Dag 14 Sai Yok - Kanchanaburi ( River Kwai) - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 14 Sai Yok - Kanchanaburi ( River Kwai) - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 14 Sai Yok - Kanchanaburi ( River Kwai)

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

26 Juli 2019 | Thailand, Kanchanaburi

Dag 14
26 juli 2019
Sai Yok NP - Kanchanaburi

We beginnen de dag om half negen met een boottocht naar de Sai Yok Yai waterval. Grietje gaat niet mee. We varen een uur lang langs drijvende hotels, mooie natuur met doorkijkjes naar het achterliggende landbouw gebied, huisjes, vissers, mensen die zich wassen in de rivier en de was doen. Onderweg zien we een varaan en meerdere blauwe ijsvogeltjes. Het is een erg leuke tocht en Jan geniet ook enorm. Bij het nationale park betalen we entree
En bij een drijvend restaurant begrijpen we dat het dd bedoeling is om uit te stappen en dan naar dd top van dd waterval op en neer te lopen een wandeling van een uur op en neer. Dag doen we niet en kan pa ook niet. De onderkant die uit twee delen bestaat vinden we mooi genoeg en later vandaag gaan we nog naar de Erawan waterval. We kopen wat drinken en varen terug. Onderweg doen we een wedstrijd wie de meeste ijsvogels ziet. De man die de boot bestuurt legt de boot bij elke enthousiast uitgestoken arm stil en soms spot hij zelf een vogel die hij dan enthousiast aan wijst.

Eenmaal terug is het al dik elf uur. We kunnen hier bijna overal tot 12 uur uitchecken dus we hebben de tijd. We pakken onze spullen en horen van Grietje dat ze lekker heeft zitten lezen.
Uitchecken en dan weer in de boot naar de auto. Grietje heeft een uitstaptechniek bedacht die blijkt te werken waardoor het uitstappen nu een heel stuk makkelijker verloopt. Dat geeft hoop, want in Khao Sok gaan we verderop in de vakantie nog twee dagen met een boot op pad.

We willen naar de hellfire pas maar rijden verkeerd. Als we wel voor een bewaakte ingang staan waar het museum blijkt te zijn, wil eigenlijk niemand heel graag hierheen en dus rijden we verder. Wel zien we de barakken van dd krijgsgevangenen. In dd tweede oorlog zijn hier 16.000 krijgsgevangenen omgekomen bij het uithakken van een pas door de harde rotsen. Er is een museum dat de geschiedenis beschrijft. De echte pas ligt nog een dikke kilometer verderop.

Dan dus direct door naar de Erawan watervallen. Onderweg er naar toe, zien we ineens olifanten onder afdakjes naast de weg staan. Het is een sanctuary en er staat bij dat je voor 200 Baht foto’s mag maken. Aangezien we nog geen olifanten hebben gezien, stoppen we. Een twintigtal olifanten staat onder afdakjes met een ijzeren ketting om hun enkels. Ze worden gebruikt voor dag tripjes voor toeristen die ze kunnen voeren en wassen in de rivier. Gelukkig niet berijden, maar het voelt niet echt lekker.
Er is één moeder met een jong dat steeds hun slurf door hef het uitsteken, even aaien en dan rijden we verder.

Bij de Erawan waterval die uit 7 verschillende watervallen bestaat, blijkt dat de eerste waterval zo’n 500 meter afligt van de parkeerplaats. Met de handicap kaart staan we wel vooraan, maar 500 meter is echt niet te doen voor pa en ma.

Dan ziet Jan golfkarretjes op en neer rijden en die blijken je voor 30 Bht enkele reis naar de eerste waterval te brengen. Goed idee en dus zitten Jan en Grietje al te wachten als wij aan komen lopen. We hebben drinken, watermeloen en bananenbrood voor ze meegenomen, zodat ze het wel even volhouden, terwijl wij de 2 km wandeling omhoog tot en met de zevende waterval afleggen.

De tweede waterval ligt één trap achter de eerste en heeft een bassin waar veel mensen zwemmen en achter de waterval klimmen. Ook moet je hier alle eten en drinken achterlaten en alle waterflessen laten registreren en er borg voor betalen die je terugkrijgt als je de lege fles weer mee neemt. We hebben alleen nog water dus geen punt.

De derde waterval is minder spectaculair, maar dd vierde is wel heel erg leuk. Er zijn natuutlijke glijbanen op de rotsen waar je met het water mee naar beneden glijdt. We beloven de kinderen hier later te gaan zwemmen, maar willen eerst helemaal omhoog. Hoe hoger we komen hoe minder aangelegd met trappen en hoe meer we over rotsen moeten klimmen en over stenen door het water moeten. Renée stapt mis met een natte voet tot gevolg.
Bij de zesde waterval en bij de zevende zitten allemaal makaken apen. Ze zijn erg brutaal en stelen chips uit iemands tas die vervolgens in het water valt. Eigen schuld Daarom moest je dus alles inleveren. Frédérique is het klimmen helemaal zat en als eenmaal boven de zevende waterval niet zo groot is als op de foto’s moeten we dat natuurlijk aan horen.

Op veel plaatsen hangen lianen die je als schommel of hangmat kunt gebruiken. Frédérique gaat ook schommelen. Terug bij de vierde waterval zijn wij neg klaar om het water in te gaan alleen dd vissen die best hardhandig aan je voeten knabbelen weerhouden ons nog, als er op een fluitje wordt geblazen. We moeten het water uit. We hadden wel gelezen dat je na vier uur niet meer naar de bovenste watervallen toe kunt. Niet dat ze de 4e waterval dan ook sluiten om te zwemmen. Frédérique is nu helemaal boos en teleurgesteld. Gelukkig kunnen we op niveau twee het water wel in. Renée is er heel snel klaar mee die knabbelende vissen vindt ze helemaal niks. De rest zwemt naar de waterval en kruipt er achter om van daar weer het water in te springen en in te glijden. Frédérique vindt dd knabbelende vissen die vooral dicht bij de kant zitten ook niet dus die gaat nogal paniekerig het water uit. Gelukkig maakte deze zwempartij veel goed. Ook zien we nog boszwijntjes.

Jan en Grietje zijn inmiddels weer terug bij de auto. Die wilden voor vier uur terug naar beneden, bang dat de golfkarretjes dan ook zouden stoppen met rijden. Zij hebben de eerste en tweede waterval gezien en ook een leuke middag gehad met mensen kijken.

Als we amper weg zijn bij de waterval ligt er een rokende scooter onder de vangrail. De berijder staat er met een geschaafd hoofd naast. Er zijn al meerdere Thai aan het helpen dus wij rijden door. Het is nog een uur en een kwartier rijden naar ons hotel het Sabai@Kan hotel. Dit keer een wat goedkoper maar prima hotel. De kids en Renée duiken meteen het zwembad in. Dit keer zijn we dd enige Nederlanders. Hier zijn vooral Fransen.

Het hotelrestaurant ligt er wat troosteloos bij en is maar tot acht uur open en dus gaan we naar Meat & Cheese aan dd overkant van de straat dag op Tripadvisor prima reviews heeft. Ze hebben er zelfs een stenen pizza oven en het eten smaakt prima evenals de cocktails die ze er serveren.

• 27 Juli 2019 - 06:44

Laura:

Wat een prachtige verhalen schrijf je weer Renee!
    Veel plezier met het vervolg van jullie reis, groetjes aan de fam!