Grand Teton NP - Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu Grand Teton NP - Salt Lake City - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Grand Teton NP - Salt Lake City

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

14 Juli 2014 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Dag 10; 13 juli 2014 Yellowstone NP - Grand Teton NP

We staan vandaag relaxt op met gebakken eitjes en toast. We hoeven eigenlijk maar een 40 mile te rijden, maar we willen graag wat meer zien en dus gaan we eerst naar het noorden naar de Hayden Valley. Deze route is fantastisch. Overal zien we buffels. Ook zien we drie buffels het water ingaan en de rivier overzwemmen. We stoppen veelvuldig voor fotos's en speuren de omgeving af voor beren en wolven met onze verrekijkers, maar zien niets. Op een gegeven moment is er een enorme opstopping van geparkeerde auto's en heel veel mensen die boven op een heuvel staan. Als we de mensen die teruglopen vragen wat er te zien is, horen we dat er een professionele fotograaf staat die eerder die ochtend een zwarte wolf heeft gezien die in de bosjes verdwenen is. Ook zij hebben niets gezien, dus wij nemen niet de moeite om eerst terug te lopen en dan nog honderd vijftig meter de heuvel op te lopen.

Als we doorrijden komen we bij de upper en lower Yellowstone Falls. De lower falls zijn bijna 100 meter hoog. We beginnen met zijn vijven aan de wandeling naar de brink of the falls. Het blijkt een flink stuk naar beneden te zijn en Erik, Jan en Frédérique besluiten na het eerste informatiebord terug te gaan. jan merkt dat het lopen op hoogte hem snel de adem ontneemt en voor Diek is het op crocs ook niet echt een goed idee. Gilles gaat als een hinde naar beneden en daar aangekomen, blijkt dat we boven aan de waterval staan dus niet met uitzicht op de waterval zoals we verwacht hadden. Weten we ook weer wat "brink" betekent. Het kabaal van het neerdonderende water is overweldigend. Na wat film en fotomateriaal geschoten te hebben gaan we weer omhoog. Gilles huppelt omhoog als een berggeit en haalt iedereen voor ons in. Eenmaal boven horen we dat er verderop een tweede parkeerplaats is waar je wel een lookout op de falls hebt.

Daar gaan we allemaal uit de auto. Het is een kleine 100 meter lopen met op het laatst een beetje stijging naar een uitkijkpunt waar je een spectaculair uitzicht hebt op de waterval. Onderweg er naar toe hebben we zicht op een nest van een Osprey met 3 jongen. Er staat een ranger met een kijker die op het nest gericht is en iedereen mag er door kijken. Dan rijden we door naar de Canyon Campground waar we de dag ervoor hebben gestaan. De kinderen zijn hun puntenslijper kwijt en we denken dat deze misschien op de camping is achtergebleven toen Diek buiten zat te de rtekenen. Terwijl we naar de plek rijden waar we stonden, komt ons een auto tegemoet. Als Erik takken raakt besluit hij iets in te sturen. In plaats van door te rijden stopt de auto en dus raakt Erik zijn achterlamp die in stukken op het asfalt achterblijft. Ook zit er een kras op zowel de auto als de camper. Shit, maar we staan er niet te lang bij stil. We handelen de papieren af met de Chinese bestuurder en gaan dan terug naar Fishing Bridge en verder.

Op de kruising bij Grant Village zien we weer allemaal auto's staan. Er liggen verschillende elks met jongen tussen de bomen. Uiteindelijk gaan we richting Grand Teton. Onderweg blijft het landschap overweldigend, maar spannend wild zien we niet meer. Om een uur of drie zijn we bij Colter Bay RV Park. We hebben een plek vooraan bij het meer, maar staan erg ver van de douches. Erik gaat naar de laundry om drie wassen te draaien en Renée en Jan gaan met de kinderen naar het meer. De kinderen en Renée spetteren lekker rond in het frisse water. Het strand en de bodem bestaan uit stenen, waar de kids dammen mee bouwen. Langs het meer staan meerder picknickbanken en veel gezinnen zitten langs het water. Aan de overkant van het meer kijken we uit op enorm hoge bergtoppen die bedekt zijn met sneeuw. Wat een fantastisch plaatje.

