Dag 4 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 4 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 4 Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

16 Juli 2019 | Thailand, Bangkok

Dag 4
16 juli 2019
Bangkok

Vanmorgen maar eens in alle rust opgestaan en ontbeten. De kids gaan rechtstreeks van het ontbijt naar het zwembad. Om elf uur vertrekken Mark, Jeanette en Max met de Tuk Tuk om hun huur auto op te halen. De chauffeur brengt ze naar de verkeerde locatie waardoor ze pas tegen half twee klaar zijn om de stad in te gaan. We gaan met zijn allen in 1 auto.

We rijden door de drukte naar het koninklijk paleis. Het is er bloed heet en in no time staan we te puffen. Dan zijn onze broeken die tot over onze knieën komen niet lang genoeg en moeten we voor 200 Baht nieuwe broeken voor de mannen kopen. We hebben nog 2 omslagdoeken bij ons die wel goed zijn. Als we naar binnen willen krijgen we te horen dag deze ingang alleen voor Thai is. We moeten 250 meter verderop om de hoek zijn. Daar aangekomen mogen we er ook niet in en worden we weer teruggestuurd naar waar we vandaan komen. Het blijkt nationale boeddha dag te zijn en er is een ceremonie die alleen voor Thai toegankelijk is.
We besluiten naar Wat Po te lopen. Maar dit is door de hitte en de afstand voor Grietje eigenlijk te ver. Daar aangekomen blijft ze achter op een bankje bij de ingang terwijl wij het tempel complex verkennen. Allereerst een hele lange gouden boeddha de schoenen. De binnenkant is helemaal hand beschilderd. De schoenen en pet moeten uit/af en gaan in een plastic zak. Jan neemt bij de uitgang zijn schoenen wel mee, maar de pet blijft achter in de zak. Er zijn al meer petten van pa op vakantie achter gebleven dus we hebben gelukkig extra bij ons.
Het hele complex bestaat uit tempels die er uit zien als rijk gedecoreerde rood gele Japanse thee huisjes. Met allemaal stoepa’s bestaande uit mozaieken. Erg mooi, maar het is niet heel erg oud, een jaar of twee honderd. Tot 1767was Ayutthaya de hoofdstad met het koninklijk paleis, maar de stad is verwoest en overwonnen door het Birmese leger. Een legerleider, Tak, uit Ayutthaya die dd Birmezen uiteindelijk verdreven heeft, heeft zichzelf tot koning gekroond en de stad Bangkok gesticht en hier een nieuw paleis gebouwd.

Door de extreme hitte hebben we geen behoefte om Wat Arun ook nog te zien en gaan we terug naar het hotel. Daar aangekomen blijkt dat door de aangekondigde elektriciteitsstoring ook de liften niet werken, waardoor we 45 minuten wachten op dd 10e verdieping waar de auto staat, voor we naar de 25e verdieping kunnen. De kinderen en Erik besluiten te gaan lopen, de kids willen zwemmen. Als alles weer werkt gaan Erik en Renee wat te eten halen, het wordt Mexicaans en burger king. Om acht uur hebben wij kaarten voor de Siam Niramit theater show. Mark en Jeanette blijven in het hotel. We moeten ons haasten om nog een beetje op tijd weg te gaan.

Om 19.10 rijden we weg en komen terecht in allemaal files. De show begint om acht uur en we beginnen ons af te vragen of we nog wel naar binnen mogen als we te laat zijn. Als we er bijna zijn blijkt dat we in een ongure buurt aan de verkeerde kant van het theater staan. Dus weer terug te file in. Om 8.10 uur zijn we er en we worden door meerdere mensen begeleid tot we wij onze stoelen zijn. We hebben de op één na beste stoelen besteld, maar krijgen de beste stoelen en hebben super uitzicht. De show bestaat uit 11 verschillende items met een eigen decor en we missen gelukkig alleen de eerste. Eerst worden er verschillende verhalen over het ontstaan van Thailand uitgebeeld, vervolgens komt heg geloof van de Thai dat hetgeen wat je in deze wereld doet terugkomt in je leven in de volgende wereld en aan bod: hel, mystieke wereld en hemel. Tot slot komen de verschillende festivals aan bod. Er komen soms wel honderd acteurs langs die ook in de zaal op de trappen en het pad voor ons dansen. Het decor veranderd ook tijdens een acte razendsnel. Op een gegeven moment stroomt er zelfs een rivier over het podium waarin boten varen en mensen zwemmen. En wat een prachtige kostuums allemaal. We genieten enorm en zijn blij dat we ondanks de tocht van een dik uur om er te komen (12 minuten volgens de route app) toch naar binnen mochten.

Als de show is afgelopen staan er een heleboel acteurs in hun prachtige kostuums buiten en mag je met ze op de foto. Doordat iedereen bijna met dd bus is gekomen stroomt het heel snel leeg terwijl wij nog een drankje drinken. En dus nodigt iedereen ons uit voor een foto. Frédérique geniet enorm.

Dan terug naar het hotel. Nog even een check of Mark en Jeanette in de bar zijn. Maar dat is niet zo dus we gaan naar de kamer. Erik en Renée lopen nog even de stad in om op dd markt voor het hotel Iphone laders te kopen. Toch wel handig als die in de auto kunnen blijven liggen en niet steeds mee het hotel in hoeven en het kost hier bijna niets. Dan nog een liqor 43 bij Jan en Grietje op de kamer voor we gaan slapen.