Dag 13 Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 13 Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 13 Monteverde

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

22 Augustus 2017 | Costa Rica, Monteverde

Dag 13 Monteverde
22 augustus 2017

Op tijd op voor de 7.15 uur meet-up met onze gids voor een wandeling door Monteverde Cloud Reserve. Een regenwoud dat vaak in de wolken ligt en waar bijna elke boom vol zit met epifysen. Allemaal planten en bomen die op hem leven. Je hebt hier vele enorme wurgficussen die de hol zijn van binnen omdat de boom waar ze zich ooit omheen hadden gekronkeld al dood is en vergaan. Soms is het gat zo groot dat je aan dd binnenkant omhoog zou kunnen klimmen tot in de boomtoppen.

Onze gids Orlanda staat stil bij elke boom en insect en weet er veel over te vertellen, maar de kids boeit het allemaal niet zo die willen liever zoogdieren zoeken. Als Erik een agouti spot rennen we daar snel heen hem in zijn verhaal achterlatend maar we moeten wel weer terug om de rest van het verhaal te horen. Wd zien vogels die een nestje bouwen een mouni een of andere hen die heel bijzonder is en verder niet zo veel. Later ziet Renée nog twee agouti's. Orlando heeft gehoord dat zijn vrouw Marcela een quetzal, de meest bijzondere en kleurrijke vogel van het land heeft gespot vlak bij de ingang. Meerdere gidsen bevestigen dit, maar als wij daar aankomen is de vogel gevlogen. We lopen nog een stukje door, maar Frédérique is helemaal klaar met het gewandel en dus gaat zij met Erik terug naar de ingang en wij wandelen door terwijl Orlando vertelt over de planten en dieren die hij op zijn wandelingen ziet. Eenmaal terug bij de ingang komt ons een dolenthousiaste Frédérique tegemoet, terwijl zij terugliepen zat dd quetzal in de boom. We krijgen de foto's te zien en dus gaat Orlando weer op zoek. Tevergeefs wel vindt hij een emerald toekanet, een groene toekan met een kleurrijke snavel. We lopen het park uit en gaan naar de kolibrie galerij hier vliegen overal kolibrie die zich te goed doen aan hangende bakjes suikerwater. We maken vele kleurtjes van kolibries in allerlei kleuren en eten een cakeje met koffie bij het restaurantje wat er bij hoort.

Eenmaal terug bij ons hotel kiezen de kids voor niets doen en zwemmen ipv een zipline avontuur, waar deze omgeving bekend om is. Wij hoeven ook niet zo nodig voor bijna 200 dollar 3 uur lang aan 15 verschillende ziplines boven de boomtoppen te hangen. Vanavond staat er een avond wandeling van 2 uur op het programma dus even niets is ook wel fijn. En dus gaan we naar het ijskoude zwembad dat geflankeerd wordt door twee heerlijk warme jacuzzi's. Diek springt maar in en uit het koude water terwijl de rest inde jaccuzi zit en in de zon. Wel is het hier een stuk kouder dan in de rest van het land. Zo'n 21 graden. We ontdekken een pooltafel en hardloopband en spelen menig potje pool, Erik en Renée gaan rennen, Gilles maakt gebruik van de wifi van het restaurant en zit daar op het terras op zijn telefoon en komt steeds even weer in het warme water.

Na een douche lopen we naar de receptie om te wachten op het busje dat ons naar de night tour brengt. We betalen en gaan met een groepje van 9 man mee met dd gids. We krijgen allemaal een zaklantaarn en gaan op pad. We zien een enorme dikke groene rups van zo'n 15 cm, heel veel wandelende takken van 30 cm lang. Rain frogs. We horen de glas frog maar kunnen hem niet vinden. Een slapende quetzal en toukanet in de boom en vele andere slapende vogels. Halverwege begint heg keihard te regenen. Gelukkig hebben we de onderwatercamera ook bij ons. We zien twee dodelijke groene slangen van een meter lang en een tarantula in zijn hol. Echt heel gaaf. We zien nog een opossum een soort dikke muis boven in een boom, schorpioenen en heel veel ander gespuis waar je je overdag niet bewust van bent. Een hele gave tour maar onze benen zijn kleddernat de regenjassen doen het alleen voor het bovenlijf en dus hebben we het erg koud. Bij de receptie van het hotel vragen we droge handdoeken om lekker warm te kunnen douchen. Renée bestelt eten in het restaurant en laat dat op de kamer afleveren. Als we net allemaal gedoucht zijnen weer wat warm en aangekleed wordt het eten al gebracht. Heerlijk dat we er niet meer uit hoeven. We kijken (en 3 vallen in slaap) bij de film, Whitehouse down.