Na het spelen in het water douchen we in de camper en maken ons dan klaar om uit eten te gaan. Het wachten is op Erik die uiteindelijk terugkomt met de was. Ook was er eindelijk weer eens internet, alhoewel niet geweldig, maar voldoende om te weten dat Duistsland wereldkampioen geworden is en Nederland derde. Dan gaan we naar signal Mountain Lodge om te eten bij de trapper grill. De mannen eten spareribs en Grietje en Renée bestellen nacho's de schaal die we krijgen is zeker dertig centimer hoog bedekt met chips kaar en goodies. Dit komt nooit op en nee we hoeven ook geen doggie bag. Na het eten gaan we naar de Jackson Lake Lodge. Hier gaan we buiten op het dek op de tweede verdieping zitten met uitzicht op de Willow Flats een vlakte waar vaak dieren lopen. We bestellen wat te drinken en speuren de omgeving af, maar zien helemaal niets. Het uitzicht is wel erg mooi en we genieten van een mooie avond. Als we terugrijden horen we dat er in de bosjes een mannetjes moose staat, maar er zijn zo veel vliegen en je zou alleen zo nu en dan de kop met gewei zien, dat we het wel best vinden en gaan terug naar de camping.

Dag 11; 14 juli 2014 Grand Teton - Salt Lake City

Renée is om vijf uur wakker om de zonsopgang boven het meer te zien. Tegen half zes loop ik naar het meer in de schemering, toch wel op mijn hoede voor mogelijke beren en ga aan het water zitten op een bankje. Langzaam wordt het lichter en kleuren de bergen paars oranje. Op een gegeven moment komt Erik er aan om te checken of alles goed is. Samen lopen we terug, het mooiste is er wel af.

Na een douche en uitgebreid ontbijt rijden we om acht uur weg. Erik spot vrijwel direct een rode vos met een jong. We rijden verder in de hoop nog moose te zien, maar zien alleen pica's een soort hamsters en roze pelikanen en zo nu en dan een hert. Ook zien we meerdere kuddes bizons, maar de moose en beren laten zich niet zien.

Het is de bedoeling om onder Grand Teton richting interstate 15 te rijden, we missen de afslag en rijden in plaats daarvan 150 mile door mooie natuurgebieden en langs Bear Lake, met enorm mooie uitzichten, maar het schiet niet echt op en veel later dan gepland zijn we om 16.15 in Salt Lake City. We hebben geen zin meer om de stad te verkennen, maar gaan met de kinderen naar het zwembad. Het is zo'n 37 graden en dus kunnen we wel wat verkoeling gebruiken. We staan vooraan bij de speeltuin, douches en het zwembad; een prima plek.
We besluiten de BBQ aan te zetten i.p.v. wat te halen en blijven lekker bij de camper. Het blijft warm, ook 's nachts lijkt het hier niet af te koelen en ook hier komen de muggen op een gegeven ogenblik langs en dus gaan we binnen zitten.

• 15 Juli 2014 - 22:26

Piet Visser:

Lieve familie,

De op zich romantische passage "... ga aan het water zitten op een bankje. Langzaam wordt het lichter en kleuren de bergen paars oranje. Op een gegeven moment komt Erik er aan om te checken of alles goed is. Samen lopen we terug, het mooiste is er wel af..." begon zo prachtig, maar het slot: "het mooiste is er wel af", vertontrust mij nog al. Moeten we eens even vertrouwelijk praten, Erik, of Renée? We vinden jullie reisbelevenissen prachtig om te lezen. Alleen: van Salt Lake City zal je - behalve het grote Mormonencentrum - niet van onder de indruk raken. Ik was er een jaar of tien geleden voor een congres, en vond het de saaiste stad ever. Ik overwoog zelfs uit verveling naar de hoeren te gaan, maar die lange rokken van Mormoonse vrouwen wekten ook al niet veel lust op. Ben dus kuis gebleven. Folle wille fjirders, en dikke túten, Janny en Piet.