Skukuza - Berg en Dal - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Skukuza - Berg en Dal - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Skukuza - Berg en Dal

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

03 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Malelane

Dag 12 Woensdag 3 augustus 2016
Skukuza - Berg en Dal

We staan op tijd op en rijden om half zeven de gate uit voor een rondje H 4-1 en H1-2 . We zijn nog geen twee kilometer de poort uit als we auto's stil zien staan. Er liggen twee mannetjes leeuwen en een leeuwin. De leeuwen zijn heel licht van kleur. Ze bewegen weinig en dus gaan we door. Afgezien van hertachtigen zien we weinig. Het dode nijlpaard ligt er nog steeds en is nog steeds in tact. Een ander nijlpaard zit er vlak bij in het water dat olieachtig er uit ziet.

We rijden terug naar Skukuza en zie dat de leeuwen weg zijn. In Skukuza pinnen we en gaan dan naar Berg en Dal over de H1-1 en de H3 Ten zuid westen van Skukuza zien we opeens een groene waas over het land. Na de onweersbui komen hier de beginselen van grassprietjes door. Gras wat de dieren zo hard nodig hebben. Verder naar het zuiden is het heuvelachtig, dor en droog en zijn de bomen kaal waar iets noordelijker ook al groen aan de bomen kwam. In dit kale landschap is het wel makkelijker spotten dan in het hoge groene gras.

We rijden per ongeluk door richting Pretoriuskop richting een rotspartij. We willen keren als we auto's stil zien staan bij een rotspartij. We horen dat aan de andere kant een mannetjesleeuw ligt en men zocht of er ook een vrouwtje bij was. We door door en zien na een paar honderd meter auto's die aangeven waar we moeten zijn. Er ligt een leeuw achter een bosje en we zien alleen zijn lijf en poten terwijl hij op zijn rug ligt. Zijn kop blijft buiten beeld. We maken een foto en rijden toch nog even door naar een meertje 5 kilometer verder op. Hier ligt een groep nijlpaarden in het water en zijn er verschillende vogels. Als we op de terugweg langs de leeuw komen is deze weg. Wel zien we onze eerste klipspringer bij de rotspartij. Een klein geel hertje met korte horentjes die als een berggeit over rotsen klimt.

Afgezien van vele impala's, 1 kudde zebra's en wat kudu zit er bijzonder weinig wild in deze hoek van het park in de winter. Bij de Asfaal picknickplek stoppen we. Er is hier naast een winkeltje een afhaaltent met verse broodjes en een koffiebar. Buiten staan gezellige tafeltjes en natuurlijk zijn ook hier de skottels te huur. In het boek 101 Kruger stories stond een verhaal over een luipaard dat bacon steelt van een skottel, dus even vinden de kids het eng. Maar geen luipaard te zien hier.
Onderweg de Rinosterpan spotten we twee en vier neushoorns. Gelukkig ze zijn er nog en de vier steken voor ons over. Later zien we er nog twee.

We nemen de S118 die langs een drooggevallen rivierbedding voert. We zien weer veel impala, later als we op de S114 rijden steekt een enorme olifanten familie achter ons over. Het zijn er zeker 25. Er zijn ook veel kleintjes bij. Eentje trompetterde toen we langs ze reden en daarna met zijn broertje te gaan donderen.

Eenmaal in Berg en Dal zijn we te vroeg om ons huisje al in te mogen, maar de keten van de wafels zit hier nog wel en dus gaan we voor wafels met ijs. We kijken wat in het winkeltje en bij de waterhole die in de zomer wel een riviertje zal zijn, maar afgezien van twee Hadeda ibissen zit er niets. We halen de sleutel en krijgen het huisje tegenover het zwembad. Helemaal top als het water niet zo knal groen zou zijn. Daar gaan de kids echt niet in. Ze spelen even in het speeltuintje en gaan dan thuis wat drinken. Frédérique gaat met Erik nog uitgebreid terug naar de speeltuin.
Intussen blijkt dat de pomp van het zwembad stuk is. De manager wist van niks en schrikt van de groene aanblik. Ze gaat snel bordjes ophangen.

Tegen half vijf doen we de S110 Matjulu loop in het verleden goed voor enorme kuddes olifanten, neushoorns en buffels. Nu zien we in anderhalf uur 5 giraffes, 2 buffels, 2 apen en wat impala's.
We besluiten om morgen maar lekker uit te slapen niet te pogen hier in alle vroegte nog wild te spotten. We eten de laatste verse boodschappen op en gaan om half tien slapen en Erik na de uitslag van Ajax. En dat is laat. Met al het vroege opstaan hebben we er ook al ruim voor negen uur in gelegen.