Yellowstone NP - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu Yellowstone NP - Reisverslag uit Canyon Village, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Yellowstone NP

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

12 Juli 2014 | Verenigde Staten, Canyon Village

Dag 8; 11 juli 2014 Red Lodge - Yellowstone

Om half zeven lagen we nog allemaal te slapen en dus zijn we een half uurtje later op gestaan. Om een uur of half negen vertrekken we. In Red Lodge zelf gooien we de benzine tank vol en vervolgens rijden we de Beartooth Highway op. Wat een overweldigend mooie route. We rijden naar een hoogte van bijna 4.000 meter met enorm spectaculaire vergezichten. Heel veel sneeuw, bergmeren en toendra. Overal waar je kijkt is het mooi. We stoppen vaak voor foto's en zien bergmarmotten en chipmuncks. Op een parkeerplaats zijn de chipmuncks overal en de kinderen voeren ze stukjes brood.

Het duurt 70 spectaculaire mijl door bergen en bossen voor we bij de ingang van Yellowstone zijn. Eenmaal binnen zien we meteen een ree met twee jongen. Als we doorrijden naar Lamar Vallley zien we honderden en honderden bizons die daar lopen te grazen. Sommigen staan ver af, maar enkele mannetjes staan vlak bij de weg. Bij Tower Roosevelt gaan we linksaf omdat daar beren gespot waren. Deze zijn natuurlijk allang weg en dus parkeren we de camper op een picknickplek om eerst maar eens een broodje te eten. Zo gauw je de deur open doet wordt je overvallen door muggen. Ze zijn overal en prikken graag. Erik, Jan en de kinderen lopen een stuk het veld in, in de hoop beren te spotten, maar ze zien niets.

Na het broodje vertrekken we in Noordelijke richting naar de de Mammoth Springs. Als we een mijl of zeven onderweg zijn, zien we allemaal auto's stil staan. Er blijkt een zwarte beer te lopen. Hij komt uiteindelijk naar boven en dus stappen we weer in de camper en vertrekken weer. We zijn nog maar net weer onderweg als er naast de kant van de weg een zwarte beer loopt. We blijven staan en maken foto's. Er komen steeds meer auto's aan en we vertrekken weer. We zien veel eenzame bizon mannetjes die de vrouwen en jongen niet gevolgd zijn naar Lamar. Ook zien we een kudde Mule herten en nog wat losse reeën. Aangekomen bij Mammoth Springs vinden we met moeite een plekje vooraan voor de camper en lopen we naar de door thermische activiteit en water gevormde witte terrassen. Het is een erg gaaf gezicht om het warme water over de terrassen te zien lopen. Grietje blijft beneden terwijl de rest d klim naar boven maakt waar nog meer terrassen zijn en de bovenkant van de terrassen het hete water komt hier in gekleurde poelen uit de aarde.

Als we verder rijden komen we in twee stops voor werk aan de weg terecht. Bij de tweede staan we minstens 15 minuten stil naast een mooi meer. Frédérique is inmiddels in slaap gevallen tegen oma aan. De laatste 12 mijl die we moeten afleggen voor we bij Canon Village Campground zijn is een saai stuk door dennen bossen, hier moeten we morgen ook weer langs. Als we inchecken blijkt dat we in loop L terecht komen helemaal achteraan op een mijl afstand van de douches. Dat doen we morgenochtend dan wel als we wegrijden. Ook hier stikt het van de muggen. Erik zet de BBQ aan gehuld in een lange broek, pet en jas want ze bijten ook nog eens overal door heen.

Het begint te regenen en kort daarna is het ook weer droog. Als we buiten zitten zijn er zoveel vliegjes en muggen dat we toch maar weer besluiten om alles naar binnen te brengen en binnen te eten. We hebben hier geen faciliteiten en en dus ook geen elektrisch om het water te verwarmen en na acht uur mag de generator niet aan en dus doen we de afwas in het toiletgebouw tegen over onze camper. We zijn allemaal best moe en dus gaan we wat eerder naar bed.

Dag 9; 12 juli Yellowstone

We rijden om ongeveer half negen weg en rijden eerst dezelfde weg terug als gisteren. We stoppen bij het Norris Geyser Basin. Grietje gaat ook mee en blijft biven aan het plateau met uitzicht op de verschillende geisers en stoom spuitende gaten in de grond zitten terwijl de rest de wandeling rond het basin maakt. Dit is een mooi geiser basin met heel veel kokend water en verschillende kleuren afzetting in de basins. Op sommige plekken heb je mini geiser waar het water zo nu en dan een halve meter omhoog komt.

