Dag 5 Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu Dag 5 Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Dag 5 Tortuguero

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

13 Augustus 2017 | Costa Rica, Tortuguero

Dag 5 Tortuguero
13 augustus 2017

Om half staan we op en kleden ons aan. De spullen hadden we gisteren al klaar gezet. Het regent en dus moeten de regenjassen aan. Het regent hier tot noch toe iedere nacht. Om ons heen horen we allemaal dieren geluiden, krekels, vogels, apen etc. Bij het restaurant nemen we thee met maria bisquit en wachten op de boot. We moeten eerst naar de park registratie waar we 15 dollar voor de volwassenen en 5 dollar toegang voor de kids betalen. Onze gids stapt in en vertel dat hij gistaravond in sector 5 zat wat in het nationale park was ( sectoren 0, 1, 2 en3 bevinden zich op de strook land aan zee waar de hotels op staan). Hij had 30 minuten vanuit het dorp naar de NP toegang moeten lopen en toen nog 25 minuten naar de schildpad. En om dat je een tijdsslot van 2 uur in het park hebt kon hij ook niet hel hele proces zien. Wat hebben wij dan geluk gehad gisteren.

We beginnen de boottocht met vogels, een basiliek, kleine krokodilletjes terwijl het zachtjes blijft regenen. Als het droog wordt is er ook wat meer leven. De gids ziet takken van een palmboom bewegen en als we dichterbij komen zit er een miereneter. Wat een prachtig gezicht om te zijn hoe hij zijn vacht weer droog probeert te krijgen. We zien nog verschillen vogels en leguanen en varen dan terug. We gaan meteen ontbijten.

De zon breekt steeds meer door en dus gaan we relaxen bij het zwembad. Het is door de plakkende warmte bloedheet en zelfs Renée springt in het water.

Om kwart over twaalf gaan we douchen en drinken nog wat bij het restaurant. Om 14.15 worden we met de boot afgezet bij de plek voor onze volgende tour. Wd gaan nu bootje varen in een Canadese kano waar ook een electro motor achter zit. Er gaat ook nog een Nederlandse vrouw mee.

De boot is heel erg stil waardoor je heel veel geluiden hoort. We gaan niet bijzonder snel, maar onze gids peddelt wat af en we wel net zo ver het park in als vanmorgen en ook over de paadjes waar de gewone boten niet mogen komen.

Heel bijzondere dieren zien we niet. Wel veel vogels, leguanen en basilieken en een kaaiman. Verder van dichtbij brulapen en kapucjjner aapjes en hoog in de boom spider monkeys. Gilles voelt zich gedurende de boottocht steeds minder en heeft het ijskoud. Om vijf uur zijn we terug en we zien een gids of 80 bij de parkregistratie staan voor de schildpad loterij. Terug bij onze lodge gaan we weer voor de schommelstoelen en we relaxen met een cuba libre tot het etenstijd is. Gilles red dat niet. Hij heeft ondanks de hitte een lange broek en trui aan en gloeit helemaal. Erik brengt hem naar bed met paracetamol en hij heeft koorts. Hopen dat hij morgen fitter wakker wordt. Na het eten gaan we direct terug naar Gilles.