Hluhluwe - Imfolozi - Noordelijke Drakensbergen - Reisverslag uit Harrismith, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Hluhluwe - Imfolozi - Noordelijke Drakensbergen - Reisverslag uit Harrismith, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Hluhluwe - Imfolozi - Noordelijke Drakensbergen

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

10 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Harrismith

Dag 19 Woensdag 10 augustus 2016
Hluhluwe - Imfolozi Game Reserve - Tendele (Drakensbergen)

Omdat we ons alleen wassen kunnen we snel vanmorgen. Wel maken we nog broodjes met ei en ham klaar. Gilles slaapt nog en om zeven uur wekt Erik hem en zet hem achter in de auto in zijn pyjama. We rijden Mpila aan de andre kant uit en komen al snel een vrachtauto tegen waar game capture KZN Wildlife op staat. Er is allen weinig aan te redden. De laadbak ligt vol dode buffels. We hebben in St Lucia al begrepen dat dieren met TBC gevolgd worden, proeven van uitwerpselen en speeksel op gras gedaan worden om te bepalen welke dieren TBC hebben en dat deze dan bespoten worden met grijze verf zodat ze uit de kuddes kunnen worden gehaald om zo verdere verspreiding van TBC onder de roofdieren te voorkomen. Goed dat het gebeurd, maar een raar gezicht zo'n vrachtauto vol dode dieren. De auto verliest zijn laadklap en wij keren om ze te waarschuwen voor de dieren er uitvallen, maar er stapt al iemand uit.

We nemen de Sontuli loop en komen een flinke kudde buffels tegen. Ook zien we meerdere neushoorns. Verder is het vooral kurkdroog aan deze kant van het park en zien we alleen dorre vlaktes met sms een hertje. We spotten wel verschillende mooie vogels. Tja je gaat toch andes kijken als er verder weinig te zien is. Bij de Picnic spot bij de rivier stoppen we. Van de andere bezoekers horen we dat ook zij geen roofdieren hebben gezien. Na een kop thee rijden we verder richting de Gengeni gate.

We besluiten toch de Ngotsha loop nog te nemen. Een hele goede keuze want vlak voor de rivierbedding staat een auto stil. Als we vragen waar ze naar kijken horen we dat er wilde honden in de omgeving zijn. Achter hun auto zien we een wilde hond en rijden snel de rivierbedding in en hebben super zicht op het dier. Dan stormen er van alle kanten wilde honden uit de bosjes die beginnen te blaffen en vechten en dan keert ook de rust terug. Als we opkijken blijken er twee safari trucks aan onze voorbumper te staan, niks van gemerkt. Plaats maken voor de andere auto lukt dus ook niet. Later horen we dat ze 's ochtends een kill hebben gemaakt op deze plek. Dat is meestal binnen 15 minuten op en dan kotsen ze het weer uit voor hun jongen die blijkbaar in de bosjes lagen. Die hebben we dan niet gezien, maar dit is wel het cadeautje van de dag.

We rijden verder naar de Gengeni gate en zien verschillende neushoorns. Één heeft een hele scherpe wel 80 cm lange hoor. Wat een imposant dier zeg. Bij de gate aangekomen lijkt het er op dat er bijna nooit mensen aan deze kant het park verlaten. Een enorme metalen deur zit dicht en en bewaker kijkt ons een beetje bevreemd aan. We rijden over een weg vol gaten lang zeer arme dorpje. Een kilometer of tie verder komen weer op een fatsoenlijke weg. Na dertig kilometer zegt google maps dat we linksaf een zandpad in moeten naar Babanango en dat doen we braaf. Het zand pad is dik 25 kilometer lang en voert langs een heuvelachtig landschap door een dor en droog droog gebied met amper enige bevolking. De uitzichten zijn prachtig. Vandaar rijden we naar Dundee waar we stoppen bij de KFC voor lunch. De hele dag zijn we amper blanken tegen gekomen, kinderen zwaaien als we langsrijden en we voelen ons wel heel erg wit en bekeken. Dit is blijkbaar niet de normale toeristische route. Vanaf Ladysmith zitten we weer meer op de normale route. Voor ons in de verte rijzen de met sneeuw bedekte toppen van De Drakensbergen en dus het land Lesotho op.

Om half vijf rijden we Royal Natal NP binnen. We begrijpen dat de receptie net dicht is en kopen twee zakken hout bij de gate. Onze sleutel hangt klaar aan een bord en onze cottage is fantastisch gelegen. We hebben een eerste klas uitzicht op Giant's Castle. Wat imposant. De vorige keer dat we hier waren was het zwaar bewolkt en zagen we er weinig van. Wat een prachtige plek. We mesten de auto uit, Gilles gaat in de tuin voetballen, De drie oliekachels, de BBQ en de open haard gaan aan en we genieten van ons mooie huis en deze fijne plek. Als Erik 's avonds in bed ligt denkt hij wat te horen, hij loopt de huiskamer in en daar vliegt een vleermuis rond. Het beest zal wel een weg naar buiten weten, want de volgende ochtend kunnen we hem niet meer vinden.

• 21 Augustus 2016 - 16:30

Piet Visser:

Toch zou ik mij niet zo wit voelen in streek waar de dorpsnamen bijv. Dundee en Ladysmith heten - is toch inherent aan die bizar witter geschiedenis van dat land?