Dag 23: Tete Jaune Cache - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 23: Tete Jaune Cache - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 23: Tete Jaune Cache - Jasper

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

12 Augustus 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

Dag 23
12 augustus 2018
Tete Jaune Cache - Jasper

Er zit geen ontbijt bij de lodge en het restaurant dat normaal gesproken ontbijt serveert, is closed on sundays. En dus eten we een broodje kaas en ham en een yoghurtje met koffie en thee op de kamer. Dan inladen en om kwart voor negen rijden we weg. De plannen zijn veranderd. We rijden eerst een dik uur naar het zuiden. We willen naar Blue River. Het bedrijf River Safari organiseert daar boottochtjes over een meer. In alle folders staat dat ze regelmatig beren zien. We hebben vandaag weinig programma en dus gaan we op pad. In Blue River aangekomen gaat er om 10 uur eentour waarbij we meekunnen, dus we hebben5 minuten om klaar te staan. Dus snel allemaal uit de auto, plassen, zwemvest aan en in de catamaran kano’s. We hijsen Grietje aan boord en gaan op pad.

Het is een fluisterboot en varen langzaam langs de oever. Als we net op pad zijn vliegt een Osprey naar zijn nest met een vis in zijn klauwen. Na een half uur varen komen we bij een platform waar we over moeten stappen op een hoover boot. We gaan nu de kreekjes in. Op sommige stukken staat het water zo laag dat we er alleen met hoge snelheid door kunnen. Het is wel erg gaaf. We zien watervallen, hoge bergen, de gletsjer is gehuld in mist, en een heel mooi regenwoud. Het wereldwijd verst vanaf de zee afgelegen regenwoud. Beren of andere dieren zien we niet. Na een half uur komen we terug bij het platform en kunnen we de waterval die in het bos achter het platform ligt, bekijken. Pa en ma gaan niet mee de 130 traptredes van boomschijven omhoog.

De waterval is mooi en na een paar fito’s gaan we terug. We stappen weer in de fluister catamaran en gaan langs de andere oever van het meer terug. Wederom zien we geen wildlife, maar het was wel een enorm gave trip. Gelukkig hebben we geen regen gehad, ondanks dat dit wel inde lucht hing. Wel waren we blij met de dekentjes en regencapes die we meekregen. Na afloop krijgen We kaartjes om in de toekomst gratis nog eens terug te mogen komen. Mag ook over 5 jaar. Ach daar kunnen we vast nog eens iemand blij mee maken.

We rijden terug naar het noorden en maken in Valemount een lunchstop. Zowel bij de Subway als bij A&W burger hebben ze het concept snel nog niet uitgevonden. En het duurt een eeuwigheid voor we alle lunches hebben. Dan door naar Mount Robson National Park. We stoppen bij de Rearguard Falls. Het is een mooie waterval. Het regent inmiddels al twee uur en we realiseren ons dat we geluk hebben gehad met het boottochtje. Door de regen hangt Mount Robson zwaar in de wolken en zien we er niets van. Tien jaar geleden hebben we hier uitgebreid gewandeld, in de regen slaan we het over en rijden we door naar Jasper.

Onderweg moet de tijd een uur vooruit naar Mountain i.p.v. Pacific time en dus is het vijf uur als we in Jasper zijn. Daar aangekomen staat er een kudde elk direct na het treinspoor. Na wat foto’s (ongeveer iedereen stopt om een plaatje te schieten), rijden we naar ons huis.
106 Patricia street. Geboekt via AirBNB omdat we niets anders konden vinden in Jasper. En ver er buiten en buiten het park vonden we ook geen optie.Het is een souterrain woning. Niet heel luxe, maar prima om 3 nachten te verblijven. Nadat we ons hebben geïnstalleerd, gaan we nog even op pad om te kijken of we nog wat zien. Eerst naar Lake Patricia en Pyramid Lake en dan over de 93A richting Mount Edith Cavell tot de Wabasso campsite. Dieren zien we niet behalve de elk bij de spoorlijn die inmiddels pal langs de weg staan.

We zijn dik acht uur terug in Jasper en bestellen we pizza en komen 30 minuten later terug om ze op te halen. De kids hebben nog een portie bloemkool en broccoli met gehaktbal waar ze heel blij van worden. Omdat de tijd opeens een uur korter is gaan we om elf uur naar bed. Morgen maar eens beginnen met uitslapen.

• 13 Augustus 2018 - 11:15

Piet Visser:

Ik heb van m'n leven ook nog nooit wild gezien bij de honderden waarschuwingsborden 'overstekend wild' die ik ooit ben tegen gekomen: geen lieftallige bambi's, geen amok makende eland, zelfs niet een dolle hond, noch een muis en een olifant! Dit ter troost, Renée. Ondertussen staat er bij mij een pan met vijf gehaktballen te sudderen. Als jullie te kort komen … En hoe houden jullie het vol bij die vet-ranzige en groen-geel ergerniswekkende Subway's met hun kleffe lunchvoer uit plastic grijphanden!? Of heb je een contract met de firma? En ach arme Fréderique: haar eerste grote illusie armer. Ik heb waarlijk met haar te doen. Mij overkwam het bij muoike Tryntsje in de Havere, nadat ik in de bus onderweg daarna toe, met mem, twee rooie mijters + tabbaards, en één paarse op respectievelijk een wit paard, een pony-kar en in een grote rode Chevrolet Bel Air (1954) was tegengekomen. Ik was waarlijk in shock, terwijl dat volwassen volk maar wat schaapachtig hinnikte! Ai, de wereld vol schijn- en wangestalte! Zij is er nog lang niet ….