Het Lower Geyser Basin ziet er vanaf de weg niet zo spectaculair uit en dus rijden we door naar het Midway Geyser Basin. Als we een paar honderd meter van te voren stoppen voor een overzichtsfoto, pakt Erik de camera omdat hij in de verte tegen de bosrand wat ziet bewegen. Het blijken wolven te zijn. Ze zijn te ver weg om ze te fotograferen, trouwens onze spiegelreflex camera heeft het bij de geisers begeven en doet helemaal niets meer, dus doen we een poging met de video camera, maar ook dan zijn het maar stipjes. De mensen die naast ons stoppen vertellen we ook dat we wolven zien en ook zij zien ze door hun verrekijker. We besluiten een parkeerplaats verder te rijden omdat we ze daar wellicht beter zien. Dit blijkt niet het geval en het stipje dat we nu volgen blijkt een zwarte beer te zijn. Uiteindelijk rijden we door naar het geiser basin.

Grietje blijft in de auto, terwijl wij het basin rondlopen. Dit basin is niet zo spectaculair. Alleen het achterste pooltje is wel mooi. We rijden door naar het upper basin waar de Old Faithfull geiser staat die iedere 90 minuten ( plus/min 10 minuten) water spuit. Onderweg zien we nog een paar bizons en zijn dan bij de Old Faithfull. Als we aan komen rijden, rijden ons verschillende auto's tegemoet, wat meestal geen goed teken is. En het klopt. Wij zijn om 12.15 uur ter plaatse en om 12.00 uur was de laatste eruptie. Jan en Grietje gaan zitten op de bankjes. Er is een heel spectakel om heen gebouwd met een lodge, restaurants en winkeltjes en een soort theater met bankjes. Erik is de camper nog aan het wegzetten en Frédérique en Renée gaan op zoek naar wat eetbaars. Het worden ijsjes. wederom van die enorme softijsjes waar we een extra hoorntje bij hebben gevraagd zodat we ze in 2-en kunnen delen. En dan begint het wachten. Het theater loopt helemaal vol, er zijn zomaar dik duizend mensen aanwezig en misschien wel het dubbele. Tegen half twee begint de geiser wat te sputteren en dan is het om 13.35 uur zo ver. De geiser begint aan haar voorstelling. Even komt ze een meter of 25 hoog om weer in te zakken naar een meter of 12 hoog. Na een minuut of twee is het hele spektakel voorbij en verdwijnen alle mensen weer richting parkeerplaats. Erik haalt de camper weer op en dan vertrekken ook wij weer.

We rijden via Yellowstone Lake naar onze camping in Fishing Bridge. Ook nu staan we we van de douches af, maar wel weer naast het toilet gebouw met warm water. We hebben wel een full hook-up, maar de waterdruk is er erg hoog en we hoeven geen overstroming meer in de camper, dus we vullen de watertank gewoon bij. Ook hebben ze een speciale afvoer, dus dumpen we de tanks wel gewoon. Inmiddels regent het flink en als we ook maar even buiten de camper komen worden we weer aangevallen door hordes vliegen en dus blijven we even in de camper. Als het weer droog wordt, besluiten we nog een stuk te gaan rijden. Volgens het boekje dat we bij de receptie hebben gekregen, zitten er veel grizzly beren langs de weg naar de oostelijke ingang en dus gaan we die kant op. We zien eerst erg veel bomen die door een bosbrand verworden zijn tot zwarte en en witte stompjes. Opeens zien we veel autos's stil staan en we horen dat er een grizzly beer loopt. Dus ook wij stoppen en bekijken de beer van een afstandje. Dan rijden we er langs en hij loopt een stukje met ons mee en dus nemen we uitgebreid de tijd om foto's te nemen. We rijden door richting de oostelijke toegang en komen steeds hoger in de bergen. Ook hier is weer sneeuw. We zien echter geen bighorn sheep. We rijden terug en behalve wat hertjes zien we niks meer.

Terug op de campsite stoppen we eerst bij de douches. Jan en Grietje gaan douchen en wij beginnen vast wat voor te bereiden voor de fajita's. De rest van ons doucht later in de camper. Na het eten zitten we nog wat en gaan dan slapen.