Dag 9 La Fortuna- Rincon de la Vieja - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 9 La Fortuna- Rincon de la Vieja - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 9 La Fortuna- Rincon de la Vieja

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

17 Augustus 2017 | Costa Rica, Liberia

Dag 9 La Fortuna- Rincon de la Vieja
17 augustus 2017

Ook vannacht heeft het weer flink geregend. En het is dan niet een gewoon buitje, nee het spoelt. En als je denkt dat het niet harder kan, klettert het nog harder neer op het dak en er doorheen slapen lukt ons bijna niet. Alleen de kids slapen rustig verder.

We staan in alle rust op en na het ontbijt en een naar we denken laatste foto van de Arenal vulkaan, verlaten we het geweldige complex van Arenal Manoa. We rijden naar Parque Vulcan Tenorio waar we de Rio Celste trail willen lopen. Een ijsblauw riviertje met waterval dat zich samenvoegt met bruin water en door chemische reactie daarna nog blauwer wordt. Ook zijner tapirs als je veel gelukt hebt. We zijn nog maar net op pad als we zien dat de top van de Arenal vulkaan voor het eerst volledig zichtbaar is en niet meer in wolken is gehuld. En dus stoppen we voor foto's.

We rijden verder over de vier en zijn aan het zoeken naar de afslag Rio Celeste als we een paar mannen bij een boom zien staan waar net een doorweekte drievingerige naar boven klimt. We keren en stoppen voor foto's van het dier dat zich op ooghoogte omhoog langzaam werkt. De mannen zijn al doorgelopen maar eentje is nog in de buurt en vertelt dat we de afslag tweehonderd meter terug moeten hebben. We hadden een hele slechte weg verwacht, maar treffen een splinternieuwe asfaltweg die nog niet bekend is bij google maps en HERE WeGo onze navigatie tools. De weg waar we daarna op komen is wel slechter en zit vol gaten. Als we bij de park ingang komen, blijkt het gesloten te zijn. Door de vele regenval zijn de paden onbegaanbaar. Dus maar weer de auto in en we rijden langs het park in de hoop op een beest maar zien niets. Kilometers verderop wel. Opeens steekt er een kleine zwarte katachtige met dikke staart over. Het lijkt op de juguarandi in ons boekje. We stoppen, maar het dier is al verdwenen in het struikgewas.

De weg wordt opeens overhard en de afslag naar ons hotel is nog slechter. Dit is het hotel wat niet annuleerbaar bleek na boeking en waar Renée een steeds slechter gevoel over had zeker na het lezen van de recensies en dat wordt niet beter. Het helpt ook niet dat Erik verteld dat de benzine bijna op is terwijl we hier in the middle of nowhere nog een uur langs diepe gaten en afgevallen takken moeten manoeuvreren. We hebben het over langsgaan en dan in Liberia een nieuw hotel boeken. Zeker omdat het lijkt dat het Parque Rincon de la Vieja aan de andere kant van de vulkaan lijkt te liggen en we dus hemelsbreed wel dicht bij dd vulkaan zitten, maar het park waar we willen wandelen nog 2 uur verderop is.

Eenmaal bij het Blue Water Resort horen we dat een huisje een paar honderd meter verderop super verkoopt. Dat wordt stop 1. Verder mogen we gebruik maken van alle thermische baden en vulkanische modder treatment. Eerste stop is de benzine. Deze zit in jerrycans en wordt met een trechter in de tank gegoten. Prima dat probleem is opgelost. Dan gaan we bij ons huisje kijken dat er prima uit ziet. Zwemkleding aan en het zwemgedeelte bekijken. Het zwembad met glijbaan waarvoor we dit complex geboekt hebben vinden de kinderen niet echt leuk en dus gaan ze mee naar de natural ssuna waar een hutje boven kokend heet water gebouwd is. Daarna de modder. We smeren ons er mee in en laten het opdrogen. De kinderen kunnen niet zo lang wachtenen hebben zich al afgespoeld en zijn terug naar de glijbaan gelopen. Als wij ook afgespoeld zijn, komen ze er weer aan. Samen gaan we de drie thermale warme baden langs die groen zijn van de mineralen die er in zitten. Onze huid zou nu weer tien jaar jonger moeten zijn.

De kids gaan nog een paar keer van de glijbaan en dan gaan we terug naar het huisje we douchen en nestelen ons met wijn, water, fanta en chips in de hangmat. We zitten een hele tijd relaxt te niksen, Gilles kijkt de herhaling van Barcelona -Real op FOX, we bekijken de foto's en hebben ons neergelegd bij morgen vroeg op staan en vandaag hier blijven. Het eten in het restaurant zou ook erg slecht zijn volgens vele reviews maar ze hebben vast een nieuwe kok. De frites is goed afgezien van de verse peterselie die er voor de sier op zit. En wij hebben voor kip fajitas gekozen en dat smaakt prima.