Dag 10 Playa Carillo - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 10 Playa Carillo - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 10 Playa Carillo

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

19 Augustus 2017 | Costa Rica, Sámara

Dag 10 Playa Carillo
19 augustus 2017

We hoeven vandaag helemaal niets. We zitten in een prachtig nieuw hotel, de zon schijnt dus wat willen we nog meer. We eten op de kamer stokbrood met hagelslag en vlokken en crackers met smeerkaas. Dat is beter dan $20 p.p. Betalen voor het ontbijt. We hebben ook thee en melk maar ook ham en kaas dus niets te klagen. Daarna gaan we hardlopen. Achter het zwembad kun je naar het strand. De kinderen blijven thuis en genieten van de wifi. You tube wordt afgestruind voor vlogs van hun favoriete internet helden.

Het lopen is wederom loodzwaar in deze hitte met enorm hoge luchtvochtigheid. Maar de omgeving van een lang wit strand waarlangs palmbomen staan en oerwoud erachter maakt het wel een prachtige loop. Het is eb en strand ligt vol met mooie schelpen.

Als we terug zijn doen we nog een was en nestelen ons dan aan het zwembad. Niks doen, boekje lezen, balletje overgooien. Heerlijk! Na een paar uur wil Gilles weer terug naar de wifi en als Erik ziet dat de voetbal op de BVN app komt gaat ook hij terug naar Gilles. Om vier uur nemen we het besluit om naar Refugio Camaronal te rijden. Hier komen ook schildpadden aan land om te nestelen. Het blijkt een kwartiertje rijden. Tot zes uur mogen we gratis het strand op, daarna alleen met gids en na geld betaald te hebben. Op het strand treffen we 2 gidsen en de ranger. De gids vertelt dat we vanavond om 19.20 terug moeten komen als we schildpadden willen zien. Voor $20 voor de volwassenen en $10 voor de kids hebben we dan een guided tour incl. toegang tot het park. Ze laat ons ook een soort gazen kooi zien waarin plek is voor de eieren van 200 schildpadden. Alle plekken zijn vol. Ze worden door vrijwilligers verzameld om ze te beschermen tegen dieren en andere gevaren. Ze laat zien dat er twee nesten uitkomen en dat die jongen vanavond naar zee gaan. Je ziet al wat beweging inde grond. Het duurt 45 dagen voor ze uit het nest komen. We zeggen dat we komen maar gaan eerst een stuk langs het strand lopen. Stiekem hopen we dat er nu al schildpadden aan land komen, wat natuurlijk niet zo is. Wel is het prachtig met een lucht die alle kleuren rood en paars kleurt. Gilles geeft aan echt niet heen te willen vanavond en Erik hoeft ook niet zo nodig, terwijl de meiden wel graag terug willen. We besluiten eerst te gaan eten en rijden terug naar Carillo waar we eten bij het restaurant waar we gisteren eten hebben gehaald. Wd geven aan dat we graag snel willen eten i.v.m. De schildpadden. Dat lukt alleen krijgen we maar 1 hoofdmaaltijd met 2 borden voor ons. Gilles eet weinig dus genoeg om te delen. Om 19.09 uur zitten we weer in de auto.

De route lukt ook in dik tien minuten en ruim op tijd zijn we terug bij Refugio Camaronal. We betalen en krijgen een stukje rood plastic met een elastiekje voor om onze telefoon. We vragen wat de bedoeling daarvan is en horen dat we mogen fotograferen en filmpjes maken. Dat is gaaf. In Tortuguero kreeg je sl op je falie als je naar de tijd op je Iphone keek. Alle licht was uit den boze.

We zijn de enigen die niet vloeiend Spaans spreken en er is 1 gids die wat Engels kan. Haar hadden we al eerder gesproken en dus gaan we met haar mee. Eerst naar de hatchery waar de jonkies actief over elkaar heen kruipen. Er zitten 84 in het eerste nest wat leeg gehaald wordt( er is een hekje omheen geplaatst zodat de babies niet weg kunnen lopen). De jonkies gaan in een bak en dan lopen we naar zee. Ef wordt een lijn op een meter of vijf van de zee getrokken waar wij achter moeten blijven en achter dezelfde lijn worden de jonkies losgelaten. De wedstrijd wie het sterkst is begint. Als de eerste bij de zee is wordt er verteld dat er een schildpad is en gaan we op bad. De lucht wordt regelmatig verlicht door een enorm onweer ver weg op zee. Een prachtig gezicht. Bij ons is het droog en is er ook geen gerommel. Bij de schildpad aangekomen is deze bijna klaar met graven. Het zijn Olive Ridley schildpadden, deze zijn wat kleiner dan de groene schildpadden, maar wel een stuk sneller. De kuil is een stuk minder diep. De nestkamer is wel net zo groot en diep. En dan begint ze eieren te leggen. We vinden het allemaal geweldig. We filmen en maken foto's. Als ze bijna klaar is, verteld de gids dat er nog een schildpad is. Deze is al bezig met leggen en hier zit een Engelstalige gids bij met meer andere niet Engels sprekende toeristen. De kids mogen recht achter de schildpad zitten. We zien het hele proces en dan maakt ze het nest dicht en stampt het aan met haar achter vinnen. Als ze om wil draaien komt er een volgende schildpad uit zee. De twee komen elkaar tegen op een meter afstand. We horen dat er een wasbeer in dd buurt zit te azen op de eieren. Ze hadden hem net weggejaagd toen wij kwamen kijken. Deze eieren blijven liggen waar ze gelegd zijn, omdat er geen plek meer is in de hatchery.

Dan gaan we terug. Iedereen ook de mannen zijn blij dat we toch gegaan zijn. Thuis doen we nog een potje cluedo en gaan dan naar bed. Morgen moeten we om acht uur klaar staan voor de dolfijnen en snorkel trip.

• 20 Augustus 2017 - 14:48

Piet Visser:

Waren die kippige ondernemers van Turtlefriends uit Barneveld hier nog niet langs geweest met hun fipronilsproeiers? Lucky bastards, die Ridleys!