Dag 8 La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 8 La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 8 La Fortuna

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

16 Augustus 2017 | Costa Rica, Fortuna

Dag 8 La Fortuna
16 augustus 2017

Tot een uur of zes geslapen en toen was iedereen wakker terwijl we er echt nog niet uit hoefden. Om negen uur moeten we bij Mistico hanging bridges zijn voor de tour met gids. We scharrelen wat rond en gaan naar het restaurant. Wij vinden het helemaal prima met heel veel keuze, maar de kids vinden zelfs de pannenkoeken niet lekker en dus halen we de vlokken en hagelslag uit de auto.

Het weer is zwaar bewolkt maar bloeheet. Bij Mistico worden ontvangen door een gastheer die ons naar onze gids brengt. Ze heeft een giga HD telescoop kijker bij zich en ze begint meteen met het laten zien van brulapen die een paar honderd meter verderop zitten. Ook zitten er meerdere kolibries's in de bloemen bij de ingang. We gaan het park binnen en zien meteen al een witneus coati doe guave fruit eet dat van de bomen is gevallen. Wat een mooi dier! We lopen door en ze last ons een oranje eyelash viper zien een slang met wimpers die erg dodelijk is.

Als we verder lopen hoort ze het geluid van de strawberry bluejeans kikker een rood kikkertje met blauwe poten dat erg giftig is. Ze vind hem met haar kijker en met de Iphone camera op de kijker krijgen we supermooie foto's. Zo zien we nog 2 groene vipers en Gilles en Renée spotten ook nog een rood kikkertje. Ook ziet ze een tweevingerige luiaard en meerdere soorten vleermuizen en op het einde roept ze ons nog terug voor spider monkeys. We betaalden 48 dollar voor de gids, maar als we deze route zonder haar hadden gelopen en alleen de 26 dollar entree voor een volwassene hadden betaald, hadden we alleen de 2 zelf gespotte kikkers gezien en de coati en wat vlinders en kolibrie's. Dan hadden we een leuke wandeling over 6 hangbruggen van soms wel bijna 50 meter hoog en 80 meter lang gehad via een waterval en hadden we gezegd leuk om eens door de boomtoppen te lopen. We waren dan vast ook sneller terug dan de bijna 3 uur die we nu onderweg waren.

Na de hangbruggen gestemd over het vervolgprogramma. We gaan eerst terug naar ons huisje om te zwemmen. De zon is niet de zien, maar het is zo warm dat de tegels bij het zwembad bloed heet zijn. We spelen tikkertje, duiken staafjes op en genieten van het warme thermale bad.

Om drie uur gaan we terug en kleden we ons om voor een wandeling naar de Fortuna waterval. We betalen $15 p.p. (Diek is gratis) en komen langs een winkeltje met luiaard knuffels. Of ze eentje mogen. Het antwoord is ja als er niet gezeurd wordt tijdens de wandeling. De kids wilden hier namelijk helemaal niet heen en ook niet naar het dorpje en de stemming leverde het programma van Frédérique op. Eerst zwemmen, dan waterval en max. 1 minuut kijken, dan terug lopen, in la Fortuna boodschappen en kaartjes kopen en verder niets direct terug weer zwemmen en eten in het zwembad en niet in het stadje.

De wandeling naar de waterval gaat over nieuwe trappen alleen maar naar beneden. We zien de resten van de oude trappen en zijn blij dat er nieuwe zijn. Het is wel een heel eind naar beneden. De kids maken er een spelletje van zo snel mogelijk naar beneden te lopen. Eenmaal beneden is de waterval prachtig. Van 40 meter hoogte valt hij naar beneden in een bassin waarin je kunt zwemmen. Gilles wil wel, maar vindt het water te koud. Ze klauteren liever over de stenen. De minuut is al lang voorbij :o). Dan naar de stroomversnelling die op de waterval volgt. In een bekken zwemmen allemaal vissen die gretig eten van de chips die een toerist in het water gooit. Ook hier zijn stenen en dus foto's op de stenen. Gilles valt bijna in het water. De weg omhoog is flink pittig, maar niemand klaagt alleen een kort gemor dat Gilles het water in de auto uit de tas heeft gehaald en daar heeft laten liggen. We moeten het zonder doen. Eenmaal boven staan er kranen met drinkwater en Erik haalt ook het water uit de auto. Bij de winkel krijgt Diek haar luiaard. Ze neemt een kleintje en houdt geld over om later nog te kunnen besteden. Gilles koopt niets en houdt het hele bedrag tegoed.

We rijden via een zeer goedgevulde super naar het centrum en parkeren bij een souvenir winkel. We krijgen de kids zover een rondje dorp te lopen en Gilles gaat iedere souvenir winkel binnen op zoek naar wat leuks. Wd kopen een ijsje en komen Nederlanders tegen met een dochter die net als Gilles alle bandjes van hotels en parken spaart. Gilles zit op 3 zij heeft er een stuk of vijf. Maar wij zijn net een week onderweg.

Terug bij het huisje is de kamer schoon en staat er een mooi konijn van handdoeken op het bed. We gaan weer naar het zwembad. Erik gaat mee zwemmen, Renée houdt het droog. Het wordt al donker dus extra leuk. Frédérique eet uiteindelijk in het zwembad terwijl wij aan de droge kant van de zwembadbar eten.

• 17 Augustus 2017 - 19:21

Roelie Hogenberg:

Hallo daar. Vandaag jullie dag 8 ontvangen en ook alle dagen daar voor teruggelezen. Wat weer een prachtig avontuur. We genieten lekker mee met jullie op deze manier..... dank je wel.
    Kijken weer uit naar de volgende avonturen ook hier veel regen vandaag! Liefs Jan en Roelie

• 18 Augustus 2017 - 12:46

Piet Visser:

En ik altijd maar denken dat een 'strawberry bluejeans kikker' een nicht in Las Vegas was! Doei, Piet