Lesotho - Mountain Zebra NP - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Lesotho - Mountain Zebra NP - Reisverslag uit Cradock, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Lesotho - Mountain Zebra NP

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

12 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Cradock

Dag 21 Vrijdag 12 augustus 2016
Maseru (Lesotho) - Mountain Zebra NP

Lekker warm geslapen met de elektrische deken aan. De kachel maakte wel erg veel kabaal dus die gisteravond uitgezet. Als we uit bed komen is het flink fris in de kamer. Gelukkig is de douche warm, voor de meiden dan. De jongens slapen langer en hebben een frisse start van de dag met wel erg lauw water.bij het ontbijt zijn ook donkere zakenmensen uit zuid Afrika. Blijkbaar wordt de accommodatie veel gebruikt voor dat doel. Ook hier snappen ze het concept eggs over well, break the yokes and nothing runny inside just very hard yokes niet en dus kunnen ook hier de eieren terug naar de keuken. Erik en de kinderen eten toast. Gilles heeft toast met boter en suiker ontdekt.

Onze auto is gewassen maar het is zo koud dat de stukken ijs op de voorruit zitten als we wegrijden. Tja hij was ook nog niet klaar, maar wij willen op pad. We nemen de 1 nu in zuidelijke richting en rijden eerst door de drukke stad en dan steeds door toch wel flink arm gebied. Ergens na Mafeteng willen we bij Sephapos Gate de grens over, maar direct na de afslag veranderd de weg in een zandpad met hobbels. Google Maps zegt dat we goed zitten maar we hebben zo onze twijfels. We rijden nu door een heel droog en arm gebied. We geven een tas met het eten en twee stokbroden die we niet meer gebruiken aan een groepje kinderen die er erg blij mee zijn. Dan naar de grens. We zijn er de enigen. Een van de douaniers herkent ons. Hij heeft ons de dag ervoor in Butha- Buthe gezien. Zijn werk is om de verschillende grens medewerkers te bezoeken om er voor te zorgen dat iedereen op dezelfde manier werkt. Als we klaar zijn stopt er nog een blanke familie, de eersten die we zien in dit land op 1 man in de Spurs na. Ook bij de Zuid Afrikaanse grens zijn we de enigen. Wel worden de geboortebewijzen weer helemaal uitgeplozen. Zonder kom je het land echt niet in met kinderen.

In Zuid Afrika zien we meteen al Thompson gazelles in een weiland staan. Hier noemen ze ze Springbok. Na nog een kilometer of tien over zand gereden te hebben komen we op een mooie asfaltweg. Vier jaar geleden was men hier druk met de weg bezig en zijn we via Bloemfontein gereden om dat te vermijden, nu profiteren we van een prima snelweg. We hebben de vaart er flink in en stoppen alleen voor een broodje en plasstop. Om een uur of twee zijn we in Cradock. We herkennen de Spar van vier jaar terug en kopen er BBQ vlees en hout voor de open haard.
Dan door naar Mountain Zebra NP. De man bij de gate verteld dat er sinds drie jaar vier leeuwen rondlopen. Één van de vrouwtjes heeft jongen. Tja dat wisten we niet toen we een huis buiten het kamp boekten zonder hek er om heen. We rijden al game drivend naar de receptie. We zien springbokjes, hartebeesten en een eland in de verte. Eindelijk de eland. Renée heeft al heel veel andere dieren voor de eland aangezien, maar nu zien we hem. Er zitten hier ook zwarte neushoorns en 14 cheetahs. Maar de laatste zijn vaak in de bergen en de neushoorns zijn schuw en zie je heel moeilijk.

We halen de sleutel bij de receptie en gaan eerst naar het zwembad. Gilles heeft de zwembroek aan maar besluit na het water gevoeld te hebben toch maar niet te gaan zwemmen. Erik gaat naar het toilet en komt terug met de vraag of we een slang willen zien Frédérique leidt ons enthousiast naar de plek van de slang. Er in getrapt. Er ligt een groene tuinslang aan een sprinkler installatie. Renée stond al klaar met het fototoestel......

We rijden naar ons huis, Doornhoek Guesthouse. Het oude boerderij huis helemaal ingericht in oude stijl. Naast ons staat nog een dergelijk huis waar een ranger in woont. Het ziet er fantastisch uit. We kijken uit op een waterhole. Aan de voorkant ligt het terras wat hoger. Je moet een paar traptreden op. Daar staat ook de BBQ. De bedden hebben ook hier weer elektrische dekens en de airco's verwarmen ook. Alleen in de keuken is het koud. Erik neemt het wijze besluit om op tijd te BBQ-en zodat hij kan zien wat er rondloopt. Het vuur in de BBQ en de open haard aan. De tv op BVN en de Olympische Spelen, wijntje er bij, broodje met aioli.... genieten wat weer een fijn huis echt alles behalve een afwasmachine is aanwezig en zo gezellig ouderwets ingericht met overal antiek.

Tijdens het BBQ-en horen we zo nu en dan het gebrul van een leeuw. Wel spannend zo in het donker. Met de zaklamp scant Renée de omgeving van het terras af terwijl Erik broodjes en vlees braad. Als hij naar binnen gaat om Gilles eten in de magnetron te stoppen komt het gebrul steeds dichter bij tot Renée het gevoel heeft dat het achter het huis vandaan komt en met een snelle sprong is ze in huis en gaat de deur op slot. Geluid draagt ver, maar dit klonk wel heel erg dichtbij. Na een tijdje doen we de deur toch weer open, maar horen geen gebrul meer, ook geen goed teken. We halen het vlees snel van de BBQ en wat niet gaar is jammer dan en gaan binnen zitten eten. Dit is een beetje te spannend koken en die leeuw zit ons echter dan wij hem.

We blijven binnen en kijken Olympische Spelen op tv. De kinderen gaan in bad en dan naar bed. Eerst natuurlijk ze durven niet te slapen, want wat als de leeuw door de ramen springt, maar na een boel knuffels en geruststellende woorden gaan ze rustig slapen. De leeuwen horen we de rest van de nacht niet meer.

• 15 Augustus 2016 - 09:27

Roelie Hogenberg:

Wat weer een spannende verhalen. Vorig verslag Erik achter een baviaan aan. Nu Bbq met leeuwen op de achtergrond. Onvoorstelbaar dat het daar nu zo kou is. Liefs