Skukuza - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu Skukuza - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Skukuza

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

02 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Skukuza

Dag 11 Dinsdag 2 augustus 2016
Skukuza

Vandaag is Erik jarig. Toen iedereen nog sliep heeft Renée buiten op het terras slingers opgehangen en is vervolgens cake beslag gaan maken. Intussen hebben de kinderen Erik wakker gemaakt en dus wordt er gezongen en worden er cadeautjes uitgepakt. Een heel lief gedicht, tekening en tien loom armbandjes van Frédérique en van ons drieën een leren armband uit de souvenirwinkel hier. Dan verder met de cake. De kinderen hebben gisteren wel drie keer gevraagd of er toch wel taart gebakken zou worden. Gelukkig genoeg meel en eieren maar ook bakpoeder ingeslagen in de winkel dus het gaat lukken. En het is het eerste huisje met een oven. Plan A was een pan met beslag op de BBQ. Maar dat hoeft niet. De pan gaat in de oven. En het lukt wonderwel ook nog. Dus na een uitgebreid ontbijt zitten we om kwart voor tien aan de punten cake met slagroom. Helemaal echt! Erik hoeft niets te doen vandaag dus de kinderen dekken de tafel, ruimen af en Gilles wast weer af.

Daarna doen we Cluedo doen en natuurlijk moet er gezwommen worden. Erik gaat mee naar het ijskoude water. De kids vinden het geweldig en hebben amper last van de kou. De buitentemperatuur loopt al gauw weer op naar tegen de dertig graden en ondanks dat het hier 's nachts iets warmer is, slapen we onder een deken en een dekbed. Verwarming kennen ze hier in het Krugerpark niet. We lummelen lekker wat om en tegen twee uur gaan we op pad.

Het plan was om naar Lower Sabie te rijden, maar na een blik op het bord met de dieren die vandaag gespot zijn, wil hij graag richting de Phabeni gate. We geven daar gehoor aan en stappen in en rijden de H11 op. Het eerste dier dat we zien is een hyena die voor ons de weg over rent. Zo midden op de dag hebben we nog nooit hyena's gezien. Na kudu, impala gnoes's en een enkele olifant nemen we de S1 en na een tijdje zien we vele auto's staan. Er liggen 3 wilde honden te slapen. Wow wat gaaf zeg. We hebben nooit eerder wilde honden in Kruger gezien. Er zijn er ook maar 120 van in het hele park. We rijden verder. Er zit enorm veel wild langs deze route iedere paar honderd meter zie je wel een zebra, gnoe, olifant, impala, kudu etc. Op een gegeven moment staat er een nijlpaard onder een boom. Het is een erg zielig gezicht. Blijkbaar is hij ' s nachts op zoek gegaan naar water en toen de zon begon te schijnen de beschutting van een boom gezocht. Hij staat stil alsof het een standbeeld is.

Op een heuvel lopen twee neushoorns. In tegenstelling tot gisteren zijn ze heel goed zichtbaar. De Nyamundwa blijkt een meertje te zijn en er spelen twee olifanten in het water en er liggen vele nijlpaarden op de kant hun gehuh-huh overstemt alle geluid. Wat toch een prachtige drive en het wordt nog mooier. We draaien de S3 naar links op omdat hier cheetahs gezien zijn volgens het sightings bord. We rijden een stuk door en hebben het over omkeren als we drie auto's stil zien staan. Er liggen 3 cheetahs rond een zand heuvel. Zo nu en dan staat er eentje op om zich te verplaatsen. Wat een geluk vandaag. Het verjaardagskado van Kruger aan Erik zullen we maar denken. Ons hele wensen lijstje is bijna afgestreept. Op de terugweg ligt er inmiddels een enorme groep olifanten in het water bij de waterhole. Ook zien we drie hyena's waarvan twee met jongen. Bij de één zogen de jongen, bij de ander spelen en dartelen ze. Ook zien we nog vier Kaapse hoornraven naast de weg en twee neushoorns. Ons geluk kan niet op vandaag. Gilles morgen maar vragen via welke route hij naar Berg en Dal wil. Terug in Skukuza kleden we ons om en lopen dan naar het restaurant. Eind 2015 is alles verbouwd en is er een Cattle Baron keten in gekomen. Het ziet er veel gezelliger uit en de kaart is ook enorm verbeterd. We eten er heerlijk. Frédérique eet 2 hamburgers van de gril. Vlak voor het eten opgediend wordt facetimed Bert Jan nog vanuit het ziekenhuis. Fijn om Jan even te zien en te horen dat het goed gaat. Hopelijk morgen naar huis. Onze mifi router met Zuid Afikaanse kaart met 24 gig data abonnement is echt een super aankoop geweest. Daarna geluid op stil zodat we de mensen om ons heen niet verder storen.

• 03 Augustus 2016 - 17:39

Roelie Hogenberg:

Wat een mooie verslagen zeg