Mount Rushmore - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu Mount Rushmore - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Renée Pol - WaarBenJij.nu

Mount Rushmore

Blijf op de hoogte en volg Renée Pol

10 Juli 2014 | Verenigde Staten, Custer

Dag 6; 9 juli 2014 Estes - Mount Rushmore

Vandaag hebben we een lange reisdag en zullen we zo'n zes uur aan het reizen zijn. Om acht uur rijden we weg en rijden nog een heel stuk tussen hoge rotsen en een riviertje voor we in Loveland de snelweg opdraaien. Onderweg zien we urenlang enorme grasvlaktes met wat heuvels en geen enkele boom. Soms is het wat groener en zie je boerderij, maar het merendeel van de route is steppe. Als je je ogen dicht doet en je fantasie gebruikt zie je de Indianen en kuddes buffels voor of cowboys met kuddes vee. We stoppen een paar keer onderweg en beginnen ons zorgen te maken over de voetbal. Om 14.00 moet Nederland de WK halve finale spelen tegen Argentinië en we hebben geen bereik op onze Amerikaanse telefoon en dus checken we door via het Nederlandse abonnement de stand. Als we tanken in het plaatsje Custer horen we dat de wijn bar The Naked Winery tv's heeft en deze vast wel genegen is om de tv op voetbal te zetten. We parkeren de camper en gaan binnen. De kids mogen niet bij de bar in de buurt zitten, maar verder zijn we welkom. De eerste helft is bijna veertig minuten bezig als we binnen komen. We bestellen bier en wijn en fris en blijven dik anderhalf uur zitten. We zijn zo goed als de enige gasten deze woensdagmiddag. Soms komt er een iemand binnen, maar men is ook zo weer weg. Als Nederland verliest met penalty's zijn ook wij snel uitgekeken en vertrekken we weer.

Om een uur of half vijf zijn we bij de KOA camping in Mount Rushmore. Het blijkt een erg mooie camping te zijn met erg veel faciliteiten. Voor de kids speeltuinen, springkussen, waterglijbanen en animatie en wij hebben een plek met terras en metalen tuinset.

Als we ingecheckt zijn, vertrekken we direct naar Mount Rushmore. Onderweg zien we 2 berggeiten. Erik wil niet stoppen en keren en zegt die zien we op de terugweg misschien wel weer. De ervaring leert dat dat nooit zo is, maar we rijden door. Bij Mount Rushmore aangekomen betalen we 11 dollar voor een parkeerpermit die een jaar geldig is alsof we weer terugkomen en zetten de family af bij de ingang en dan parkeert Erik de camper. We lopen door een pad met aan weerszijden de vlaggen van alle staten naar het uitzicht punt op de 4 presidenten die uit de rosten zijn gehouwen. Rooseveldt, Washington, Lincoln en Jefferson. Het is erg indrukwekkend. We kijken wat rond en kopen een ijsje. Alles is hier groot en ook de ijsje die in 1 maat komen voor 5,25 dollar zijn dat. We vragen een extra hoorntje en hebben zo 2 ijsjes en zelfs die krijgen de kids niet op.

Dan terug naar de camping. De berggeiten zijn natuurlijk al verdwenen. Op de camping gaat Jan met de kinderen naar de verschillende speeltuinen terwijl de rest de BBQ voorbereidt. Wen maken een kampvuurtje en genieten tot een uur of tien van ons fijne plekje.

Dag 7; 10 juli 2014 Mount Rushmore - Red Lodge

Vannacht heeft het flink geonweerd. Renée is er nog uit geweest om de hardloopkleren die buiten hingen te drogen binnen te halen. Tegen achten rijden we weg voor de langste reisdag van de vakantie. We moeten 430 mijl afleggen in minimaal 6.30 uur. We zijn de camping amper af als Erik stopt voor een stoplicht en Frédérique vreselijk begint te gillen. Grote paniek. We hebben de ketel met gekookt water op het fornuis laten staan, wel van het gas, maar het kokend hete water stroomt over Dieks billen. Gelukkig zat ze voorover gebogen te tekenen anders was het over haar hele rug gegaan. We kleden haar direct uit en zetten haar midden op de kruising onder de koude douche. Wat toch fijn dat we volle watertanks hebben.wat een paniek en wat toch stom dat we de ketel niet opgeruimd hebben. Na een minuut of tien komt er een wegwerker bij de auto die vraagt of er problemen zijn. We leggen uit wat er is gebeurd en zijn collega die op de ambulance werkt komt bij Diek kijken. hij zegt dat ze erg veel geluk heeft gehad en dat het alleen eerstegraads brandwonden zijn. Het feit dat we haar meteen onder de douche hebben gezet helpt enorm. Erik zet de auto naast de weg neer om de kruising leeg te maken en na een minuut of 15 is het water op. Beide billen zijn vuurrood maar er zitten geen blaren op. Ze wordt ook weer rustig en we zetten haar op een natte doek neer en rijden naar Custer waar we naar de apotheek gaan. brandzalf krijgen we niet mee maar wel een soort gelpads die de brand uit brandwonden trekt. Uiteindelijk heeft ze een brandwond ter groote van een rijksdaalder over. Wat heeft ze toch geluk gehad. Wij hebben een uur vertraging opgelopen door alle ellende, maar dit had wel heel anders af kunnen lopen.

Dan maar weer door door de black hills. Eerst rijden we door bossen en later weer door honderden kilometers kaal grasland heuvels met gras zonder bomen en zo nu en dan een stroompje water. Ook zien we veel ja knikkers in het het begin. Dat verklaart waarom de Indianen dit onherbergzame kale land niet mochten houden. Want verder is er niets. Het is wel erg indrukwekkend deze eindeloze steppes.

Om half twee stoppen we in Sheridan. We doen boodschappen bij de Safeway kopen koffie, tanken en eten een broodje en gaan dan weer op weg. We komen langs Billings een stad die helemaal vol staat met raffinaderijen en kolenfabrieken en zijn dan ook bijna in Red Lodge. Om zes uur komen we aan bij onze KOA camping. De caravan klaar maken en dan met zijn vieren zwemmen in het zwembad. De kids vinden het heerlijk om even af te koelen. Dan allemaal onder de douche, eten en nog lekker bij het kampvuur zitten. We zitten een tijd te kletsen met onze Amerikaanse buren. En dan nog even bellen met George via facetime en naar bed.

• 11 Juli 2014 - 17:53

Piet Visser:

Leave minsken,

Gotfer de gotfer: dikke tút foar Frederique fan Pieterom! Dat leave, earme mokkeltsje! Oppasse jimme, dêr, it moat net healwizer, rûchhouwers! En mei twa wurden prate, ôfpraat? Hjir is alles tige by tige. Dikke túten ek foar de rest, fansels. Pieter-en-Jant.