we naar binnen moeten vluchten vluchten vanwege een tropische hoosbui. Het hele terras staat blank en Frédérique en Alex gaan buikschuiven over de gladde tegels. Wij verkassen naar binnen waar we nog een tijd in de bar zitten.

Om half acht verzamelen we weer in de lobby en wandelen weer richting het zelfde winkelcentrum als gisteren. Ma bij Erik aan de arm. Het gaat niet snel maar ze komt er wel. De temperatuur is een stuk aangenamer na de regenbui. Na een paar omzwervingen komen we uit bij een Thai op de derde verdieping waar we prima eten. Alex, Gilles en Frédérique eten burgers en frites van de Burger King. Geen punt als we dat voor ze op haalden.

Na het eten halen we op de kledingmarkt nog een paar voetbal tenues voor de jongens, dan nog een kop koffie in dd bar en naar bed. Het is een lange maar leuke dag geweest.

• 16 Juli 2019 - 03:37

Bertjan Pol:

Jullie zien weer veel

• 16 Juli 2019 - 10:11

Gelske Soldaat:

Wat ontzettend leuk om zo met jullie mee te reizen hetvis genieten

• 16 Juli 2019 - 11:13

Piet Visser:

Nou, dat gaat weer als van ouds! Ik ben een fervente meelezer. Geniet van en met z'n allen! Vond het overigens wel een heeeeel sterk nummer om te lezen: 'Na een paar omzwervingen komen we uit bij een Thai op de derde verdieping waar we prima eten'. Waar vind je in dat land zomaar een Thais restaurant??!! Folle wille meiinoar, Leafs fan Piet

• 16 Juli 2019 - 13:28

Roelie :

Heerlijk om xo met jullie mee te reizen. Veel plezier.