Dag 8: Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 8: Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 8: Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

28 Juli 2018 | Canada, Vancouver

Dag 8
28 juli 2018
Vancouver

Vanmorgen lekker rustig aangedaan. Bij de bakkerij tegenover ons hotel hebben we brood gehaald en in ons hotel ontbeten. We zitten midden tussen de activiteit qua hotel in een wijk met een actieve GLTB gemeenschap. ‘s Middags zien we een hele groep in gekleurd latex geklede/verklede mannen en vrouwen. We stappen twee blokken verderop op Davie / Helmcken op de Hop on hop off bus. We hebben kaartjes voor zowel de stadstour als voor de omgeving gekocht. Wij rijden langs de openbare bibliotheek, het voetbalstadion, science centre, Chinatown en stappen in Gastoen uit bij de steamclock. De oudste wijk van Vancouver wat je ook ziet aan de laagbouw hier. Dan door naar Canadaplace waar we weer uitstoppen. Dit is de Cruise terminal. Er liggen twee flinke cruise schepen aangemeerd.

Hier stappen we over van de blauwe stads tour op de groene. Deze brengt ons naar Stanley Park, waar we uitstappen bij de totempalen. Je hebt hier een prachtig uitzicht op de skyline van Vancouver, met watervliegtuigjes die constant opstijgen en landen. De totempalen zelf zijn erg imposant zoals ze er in een groep bij elkaar staan.

We stappen weer in en komen bij het strand. Hier zijn vele wegen afgesloten in verband met het vuurwerk van vanavond. Overal staan feestenten, barretjes foodtrucks etc. Ze verwachten 1,5 miljoen toeschouwers.

We rijden door naar de andere kant van het water naar het Museum of Vancouver en het Maritiem Museum. Door de hele stad zie je overal moderne kunst. Op veel plaatsen staan beelden.

Uiteindelijk stappen we 3 blokken vanaf ons hotel weer uit en eten nog wat bij Nando’s. Terug in het hotel willen de kids zwemmen. Er zijn Nederlandse jongetjes in het water en dus wordt er volop gespeeld.

Om half zes gaan we terug naar ons appartement. Erik en Renée nemen de aquabus naar Granville Island. Wat is het hier toch gezellig. Overal mensen muziek, eten. Binnen is er een foodmarket met allerlei eten, fruitstalletjes, souvenirs, handwerk. Maar vooral heel veel lekkere dingen. We kijken onze ogen uit. We kopen ijsje en gaan zitten genieten van de vibe hier. Om een uur of zeven nemen we de aquabus terug naar Hornby street. De straat waar ook ons hotel aan zit. Eigenlijk hadden we willen lunchen op Granville Island, maar ook met de hop on hop off bus was dat te ver lopen voor Grietje. Op de terugweg nemen we eten mee.

Om acht uur lopen er al enorme hordes mensen richting het vuurwerk. De straat voor ons hotel is afgesloten en de politie begeleidt het verkeer. Omdat we bang zijn geen plek meer te hebben lopen Erik, Renée en Frédérique om half negen richting de baai. De andere drie blijven thuis. Gilles heeft altijd veel last van zijn oren met de knallen die bij heg vuurwerk horen en voor pa en ma is het qua lopen een uitdaging. We hopen dat zij vanuit het hotel ook wat kunnen zien.
We lopen eerst naar Bureard Bridge waar nog volop plek is. Maar Diek kijkt tegen de hoge brugrand aan en we zien dat er nog plek genoeg is op het strand en gaan nog wat verder. Op het strand hebben we nog een plekje tegen een boomstam, lekker zo’n steuntje in de rug. Wijntje en cola met liqor 43 mee wie doet ons wat. De zon gaat prachtig oranje onder in de baai. Frédérique vermaakt zich met het maken van een hele stad van zand, stokjes en schelpjes. Naast ons blijken ook Nederlanders te zitten en dus delen we ervaringen uit.

De anderhalf uur wachten vliegt voorbij. Het vuurwerk is prachtig. Zuid Afrika begint de wedstrijd vandaag en dat zie je terug in de kleuren. Rood, geel groen en wit komen veelvuldig terug. We genieten enorm en hebben super zicht op het schip in de baai vanwaar het vuurwerk aangestoken wordt. Het duurt 30 minuten en wordt begeleidt door bijpassende muziek die we overal om ons heen horen. Het is prachtig! Als het afgelopen is lopen we snel terug naar het hotel. Nog uren nadat we terug zijn blijft het roerig op straat. We zien zo ontzettend veel menssn langskomen lopen. Pa, ma en Gilles konden het vuurwerk gelukkig ook zien vanuit het raam. Ook hebben ze de tv er bij aan gehad zodat ze heg lagere vuurwerk daarop konden zien. Om half twaalf gaan we slapen.

P.s enorm leuk om alle reacties te lezen op onze verslagen

• 29 Juli 2018 - 15:20

Piet Visser:

Wat voor wedstrijd was dat, en wat had Zuid-Afrika daarmee van doen? Iets met het oude koninkrijk en the Queen? Of een van die andere GLTB's? Of betrof het de Honda Celebration of Light? Wel graag wat accuratesse, aub, anders creëer je zo fake-nieuws. Hier heerst overigens ook een zeer relaxte vibe: Max is weer eens uitgevallen, Dumoulin is tweede in de Tour, en de waterpolodames zijn Europees kampioen geworden. Ik heb kerrie-kippenbout gemaakt, met nasi, pindasaus en gewokte Thaise groenten, zodra ik de Canadezen van Schiphol heb gehaald, wier vlucht uit London steeds meer vertraging op loopt. Leve Easy Jet! En de baas van Landis-hotels heeft hoogstwaarschijnlijk Zwitserse en/of doperse (misschien wel Amishe) roots. Canadezen zijn gek op de 'name-game': van wie bij jij er een? 'Are you a descendent of Hans Landis, the Swiss Anabaptist, who was executed in Zurich (Sw) in 1614?' Ach, met die dopo's kom je zo ver de wereld in!! Moi, Pieter